Rallycrosslegenden har stor tro på rallycrossens framtid


DEL
(Foto: Simen Næss Hagen)

Kenneth Hansen hadde mye på hjertet når vi ville finne ut av hans posisjon i framtidens rallycross, både i samarbeid med Peugeot Sport og ikke minst utviklingen av elbiler.

– Det går rykter om at du er ute av Peugeot-samarbeidet. Stemmer egentlig det, eller kan vi avkrefte det?

– Det kan vi avkrefte. Det er ikke sant. Hansen Motorsport kommer til å fortsette og jobbe med Peugeot, men vi har ikke gått inn i detalj om hvordan samarbeidet ser ut, sier Kenneth Hansen til Parc Fermé.

Om Timmy og Kevin

Rykte nummer to vi ville finne ut av var hvilken posisjon hans sønner Timmy og Kevin er i med tanke på årets VM-sesong.

– De har sine egne forhandler og diskusjoner som vi ikke har noe med. Men det er klart, jeg har jo noe å si til dem jeg også, men om det blir noen avtale så er det noe Peugeot gjør og ikke vi, sier mannen med 14 EM-titler i rallycross.

For rallycrossen er i en usikker, men relativt spennende tid. I skrivende stund er det ingen team som har gått ut med full line-up for sesongen, selv om Petter Solberg langt på vei bekrefter at PSRX-teamet og Volkswagen fortsetter som før, med to biler med ham og Johan Kristoffersson i førersetet.

- ANNONSE -

Om elbilene

Hoonigan er ute, og verken Peugeot eller EKS og Audi har gått ut med førere og satsing for denne sesongen.

Det eneste vi vet er at Ekström har fått beskjed om å bygge nye biler, hvor Audi har en finger med i spillet om hva slags bil dette er snakk om, og Peugeot Sport har bekreftet at de satser tyngre i rallycross i samarbeid med Sebastien Loeb – med det formål om å utfordre Volkswagen og stå godt rustet når elbilene innføres.

LES OGSÅ: Ingen av Hansen-brødrene er sikret Peugeot-kontrakt

(Foto: Simen Næss Hagen)

Kenneth Hansen sier han liker forandringer. Han vil ikke settes i noen konservativ bås, selv om han kommer fra den «gamle skolen». Mannen fra Götene har spilt en særdeles viktig rolle i utviklingen av den internasjonale rallycrossen gjennom 90- og 2000-tallet, ved bygge noen av de beste bilene, blant annet i samarbeid med Citroën og nå i nyere tid Peugeot.

En skulle tro han ikke ville sett elbilenes inntog i rallycross. Men tvert i mot. Det er noe Hansen gleder seg til, både å se og ikke minst ta del i selv.

– Elbiler, det syns jeg oppriktig er spennende, konstaterer Hansen.

LES OGSÅ: Slik mener han at Rallycross-VM skal tilpasse seg elbilene

– Det er så «frekt» med rallycross og elbiler. Det passer så bra. Formel E har mye spennende og er forsåvidt en bra greie. Men forskjellen er så stor om du setter Formel E opp mot en Formel 1-bil.

– Petter Solberg sa det blir heftig og det kommer til å gå fortere. Deler du den tanken?

– Det er ikke alt Petter og jeg er enige om, men akkurat dette er vi enige om. Elbilene står for tur og fabrikantene er interessert i dette.

- ANNONSE -

– Mangel på lyd er noe fansen ikke syns noe om…

– På arenaen vil det merkes at det ikke er smell og flammer. Men det blir lyd. Bare annerledes. På TV og i sosiale medier vil man ikke merke noe. Det eneste man vil merke er at det kommer til å gå raskere.

Om Volkswagen

Angående ryktene om at Hansen er ute av Peugeot, noe han nå tilbakeviser, handler om at Peugeot Sport tar hoveddelen av styringen. Først og fremst i kampen mot det Volkswagen fikk til på første forsøk i 2017.

Først var det snakk om at Hansen ikke hadde muligheter til å konkurrere mot opplegget til Petter Solberg og gjengen, og derfor kunne trekke seg helt ut. At Peugeot Sport i stedet går «all in», og tar hovedansvaret, det er han utelukkende positiv til. Og han tror det egentlig er eneste løsningen for å utfordre den standarden som Volkswagen har satt.

Kenneth Hansen var selv profilert og aktiv i Rallycross-EM i flere tiår, og ga seg etter 2010- og deler av 2011-sesongen. Her fra Höljes i 2010. (Foto: Simen Næss Hagen)

LES OGSÅ: Verdensmesteren er usikker på framtiden i Rallycross-VM

Og som han selv sier, han skal fortsatt jobbe med teamet – det er bare ikke formelt sett spikret «hvordan» riktig enda.

– Rallycrossen ble forandret med Volkswagen og nivået ble svært høyt. For å komme på det nivået, så det mer inn også. Derfor har Peugeot besluttet å legge ned ressurser i det. De har det tekniske i hus, de har mer folk og mye annet. Vi vil jo gjerne vinne, og vi har en god historie i Hansen Motorsport, så det var vel egentlig dette vi håpet på, sier Hansen om den tyngre satsingen fra Peugoet Sport.

– Vi får se om vi kommer så langt. Det har virkelig gått fort med Volkswagen, konstaterer Hansen.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Om Bakkerud, betalførere og fabrikkteam

Det har utvilsomt skjedd mye med rallycrossens utvikling siden sporten fikk VM-status i 2014. Men det er fremdeles et lite stykke igjen til et team kan kalles et «rendyrket» fabrikkteam. Peugeot Sport er i år det nærmeste vi kommer den statusen.

Enn så lenge er det manko på seter i rallycross hvor førerne får betalt. Andreas Bakkerud var en av få i denne posisjonen hos Hoonigan Racing Division. I år må han mest sannsynlig betale seg inn skal han få kjørt.

LES OGSÅ: Profiler føler Rallycross-VM ikke har nok interesse i hjemlandet

Det syns Kenneth Hansen er synd, samtidig som han innser og understreker realiteten rundt dette. Han maner til tålmodighet for rallycrossen og overlater ansvaret for de betalte setene til fabrikkene er tyngre inne i sporten, noe som forventes når elbilene kommer i 2020.

– Jeg håper i hvert fall at Bakkerud sitter i en rallycrossbil i år slik at han får vært med før elbilene kommer. Når vi snakker om førere, så er Bakkerud en av dem man prater om. Han er en dyktig sjåfør, en tøff fører og jeg liker det han har gjort. Når elbilene kommer, så blir situasjonen annerledes både for ham og andre førere. Da har vi kanskje fire-fem fabrikker inne og mulighetene er større for et betalt sete, sier Hansen.

Han har full forståelse for at de fleste team i dag må kreve penger av førere for å tilby dem et sete.

– Så lenge privatteamene er der, med det nivået som det er blitt nå, så er det klart at det kreves mye ressurser hvis man skal være med å slåss. Da er det jo slik at man må spørre etter penger fra førerne. Men som jeg så, det endrer seg forhåpentligvis når fabrikkene kommer. Og jeg er optimist av natur, så det tror jeg virkelig på, sier Hansen.