Ole Christian Veiby vant denne helgen sitt første VM-løp.

Veiby avfeier Hansens klager etter karrierens første seier:

– Det er veldig mye syting og klaging

Rallycross-VMs første sesong med elbiler mot bensinbiler er over, og Ole Christian Veiby avsluttet med å ta sin første seier. Det var etterlengtet. 

Publisert

RALLYCROSS: Som den femte nordmannen i historien vant Ole Christian Veiby et VM-løp sist helg. Seieren kom under årets siste løpshelg på tyrkiske Istanbul Park. 

RALLYCROSS: Som den femte nordmannen i historien vant Ole Christian Veiby et VM-løp sist helg. Seieren kom under årets siste løpshelg på tyrkiske Istanbul Park. 

– Endelig! Det var deilig og etterlengtet. Det har vært nære på noen ganger, så det var litt på tide. Det var deilig, forteller Ole Christian Veiby til Parc Fermé. 

Før seieren hadde Veiby rekorden for flest pallplasser i Rallycross-VM uten å ha vunnet et løp, men nå er altså den rekken brutt. 

At seieren omsider er i boks gjør godt for selvtilliten, men han har heller ikke vært i tvil om at det til slutt ville skje. 

– Man har jo vært nærme flere ganger, så jeg visste jo at den dagen kom til å komme. Det vet man jo, at så lenge man fortsetter å kjøre så bør den dagen komme en gang. Den kom sent men godt.

Avgjørende start

Endelig kunne Ole Christian Veiby juble for seier i Rallycross-VM.

Årets sesong kom ikke i gang før i juli, og ble omsider avsluttet i november etter at det planlagte løpet i Kina ble avlyst i siste liten. 

På banen i Tyrkia, som ikke hadde blitt brukt siden 2015, skulle det vise seg at startene ville bli avgjørende for Veiby på godt og vondt. 

– Vi har egentlig slitt litt med startene i hele år, og det var jo et problem i helgen også. Jeg hadde dårlige starter både i Q1 og Q2 på lørdag, så var det litt bedre i semifinalen, også klarte jeg heldigvis å ha helgens beste start når jeg trengte det som mest, forteller Veiby. 

Det var i praksis starten som avgjorde løpet. Etter å ha tatt ledelsen i løpet kontrollerte Kongsvinger-mannen inn til seier som om han hadde gjort det mange ganger før. 

– Rakk du å tenke på at du kommer til å vinne?

– Jeg gjorde vel egentlig det. Jeg visste jo at vi hadde fra fart så så lenge vi fikk kjøre fritt visste jeg at vi var raskest. 

Rangeres høyt

Søndag kjempet Veiby om en potensiell sølvmedalje bak sin suverene teamkamerat Johan Kristoffersson, som nok en gang ble verdensmester. Men selv om han startet fra første rad ble han denne gangen stående igjen i starten. 

– Det var litt «all inn or nothing» på søndag. Jeg visste at så lenge jeg ikke får noen reprimande var topp tre sikra, og jeg visste at om jeg skulle ha sjans til å ta igjen Kevin (Hansen journ. anm.) så måtte jeg egentlig vinne eller bli nummer to. Jeg gambla litt med å gå ned litt mye på turtall i finalen etter at vi hadde hatt litt hjulspinn i semifinalen, forklarer han. 

Selv om helgens triumf var Veibys første i Rallycross-VM er han ikke fremmed for å stå på toppen av pallen. 

– Man har jo vunnet noen VM-runder i WRC 2 tidligere, men det er klart at sånn status-messig så er det selvfølgelig det største. Det er det ikke noen tvil om. Men jeg husker jo også at når jeg vant Rally Sverige var jo det også stort. Det blir litt annerledes siden det er en stor fight gjennom en hel helg, mens her er det over på fem runder. 

– Mye syting

Denne sesongen har Veiby kjørt med bensin på tanken.

Årets sesong var den første hvor både elbiler og forbrenningsbiler var i aksjon. Det medfører at en av partene har en fordel på enkelte baner, og det har igjen ført til debatt. 

I Tyrkia var blant annet Kevin Hansen misfornøyd med at bensinbilene hadde en fordel. 

– Det er latterlig å kjøre under slike forhold med «battle of technologies». Han kjører rundt meg, men det er ikke føreren som kjører rundt meg, det er bilen. Det er bare utrolig, sa Kevin Hansen etter søndagens andre heat hvor Veiby tok seieren i regnværet. 

Veiby selv tar det med knusende ro. Han viser til løpshelgen i Portugal hvor elbilene hadde en fordel med gode startegenskaper og bedre motoreffekt i høyden.

– Ja, vi har fordel noen ganger. I helgen var det nok best å ha en bensinbil. Men hva med Portugal da? Vi var jo tre billengder bak i hver eneste start, og de hadde nesen 200 hestekrefter mer enn oss. Det er veldig mye syting og klaging på dette her fra noen av de andre teamene, men man må se litt tilbake også. 

– Før man ser på sesongen i år syns jeg man skal se litt tilbake i tid. En ting er for meg selv, jeg har tatt steg for hvert år som har gått, men om man ser på Johan har det ikke spilt noen rolle hvilken bil han kommer med. Han har vunnet alle de mesterskapene uansett. Han vant med poloen han og Solberg brukte, han vant med Audi, vi kom med elbil og han vant igjen da alle hadde like forutsetninger, sa Ole Christian Veiby.

Powered by Labrador CMS