Ole Christian Veiby:
Ønsker endringer i Rallycross-VM
En rekke endringer ble innført før sesongen, og de verdsettes ikke like høyt av alle.
RALLYCROSS: 2024 ble igjen et jubelår for Kristoffersson Motorsport med norske Ole Christian Veiby på laget. Teamet sikret gull i teammesterskapet, Johan Kristoffersson sikret sitt syvende VM-gull i førermesterskapet og Veiby tok bronsen. Ikke minst tok Kongsvinger-mannen sin første VM-seier.
Men på forhånd var mye usikkert. Sesongen kom ikke i gang før i juli, og for første gang skulle bensinbiler kjøre mot elbiler i mesterskapet. Veiby og co. ga full fass med bensin på tanken.
– Vi visste ikke hva vi gikk til i år. Vi fikk en ny partner i år som gjorde at vi kjører med bensinbiler, så når vi gikk inn i sesongen sa vi det at det kan godt hende vi blir sist i feltet. Vi var veldig usikre før sesongen, forteller Veiby til Parc Fermé.
Nytt format
Og selv om ting har endt bra legger ikke Veiby skjul på at det har vært utfordringer underveis med en helt ny løpsbil. Ikke minst var det krevende med nye dekk, og plutselig måtte de også benytte seg av et nytt drivstoff.
– Det har vært mye i kulissene også med bensin vi måtte kjøre med som vi ikke fikk testet, som det er mindre effekt i og som vi ikke vet om motoren tåler. Så det har vært mange parametere.
Årets sesong har altså vært den første med «battle of technologies» hvor elbiler og bensinbiler har kjørt mot hverandre. Det har medført uenigheter om hvor rettferdig det er, men det har tilsynelatende også roet ned noe av kritikken mot mesterskapet.
De siste sesongene har aktørene i mesterskapet måtte tåle kritikk for retningen de tok med elbiler. Ikke minst ble det et hett tema da en brann og tilhørende etterforskning preget sesongen i 2023.
– Jeg syns ikke det er så mye klaging rundt omkring om at der er kjedelig med elbiler og bla bla bla. Det har blitt litt borte, og det hjelper jo at man har fått inn noen bensinbiler, det tror jeg.
Ønsker endringer
På flere vis opplever Veiby at mesterskapet er på riktig vei, men 28-åringen ønsker likevel flere endringer velkommen i forbindelse med det nye formatet.
– Det viktigste er å prøve å få effekten så lik som mulig og vekten så lik som mulig, også burde kanskje vi få mer hjelp i startene. Vi får jo bare ha et sekund med hjelp mens de som kjører EM får lov til å ha mer. Jeg tror man må se litt på det, slår han fast.
– Dette er ting vi i KMS foreslår for FIA og de andre teamene før sesongen, men de ville jo ikke det, fortsetter Veiby.
– Tror du de vil høre nå da?
– Hehehe, nå tror jeg de er åpen for det meste. Men det er klart at de er desperate ikke sant, de begynner å bli lei av å bli slått.
Noe som også har endret seg fra promotørens side er poengsystemet. Stoppeklokka har ikke lenger noe å si etter at superpole ble fjernet, og mesterskapsstillingen er nå en avgjørende faktor i heatene.
– Det er en del ting som burde vært gjort. Mye var jo bra fra før også. Jeg syns jo det med superpole som vi hadde tidligere kanskje var det beste de kom opp med i det nye formatet, men det har de jo fjernet igjen.
I tillegg deles det ut en solid mengde poeng hele veien fra heatene til finalen.
– De prøver seg på noe nytt hele tiden og kan omtrent finne opp hjulet på nytt. Det var jo egentlig ikke så mye gærent med det gamle systemet i rallycross. Du får like mye poeng for å vinne en semifinale som en finale, det syns jeg er feil. Også er det også helt høl i huet siden topp fem i VM kjører mot hverandre hele tiden i kval, og når du får poeng etter plassering har de som ligger fra seks og nedover en enklere vei til poeng. Det er heller ikke noe gøy å kjøre mot de samme hele tiden.
Usikker på kalenderen
Neste sesong ruller etter planen i gang allerede i januar på snø og is i Canada. Veiby er dog ikke overbevist om at ting skjer som planlagt etter en rekke endringer og avlysninger.
– Det er noen spennende uker fremover. Jeg vet ikke om vi skal dit heller, så det er litt vanskelig å vite om dagen.
Neste års kalender skal etter planen by på åtte løp rundt om i hele verden. Selv om det naturlig nok har en rekke positive sider gjør det også livet litt krevende for teamene.
– Neste år er det flere løp rundt omkring i verden, og det koster mer penger for alle teamene. Det er vanskelig fra før, og nå blir det enda vanskeligere for oss å få på plass budsjettet.
– Promotøren gjør det ekstra vanskelig for oss med å plassere et løp i janaur. Kontrakten vår med Horse Powertrain går for eksempel ikke ut før i april, så det er ikke så lett å få på plass nye avtaler for neste år så fort.
Etter vårt intervju med Ole Christian Veiby ble det klart at FIA søker ny promotør til neste års sesong. Les mer her!