Dette er de norske GT-førerne du kan bite deg ekstra merke i denne sesongen

GT-racing har blitt populært å sikte seg inn mot for norske bilsportutøvere. Her er noen av de vi kan forvente ekstra spennende resultater rundt.

Publisert

Forrige uke kunne vi presentere Dennis Olsens omfattende opplegg for denne sesongen, etterfulgt av at det denne uken ble kjent at han kommer til å få en norsk teamkompis på bilen under 24-timersløpet på Le Mans. Og Dennis har fått mye av æren for at unge norske utøvere etter hans Porsche-suksess selv har sett i retning GT-racing, og denne sesongen skal flere utøvere til pers i ulike racingserier både i Europa og verden ellers.

Oskar Sandberg er etterhvert blitt én av flere nordmenn som kan delta i GT-racing i utlandet uten å måtte stå for budsjettet og den økonomiske risikoen selv. I år får han sjansen i en GT4-homologert Porsche Cayman. (Foto: Jan Brucke / VLN)

Forrige uke kunne vi presentere Dennis Olsens omfattende opplegg for denne sesongen, etterfulgt av at det denne uken ble kjent at han kommer til å få en norsk teamkompis på bilen under 24-timersløpet på Le Mans. Og Dennis har fått mye av æren for at unge norske utøvere etter hans Porsche-suksess selv har sett i retning GT-racing, og denne sesongen skal flere utøvere til pers i ulike racingserier både i Europa og verden ellers.

Olsen kommer til å gjøre flere av innhoppene sine på Nürburgring denne sesongen i forbindelse med langdistanseserien NLS (tidligere kjent som VLN), en serie som har tiltrukket seg flerfoldige nordmenn på startstreken ed siste 25 årene. En av de er hans Team Norway-kollega og en av de argeste GT3-rivalene, Christian Krognes.

Christian Krognes

Christian Krognes. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Til helgen starter sesongen for fullt etter at første runde i slutten av mars ble avlyst på grunn av snø. Men Krognes stiller ikke til start, til tross for at han har kontrakt med toppteamet Walkenhorst Motorsport hele sesongen. Koronasituasjonen og strenge karanteneregler gjør det umulig for småbarnsfaren fra Hamar å stille.

Selv om han de siste årene har vært i posisjon til å kunne leve av bilsporten med det internasjonale nivået han har bevist - særlig etter 24-timersseieren på Spa-Francorchamps i 2018 - så har han sammen med fokus på familielivet valgt å beholde sin faste og trygge kontorjobb i Mur Direkte AS i Norge, som ellers legger opp til en fleksibel tilværelse med kjøring i den tyske langdistanseserien.

– Det er jo bare sånn det er nå, og jeg har ikke mulighet til å ofre verken ti dagers karantene eller uansett sitte på karantenehotell når jeg skal hjem igjen. Jeg har kontrakt på alle løpene, og får uansett kjørt framover. Helst skulle jeg nå fått kjørt så mye da 24-timersløpet senere i år betyr veldig mye for meg, så jeg håper jeg rekker å komme meg i bilen før den tid slik at jeg kan stille så godt forberedt som mulig. Men NLS-løpet nå kan jeg ikke ofre karantene på, dessverre, sier Krognes til Parc Fermé.

Oskar Sandberg

Oskar Sandberg. (Foto: Mühlner Motorsport)

Selv om Krognes ikke kan stille, så er det flere nordmenn sammen med Olsen på startstreken til helgen likevel. Oskar Sandberg er blitt kjent for å leve av bilkjøringen på det legendariske motoranlegget, og i år har han skaffet seg kanskje den hittil beste kontrakten han har hatt i sin bilsportkarriere på «Ringen».

Det blir nemlig full sesong i et GT4-maskineri sammen med Mühlner Motorsport. For ham er det et godt steg opp fra standardklassen V5 til en ren GT4-klasse.

– Teamet har som målsetning at vi skal vinne Porsche Cayman GT4 Cup. Alle bilene er like i denne klassen, så her er det bare opp til førerne, i tillegg til at vi har veldig godt team i ryggen. Stor takk til Mühlner Motorsport som gir meg denne fantastiske muligheten, og til de som er med på å gjøre dette mulig. Jeg håper at dette er et team jeg kan utvikle meg i og gjøre nye steg innen motorsportverdenen, sier Sandberg, som tidligere ikke har lagt skjul på at GT3-kjøring på Nordsløyfa er den store drømmen.

Mads Siljehaug

Mads Siljehaug. (Foto: Joel Kernasenko)

En annen som blir å finne i en GT4-bil til helgen er Mads Siljehaug, som i likhet med Sandberg også bor og oppholder seg i Tyskland, og derfor muliggjør å kjøre. Han stiller i en noe «nedtunet» utgave av deres KTM X-Bow GT4 som han er blitt godt kjent med de siste fire årene, men målet med kjøringen i NLS nå er å få den såkalte A-lisensen slik at han kan delta i alle klasser på Nürburgring.

Ellers blir Siljehaug å vinne i Creventics langdistanseserie 24H Series i flere løp denne sesongen. Han har gjennom sin arbeidsplass Reiter Engineering jobbet tett med KTM-fabrikken med utvikling av to spenstige modeller, GT2 og GTX, og det er i GTX at Siljehaug får kjøre flere av langdistanseløpene som en del av sin jobb hos Reiter.

– Det ruller og går fint om dagen, og jeg har fått lov til å bli mer involvert i businessiden av dette med kunder og sponsorer, og jeg har vært så heldig at jeg mer eller mindre alene har fått sette sammen teamet mitt med GTX-bilen. Så for meg har alt bare blitt bedre og bedre på alle fronter, sier Siljehaug om arbeidsplassen han har hos Reiter.

Han har forøvrig allerede tjuvstartet sesongen med 12-timersløpet på Mugello. Og der ble det like gjerne en seier på første forsøk sammen med Eike Angermayr, Nicolay Elghanayan og Horst Felbermayr Jr., tre utøvere Siljehaug har utviklet et nært og godt forhold til de siste årene.

Marius Nakken og Marcus Påverud

Marcus Påverud og Marius Nakken. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

På tampen er det verdt å nevne Marius Nakken og Marcus Påverud som vi også har pratet med tidligere i år, som også kan ventes å gjøre gode og oppsiktsvekkende resultater dersom alt klaffer. 2021-sesongen vil også mest sannsynlig være svært avgjørende for deres framtidige karrierer dersom de skal oppnå målet om minst å kunne drive med internasjonal bilsport, enten uten å ta regninga selv eller i beste fall få betalt.

De fikk begge ny tillit på Team Norway, og skal kjøre henholdsvis Porsche Supercup og ADAC GT Masters. Porsche Supercup regnes for å være verdens tøffeste merkescup, og Dennis Olsen fikk sitt internasjonale gjennombrudd her ved å ta sølv i 2017. ADAC GT Masters har ett av Europas desidert sterkeste GT3-felt, og dersom Påverud klarer å imponere her i år så har han også bevist for både team og sponsorer at han kan være verdt å satse på i fremtiden.

Powered by Labrador CMS