Dennis får norsk teamkamerat under 24-timersløpet på Le Mans: – Kommer til å bli et spennende eventyr

Ny nordmann kan sette 24-timeren på Le Mans på bucketlista. Ingen vil bekrefte ikke hvem, men spesielt én utøver utpeker seg.

Publisert

21. og 22. august i år går det legendariske 24-timersløpet i Frankrike av stabelen, og for mange er det gledelig at Dennis Olsen er tilbake igjen på startstreken. En annen med norsk nasjonalitet og flagg på bilen, Egidio Perfetti, er også blitt en fast gjenganger og er igjen på plass denne sesongen.

Dennis Olsen på en av sine aller først runder på Le Mans i 2019, under den offisielle testen to uker før løpet. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Ferrmé)

21. og 22. august i år går det legendariske 24-timersløpet i Frankrike av stabelen, og for mange er det gledelig at Dennis Olsen er tilbake igjen på startstreken. En annen med norsk nasjonalitet og flagg på bilen, Egidio Perfetti, er også blitt en fast gjenganger og er igjen på plass denne sesongen.

Men Parc Fermé vet at det blir en tredje nordmann på startstreken denne sesongen. Og vedkommende skal attpåtil dele bil sammen med nettopp Dennis Olsen. Dermed får vi to påmeldte nordmenn på én og samme bil, noe som ikke har skjedd siden 1986. Den gang ble det dog lite kjøring for Martin Schanche og Torgjer Kleppe, som kun fikk trening og kvalifisering før bilen deres stoppet kun etter første runde. Dermed har ikke Kleppe selv fått kjøre selve løpet, men stod altså påmeldt sammen med Schanche.

Dennis Olsen bekrefter også overfor Parc Fermé at han får en norsk teamkollega på bil nummer 46 som driftes av Team Project 1 i GTE Am-klassen. Dette er samme team som Egidio Perfetti kjører for, og som også har klasseseier på Le Mans fra før, der Perfetti er påmeldt på bil nummer 56. For ordens skyld er dette et kundeteam av Porsche Motorsport, med deres 911 RSR-modell, hvor Olsen er utplassert av Porsche for å hjelpe teamet høyt på resultatlistene.

– Jeg kan ikke si så mye mer enn at det blir en annen norsk fører på bilen, og at det kommer til å bli spennende eventyr, skriver Dennis Olsen i en kort SMS til Parc Fermé.

Dennis Olsen fra Le Mans i 2019. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

For å delta på Le Mans er det ikke bare å melde seg på. Man må ha en såkalt gull-, sølv- eller bronsegradering på FIA-lisensen, og man må være sportslig kvalifisert ved å ha deltatt i ulike mesterskap som gir gyldig påmelding.

Etter det Parc Fermé har undersøkt er det all grunn til å tro at føreren det er snakk om er Anders Buchardt. Han har kjørt GT3 i Am-klassen på 24-timersløpet på Spa, og han er i så måte kvalifisert til å delta - både sportslig og med de økonomiske forutsetningene som kreves fra teamet ettersom en bronsegradert fører som Buchardt eventuelt vil være, vil stå ansvarlig for en vesentlig del av budsjettet på bilen.

Buchardt har gjort suksess i norsk eiendomsbransje sammen med sin far Arthur, og har ved siden av dette gjort akseptable resultater på racerbanen, fortrinnsvis i VLN på Nürburgring. Buchardt ville ikke bekrefte overfor Parc Fermé om hvorvidt det er han som er den aktuelle føreren, og det er ventet en bekreftelse på hvem som blir Dennis Olsens norske teamkamerat om én til to uker.

En annen som kunne synes å være aktuell er Marius Nakken, som har hatt tett bånd til Team Project 1 tidligere og også testet deres RSR-modell på Bahrain. Parc Fermé har ikke fått respons fra Nakken, men utifra spesielt de budsjettmessige forutsetningene er det veldig lite som tyder på at det er Nakken dette er snakk om.

Det er kun tre nordmenn som opp igjennom historien har deltatt i selve løpet. Olsen og Schanche er allerede nevnt, mens Harald Huysman er den mest suksessrike med sine 10. plasser totalt i 1989 og 1990. Torgjer Kleppe kom som nevnt aldri til start, og i 2010 var det meningen at bergenseren Thor-Christian Ebbesvik skulle delta i LMP2 etter å ha kjørt kvalifiseringsserien Le Mans Series det året. Men etter en stygg krasj på Spa-Francorchamps måtte han melde pass som følge av et brudd i ryggen.

Powered by Labrador CMS