Nå kan Mads leve av å kjøre fort med bil de neste fem årene

Lukrativ femårskontrakt for Mads Siljehaug, som virkelig kan slå seg på brystet over å si at han kan leve av bilsporten.

Publisert

Dermed melder han seg inn i den eksklusive klubben av norske førere som ikke bare slipper å tenke på å finansiere en satsing med sponsorer, men at man attpåtil får en full årslønn for å holde på det man elsker aller mest: Å kjøre fort med bil.

Mads Siljehaug har gjort en strålende jobb både på og utenfor banen for Reiter Engineering. Det får han nå betalt for, bokstavelig talt. (Foto: Joel Kernasenko)

Dermed melder han seg inn i den eksklusive klubben av norske førere som ikke bare slipper å tenke på å finansiere en satsing med sponsorer, men at man attpåtil får en full årslønn for å holde på det man elsker aller mest: Å kjøre fort med bil.

Etter at han vant Reiter Young Stars i fjor har han i år kjørt gratis i langdistanseutgaven av Blancpain GT-serien, i tillegg til at han har steppet inn om sjåfør i ulike GT4-løp i tilsvarende KTM som han kjørte i fjor.

Reiter Engineering, som er teamet han har kjørt for i år, har vært så imponerte over Siljehaug at han nå har sikret de neste fem årene med bilkjøring, ingeniør-jobbing og coaching.

– Fy søren, altså. Dette er drømmen min som går i oppfyllelse. Jeg er evig glad for at jeg klarte å bruke sjansene jeg har fått. Jeg hadde aldri drømt om at det skulle utvikle seg så fort, sier Siljehaug til Parc Fermé.

Takker Bilsporttalentet

Han peker på spesielt én ting som direkte har sørget for at han kom i den posisjonen han er i ved at han signerte for Reiter.

– Bilsporttalentet i 2016 var avgjørende. De pengene sørget for at jeg kunne delta i Reiter Young Stars. Budsjettet vårt var så lavt det året, og jeg klarte ikke å skaffe så mye sponsorer. Nå, derimot, har jeg klart å få en annen selvtillit og attitude enn det jeg hadde tidligere, sier Siljehaug.

Lillehammer-gutten fikk i kjølvannet av talentkonkurransen flere kommentarer på at han er unik når det kommer til «raw speed», altså enkelt og greit farta i kroppen som kan klarer å omsette til gode rundetider og stabil kjøring.

Slik vil de utvikle ham

Det samme har sjefen for Reiter Engineering, Hans Reiter, også bitt seg merke i.

Mads Siljehaug vant 300.000 kroner da han gikk til topps i Bilsporttalentet 2016. Det har reddet hele karrieren hans. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Måten han kjører på, og måten han behersker en bil på, den er helt utrolig. Den er helt unik. Hvordan han klarer å pushe grenser på kan få andre måle seg mot, sier teamsjef Reiter til Parc Fermé.

Grunnen til at han nå har tilbudt Siljehaug en femårskontrakt er at han ser utviklingspotensiale på flere andre områder hvor han fremdeles har en vei å gå.

– Han må fortsatt lære seg taktikk, og det er ikke alltid man skal kjøre helt på grensen. Det må han lære seg. Han er proppfull av talent, så det er ikke kjøring og fart i seg selv vi trenger å lære ham, men det er alt rundt, sier Reiter.

Målet med kontrakten er at Siljehaug skal bli fabrikkfører innen minst tre år. Reiter investerer alt da i Siljehaug ved å legge til rette for testing og kjøring. Hva programmet blir neste år er ikke godt å si, men ved siden av kjøring skal han også fordype seg mer i dataanalyse, oppsett og coaching gjennom kundeteamene til Reiter.

– Han har kommet ut fra ingenting, og tatt steg for steg uten å skynde seg for raskt. Han kan ende opp i hva han vil, enten det er DTM, Le Mans eller hva det måtte være hva fabrikkene ønsker seg. Normalt innebærer det høy risiko å investere i bilsportutøvere. Når det kommer til Mads, så mener jeg at det er en lav-risiko-investering, sier teamsjefen raust.

Lever drømmen

Mads Siljehaug har i år kjørt langdistanseserien Blancpain i en eldre Lamborghini. (Foto: Gruppe C Photography)

22-åringen sliter med å forstå hvilke lovord teamsjefen kommer med. Først og fremst må han lande sine egne tanker etter kontrakten han nå har fått fordi han har levert så gode resultater og vist så god progresjon som teamet kunne ønsket seg.

– Åh, herregud. De ordene har han ikke sagt til meg en gang, kommenterer Siljehaug på påstanden om at det innebærer liten risiko å investere i ham.

– Jeg lever drømmen nå, og jeg får en selvtillit jeg aldri har hatt før. Og i stedet for å føle press, så føler man bare en inderlig lyst til å prestere, sier Siljehaug.

Han spesialiserer seg nå på langdistanseracing, men er åpen for alle muligheter i framtiden.

– Jeg syns sprint er ekstremt gøy. Men vi får se hva som skjer. Drømmen er selvfølgelig Le Mans, sier Siljehaug.

Inspirert av Krognes

Han peker på norske Christian Krognes som et forbilde han kan studere og lære av. Krognes er også kjent for å ha tatt vare på de få mulighetene han har fått, uten å måtte betale. Senest ved å totalvinne 24-timersløpet på Spa.

Det motiverer også Siljehaug. Han ser på den mentale styrken og det å være dyktig rundt selve kjøringen som ett av Krognes sine største spesialiteter.

– Det Christian er ordentlig flink på, det er det jeg skal lære meg nå. Det å analysere ting, det å bruke hodet riktig - jeg må innrømme at jeg ikke er der enda. Jeg har enorm respekt for det Christian får til og har fått til, sier Siljehaug.

Mads Siljehaug da han vant Reiter Young Stars i fjor. (Foto: Joel Kernasenko)
Powered by Labrador CMS