Slik fungerer fabrikkstøtten som EKS-teamet får fra Audi Sport

DEL
Klas Boman, daglig leder i EKS. (Foto: Simen Næss Hagen)

Peugeot Sport har tatt over regien fra Hansen Motorsport, PSRX får tilgang til «alt» fra Volkswagen Motorsport. Men hvordan er relasjonen mellom EKS og Audi Sport?

Begrepet «fabrikkstøtte» kan være så mangt når vi snakker rallycross. I rally, Formel 1 og en rekke baneracingserier blir flere team omtalt både som «fabrikkteam» og «fabrikkstøttede» team.

Sistnevnte preger for det meste rallycrossen. Peugeot er det vi nærmest kan kalle et fullverdig fabrikkteam i år. Og Mattias Ekströms team EKS fikk i fjor en eksklusiv støtte fra Audi Sport. Vi har tatt en nærmere prat med teamets daglige leder Klas Boman for å få litt mer innsikt i hvordan det fungerer.

– Støtten vi får fra fabrikken er en kombinasjon av penger og timer. Det andre som skiller oss fra Peugeot og Volkswagen er at vi bygger og eier bilene selv, sier Klas Boman til Parc Fermé.

LES OGSÅ: Rallycrosskarrieren reddet – klar for Audis storstilte rallycrossprosjekt
LES OGSÅ: Nå skrives et nytt kapittel etter fem års «flørting» i kulissene

Pengene er en enkel sak å forstå. Med timer mener han prioritert kompetanse fra Audi-fabrikken som er motorsportrelevant og så aktuelt som mulig inn mot rallycrossen.

- ANNONSE -

Penger og timer

Da Mattias Ekström lanserte planene for 2018, kunne han fortelle at støtten fra Audi-fabrikken «er økt» for denne sesongen. Boman forklarer det slik.

– Vi får en pengestøtte på samme måte som i fjor, men den er ikke forandret. Forskjellen i år er at vi får tilgang på flere timer. Mye av kompetansen fra Audi kommer fra baneracing framfor rally, og er det noe de er veldig gode på så er det spesielt aerodynamikk.

– Men trenger man egentlig så mye av det i rallycross?

– Noen steder trenger du det, faktisk. Vi må for eksempel ha en ny bakvinge, sier Boman, og viser til reglementet som er nytt for i år.

Nettopp at teamene blant annet må homolegere én spesifikk bakvinge som ikke kan forandres gjennom sesongen, noe EKS-teamet gjorde en rekke ganger i fjor utifra hvilken bane de kjørte.

– Ser du på banen i Canada, så er det en rettstrekning på nesten 900 meter. Der spiller aerodynamikken en viktig rolle, sier han.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Ansetter rallyingeniører

Ellers tar EKS-teamet også grep selv, noe Andreas Bakkerud kan få nyte godt av i år i tospann med teamets grunnlegger og multikunstner Mattias Ekström. De har lært av PSRX-teamet, som hentet mye fra rallykompetansen som Volkswagen Motorsport sitter på.

– Vi har selv ansatt to ingeniører med god rallykompetanse. Han ene har vært utviklingsingeniør i Hyundai Motorsport inntil nylig, og begynner hos oss nå. Den andre kommer fra Opel Motorsport, som også har fartstid fra Skoda Motorsport, sier han.

Samtidig retter EKS-sjefen også et lite stikk mot Volkswagen, fra konsernhold, oppi det hele. Han mener de kunne samarbeidet bedre.

– Nei, vi får ingen Volkswagen-hjelp, selv om fabrikkene er i samme gruppe. Hadde man vært klok så kunne vi delt på kunnskapen og fremdeles slåss på banen. Det er fremdeles noen som skal kjøre disse bilene også. Men i stedet blir det lagt ned penger fra to hold, sier han.

LES OGSÅ: Audi øker satsingen i rallycross mens Ekström gir seg i DTM
LES OGSÅ: Ekström tror på nytt, storstilt Audi-prosjekt i VM neste år

Minst 50 millioner kroner

Budsjettmessig vil han ikke kommentere det konkrete årsbudsjettet som EKS må ha for å drifte en satsing i Rallycross-VM i løpet av året. Men han er åpen om de generelle kostnadene som alle team må igjennom.

– Du kan ikke være i denne sporten med mindre enn 50 millioner norske kroner for et team. Og det skjedde noe drastisk fra 2016 til 2017. Det har jeg sett på våre kostnader. Første året vi var med, så var det langt under halvparten. For et generelt godt team nå, så må man ha minst 50 millioner kroner, sier svensken.

Andreas Bakkerud. (Foto: Simen Næss Hagen)

Sportslig sett gleder EKS-teamet seg nå til en ny sesong hvor de virkelig vil ta opp kampen mot Volkswagen. Med Ekström og Bakkerud ved roret, samt at de bygger helt nye biler fra bunn, så er han optimist.

– For oss er det bare ett mål, og det er jo å vinne.

– Hva er viktigst? Team-gull eller fører-gull?

– Samme det, bare det blir gull. Det er det vi er interessert i.

– Blir Mattias en definert førstefører, eller stiller både han og Andreas likt?

– De har eksakt like vilkår. Sånn kjører vi hele tiden. De har samme materiale, og det skiller ingen ting. Vi deler på alt, og noen av Mattias’ fremste egenskaper er at han deler av seg. Og om det så blir at Mattias må hjelpe Andreas til å ta gull, så kommer han til å gjøre det, sier Boman.

Kjører kun to biler

Nytt av året er at teamet også dropper en tredjebil. Tiden hvor de tok betalt for å få inn en sjåfør er forbi, og dessuten taper de penger på en tredjebil.

– I fjor så gikk ikke det regnestykket opp. Det ble for dyrt for oss å ha en tredjefører. Det slutter vi med nå. I så fall måtte vi kjørt to biler ekstra og hatt et eget opplegg for det, men å ha en tredjebil koster mye mer. Grunnen til at andre team eventuelt fortsetter med tre biler, må være at de skal være der å stjele poeng, sier Boman, og viser til hvordan Nitiss-samarbeidet var et minusprosjekt rent økonomisk.

EKS er ingen liten bedrift. Totalt sett er det 40 personer som er ansatt hos det svenske teamet. I tillegg får de altså hjelp fra Audi med mannskap.

– Med 40 fra oss så vil vi under løpshelgene ha i hvert fall 5-6-7 personer med direkte fra Audi Sport, sier Boman.