Pallen skal være innenfor rekkevidde når Marius sikter mot nye meritter i Porsche Supercup

Skal 2021 bli året der Marius Nakken kan få sitt store internasjonale gjennombrudd?

Publisert

For et år siden var det en offensiv Marius Nakken som kunne annonsere store planer for sin videre Porsche-karriere. Ved siden av full sesong i Porsche Supercup skulle han få konkurrere i den franske Carrera-cupen. Koronapandemien satte så naturlig nok en stopper for ambisjonene for Nakken den sesongen, og da gjaldt det bare å få til noe kjøring i det hele tatt slik at 2020 ikke skulle bli et totalt ufrivillig friår.

(Foto: Porsche AG)

For et år siden var det en offensiv Marius Nakken som kunne annonsere store planer for sin videre Porsche-karriere. Ved siden av full sesong i Porsche Supercup skulle han få konkurrere i den franske Carrera-cupen. Koronapandemien satte så naturlig nok en stopper for ambisjonene for Nakken den sesongen, og da gjaldt det bare å få til noe kjøring i det hele tatt slik at 2020 ikke skulle bli et totalt ufrivillig friår.

Med en revidert kalender fra Formel 1-eierne lot en full Supercup-sesong seg gjennomføre. Nakken fikk etterhvert vist relativt stabile tider opp mot topp 10-lista, med en sjetteplass på Silverstone som bestenotering under kvalifiseringen. Syvendeplassen i løpet på Hungaroring ble en tangering av hans sterke sesongavslutning i 2019 med tilsvarende plasseringer i Mexico, men selv er Nakken klar på at han bør stabilisere seg mer innenfor topp 10, og etterhvert også kjempe om pallplassene.

Setter større krav

– Sesongen i fjor viste at pallen er innenfor rekkevidde. Det har egentlig utviklingen vist de siste to sesongene. Min svakhet i fjor var at jeg kun fikk kjørt Supercup, mens de beste gjerne kombinerer supercupen med andre mesterskap. Vi skulle jo egentlig kjøre den franske, sier Nakken til Parc Fermé.

Setetiden er altså alfa og omega, sammen med valg av team, hevder 27-åringen. I fjor kjørte han for Dinamic Motorsport. Hvem han lander en avtale med i år er foreløpig ikke kjent, og det står mellom flere sterke team i feltet. Men å få nok kjøretrening og få god nok kjemi i teamet er det som skal skille klinten fra hveten, ifølge ham selv.

– I fjor kom jeg ikke spesielt godt overens med ingeniøren jeg hadde. Jeg er ikke noe glad i å skape fighter, men jeg er på et stadium nå hvor jeg ikke har tid til å tulle rundt. Vi slet veldig sammen, og jeg måtte si ifra at dette ikke gikk lenger. Vi endret på ting fra midten av sesongen, og ting fungerte bedre og bedre, sier han.

At det ble kjøring i det hele tatt i 2020 er det han er mest takknemlig over. At det ble et redusert program, og samarbeidsutfordringer innad i teamet, det bærer han ikke noe nag til.

– Vi hadde store planer, men det ble en limit på hva jeg kunne bidra med inn til teamet. Men fordelen var bare at jeg fikk kjørt, og jeg fikk en god trygghet i teamet ved at krasj var inkludert i budsjettet, understreker Nakken.

Nærmere 50 lokale sponsorer

Han har støtte fra så og si hver eneste krik og krok i Ålesund og omegn. Den lokale støtten betyr alt for 27-åringen, om også har fått skaffet seg sponsorer utenfor Norges grenser.

– Det er vel opp mot 50 lokale sponsorer nå. Jeg må si det er kult at det finnes bedrifter som er med det man regner som enkeltutøvere også. Det er en veldig norsk greie at man kun skal støtte lag og foreninger. Og da tror man også at motorsport kun handler om én utøver, selv om det jo kreves et stort apparat rundt, sier han.

Nakken er foreløpig ikke i posisjon til å få kjørt gratis eller få betalt for kjøringen, selv om dette er den store ambisjonen. Derfor er han fortsatt avhengig av sponsormidler for å ha med seg et budsjett inn i et team, selv på øverste nivå i Porsche Supercup.

En suksess i Porsche Supercup kan derfor være et viktig gjennombrudd for ham. Det så vi blant annet med Dennis Olsen som tok sølv i 2017, og en rekke utøvere på høyt profesjonelt nivå i GT-racing har etterhvert fått lønnede seter verden over.

– Nivået øker bare fra år til år, virker det som. Mange kjører andre store mesterskap, og bilene her er så vanskelig å kjøre at man virkelig må ha det i ryggmargen hele tiden, sier Nakken og viser til at det er ønskelig å kjøre et parallelt mesterskap.

Han understreker at det i skrivende stund ligger an til en sesong til i Supercup, «i tillegg til andre ting». Han er optimist, men holder kortene tett til brystet om hva «de andre tingene» er.

– Jeg håper å få landet dette ganske snart. Det er veldig nærme. Og det ser veldig greit ut. Jeg har mange trofaste sponsorer med meg, så det ligger en trygghet for meg der også, poengterer han.

Porsche Supercup har sesongstart først under Monacos Grand Prix i slutten av mai.

Powered by Labrador CMS