Timmy (25) ordknapp om fabrikkontrakt med Peugeot i Rallycross-VM

Men han ser lyst på framtiden i det voksende verdensmesterskapet.

Publisert

Lenge har vi ventet på hvem som skal bli Sebastien Loebs makker i det som blir den tyngste satsingen i Rallycross-VM hva gjelder fabrikkteam.

Timmy Hansen fra VM-runden på Lånkebanen i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen)

Lenge har vi ventet på hvem som skal bli Sebastien Loebs makker i det som blir den tyngste satsingen i Rallycross-VM hva gjelder fabrikkteam.

For Peugeot var det enten eller; å trekke seg ut fra Rallycross-VM eller gå på med full satsing fra fabrikken. Derfor kan årets «Team Peugeot Total» regnes som det eneste «fullverdige» fabrikkteamet i rallycross.

LES OGSÅ: Slik fungerer fabrikkstøtten som EKS-teamet får fra Audi Sport

Siden nyheten kom om Peugeots økte satsing har Sebastien Loeb vært spikre fra første sekund. Men det lå ingen automatikk i at for eksempel Timmy Hansen skulle fortsette for teamet som inntil nå har vært i hans far Kenneths regi.

I fjor sanket Timmy forøvrig flere poeng enn Loeb hvis vi bort ifra minuspoengene etter brudd på dekkreglement og skifte av for mange motorkomponenter underveis i sesong.

– Jeg kan egentlig ikke prate noe om denne sesongen nå. Men Peugeot gjør en fabrikksatsing, og jeg skal være med Sebastien og kjøre på Silverstone. Men ellers kan jeg ikke si så mye. Men ting blir presentert om ikke så lenge, sier Timmy Hansen til Parc Fermé.

Tror på utviklingen i rallycrossen

Svensken er i disse dager opptatt med å kjøre RallyX on Ice i crosskartklassen Xtreme, både for å ha det gøy men også som verdifull oppladning til sesongen. Hansen vil dog ikke bekrefte, eller avkrefte, hans førerrolle i Rallycross-VM i år, men bekrefter altså at «noe skal presenteres» selv om han vegrer seg i å snakke i detalj om hans 2018-sesong.

Det Hansen dog er spent på er elbilenes inntog i rallycross. Om han ikke er programforpliktet til å mene det, så gir han i hvert fall oppriktig uttrykk for at han ser fram til rallycrossrevolusjonen i 2020, noe flere andre konkurrenter har gitt samme uttrykk for.

– Rallycross er det prefekte stedet å introdusere elektrisitet. Teknikken har kommet så langt nå at vi enkelt og greit må bytte før eller siden. Løpene og fightene vil bli det samme, så må vi bare venne oss til at det blir uten lyd. Men det kommer til å gå «jättesnabbt».

– Mange fans uttrykker skepsis og misnøye med dette. Hva tenker du om at elbiler enn så lenge virker å være lite populært blant fansen?

(Foto: Simen Næss Hagen)

– Det er noe som vi bare må lære oss å leve med. Vi kommer til å savne det, men hvis man er opptatt av motorsport så er man først og fremst opptatt av løpene og duellene, om det så er med eller uten lyd, sier Hansen videre.

Elbil har også vært et diskusjonsemne rundt middagsbordet i familien Hansen i Götene. Selv om rallycross har vært enbetydende med smell i eksospottene, stikkflammer og høy turborespons, så erkjenner de selv at de må følge utviklingen som generelt skjer i bilverdene.

Og de frykter ikke for eksistensen til rallycross av den grunn.

– Pappa har jo fått spørsmålet flere ganger om dette med el, om duellene med han og Martin Schanche hadde blitt det samme med elbiler. Pappa er i hvert fall klar på at de hadde kjørt like mye på hverandre om de hadde hatt elbiler. Så sporten blir nok ikke forandret så mye som vi tror.

LES OGSÅ: Rallycrosslegenden har stor tro på rallycrossens framtid

LES OGSÅ: Ingen av Hansen-brødrene er sikret Peugeot-kontrakt

Var aktuell for Formel E

25-åringen har via pappa Kenneth fått sett rallycrossen fra den ultimate innsiden. Ved å hevde seg i verdenstoppen siden VM ble introdusert i 2014, med VM-sølv fra 2015 som det store høydepunktet, så har han også fått tatt del i utviklingen av bilen. Det er noe han brenner for.

Og i samme åndedrag kan Hansen fortelle at Formel E var høyaktuelt før han gjorde sin første fulle satsing i rallycross så sent om høsten 2012 og 2013 som sin første hele sesong.

– Da Formel E var helt nytt, så var jeg i kontakt med et team som aldri kom til start. Men det var aktuelt. Jeg syns det også har virket heftig. Jeg tror på teknikk og utvikling, og jeg liker å kunne være med å utvikle en bil, sier gutten fra Götene.

Powered by Labrador CMS