At Ole Christian Veiby ikke kjører Rally Sweden er et slags symbol på hvilken retning rallykarrieren hans dreier. Her fra 2023 hvor han i privat regi sikret en sterk andreplass for andre året på rad.

Rallydrømmen legges på is – nå skal Ole Christian gå nye veier

I Ole Christian Veiby sine øyne er rallykjøringen kun blitt bortkastede penger. Derfor kan 2024 bli et helt annerledes år utenom selve rallycrossen.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: 27-åringen fra Kongsvinger er åpen og ærlig på at mulighetene for et proffsete i rally stadig er blitt markant redusert med årene. Selv om han i perioder hadde kurrante kontrakter på nivå to i Rally-VM for både Skoda og Hyundai, så ble det aldri det store gjennombruddet for Veiby - som i stedet har levert sine mest solide resultater i privat regi med en Volkswagen Polo GTI R5.

RALLY: 27-åringen fra Kongsvinger er åpen og ærlig på at mulighetene for et proffsete i rally stadig er blitt markant redusert med årene. Selv om han i perioder hadde kurrante kontrakter på nivå to i Rally-VM for både Skoda og Hyundai, så ble det aldri det store gjennombruddet for Veiby - som i stedet har levert sine mest solide resultater i privat regi med en Volkswagen Polo GTI R5.

Men privat satsing betyr også risiko for å tape egne midler eller få til svakere program om ikke sponsormidlene fyller inn budsjettene som kreves. Og selv om det ikke er noen hemmelighet at Veiby alltid har hatt gode økonomiske ressurser rundt seg, så er ikke rally noe de brenner tusenlapper på uten å kunne få noe igjen.

– Det koster penger dette her, så da er det litt hva man får igjen. Det er vanskelig å få med seg noen til å betale for dette. Og vi kjører ikke på dette nivået bare for å ha det gøy, sier Ole Christian Veiby til Parc Fermé.

Ole Christian Veiby.

Ingen nordmenn i Sverige

Derfor stiller han heller ikke opp i Rally Sweden blant annet. Kanskje den nordmannen de aller fleste hadde et håp og forventning om at ville melde seg på for å tukte den etablerte WRC 2-eliten med blant annet Oliver Solberg i frontlinjen. Heller ingen andre førere med norsk pass reiser til Nord-Sverige, som er første gang i historien at ikke én deltaker i Rally Sverige kjører med norsk flagg på sideruta.

Om man hadde tillatt seg å kjøre «kun for moro», noe som var tilfelle under sprintløpet på hjemmebane under Rally Finnskog, så kunne han stilt opp på andre premisser. Men EM-runden Royal Rally i Sverige i fjor var også en erfaring der Veiby meldte seg på i 12. time med minimale forberedelser, som også endte med både svake tider, etterfulgt av en avkjøring og bruttløp.

Med den bakgrunnen han har og dedikasjonen han har pleid å legge ned i rallykjøringen, så er Veiby ærlig på at det ikke noe tema å bruke penger på å være listefyll.

– Man vil jo hevde seg da, og da må man teste en del. Der for blir det ikke Rally Sweden i år heller, dessverre, sier Veiby.

– Blir ikke noe fabrikksete

I 2022 og 2023 ble fokuset på karrieren dreid over til Rallycross-VM, da muligheten åpnet seg med de nye elbilene og at hans nære link til KMS-teamet sørget for at han kunne vise seg fram på en ny, internasjonal arena. 

Samtidig var dette to år de la det mye tid og penger i rallykjøring om vinteren for å vise i Rally Sweden at de fortsatt henger med. De brukte blant annet full vintersesong i Rally-NM som oppkjøring til VM-runden, pluss en hel del private tester. Det resulterte med to solide andreplasser i WRC 2 i Sverige, med tidvise muligheter til å vinne klassen.

– Ja, jeg kan reise opp til Umeå og vinne Rally Sweden, men man får ikke noe mer igjen enn en fin pokal for det. Det blir ikke noe fabrikksete av den grunn, erkjenner Kongsvinger-gutten, og legger til:

– Vi har mye annet spennende på gang.

Showmann på trappene

Konkret vil han ikke avsløre disse såkalte spennende planene enda. Men han legger ikke skjul på at opplevelsen fra oppvisningsløpet «Rally Legend» i San Marino de to siste årene har gitt mersmak. Med blodtrimmende Rallycross-Audier skapte de show uten sidestykke for publikum, som ga ham en helt annen oppmerksomhet og status enn hva han har opplevd som profesjonell bilsportutøver tidligere.

Derfor kjenner han mer og mer på gleden av bilsport på andre måter enn bare beinharde konkurranser, så lenge showfaktoren også trigger publikum. Som igjen kan trigge sponsorene som er med på å finansiere gildet.

– Vi skal finne på mye gøy i år. Så blir det nok Rallycross-VM fortsatt, uten at det er helt spikret enda. Men regner med at det går i boks. Men det blir spennende saker, som Rally Legend og en del morsomme ting, sier Veiby, kryptisk.

Det å nå ut til folk på sosiale medier med bilkjøring, og fortrinnsvis et yngre publikum, det trigger motivasjonen hans på en helt ny måte.

– Rally Legend tok helt av og bygde oss opp som et annet «brand». Det var mange som kom kun for å se oss, og de syns det var så fett å se oss med rallycrossbilen. Og vi ser på tallene etterpå hvor bra dette ogs har vært på oss. Det har eksplodert. Så vi må bruke muligheten til å tenke nytt og annerledes, og se om slike ting kan hjelpe oss til å få et bedre budsjett.

Det ryktes også at Veiby har noen planer om å stille opp i en eldre bakhjulsdreven bil under Numedalsrally, men selv vil han ikke si noe om realiteten rundt dette. Men teamkamerat Johan Kristoffersson er allerede påmeldt i historisk klasse i en Volvo.

Powered by Labrador CMS