Slik så kaoset ut i første sving under den første finalen i den ungarske VM-runden. Det har fått fart på diskusjonene, men det ble også like kaotisk på dommerrommet så vel som på banen.

Kaos under VM-runden i rallycross:

– Det er ikke dette her vi trenger

Det er en kjensgjerning at Rallycross-VM sliter med å skape overskrifter, men Ole Christian Veiby håper ikke kjøringen i Ungarn blir standarden for ekstra oppmerksomhet.

Publisert

RALLYCROSS: Norges eneste fører i det gjeveste rallycrossirkuset har hatt en knallstart på sesongen. Tre pallplasser på fire løp, men fortsatt mangler seieren. Den kunne kommet under lørdagens finale i Ungarn, der han kun ble slått av Niclas Grönholm - en fører han titt og ofte han har vært i stand til å overliste.

RALLYCROSS: Norges eneste fører i det gjeveste rallycrossirkuset har hatt en knallstart på sesongen. Tre pallplasser på fire løp, men fortsatt mangler seieren. Den kunne kommet under lørdagens finale i Ungarn, der han kun ble slått av Niclas Grönholm - en fører han titt og ofte han har vært i stand til å overliste.

– Hjula mine sto i alle retninger, og bilen var ikke lett å kjøre. Så det ble ganske vanskelig å kjøre noe særlig fortere. Det gikk i alle kanter, sier Veiby til Parc Fermé om lørdagens finalekaos.

Bitter er han dog ikke over at dette er en av de sjansene hvor Veiby potensielt bør være i bedre posisjon til å ta hjem en seier. Ellers har det over mange år nå vist seg at hans teamkamerat Johan Kristoffersson er mer eller mindre umulig å overliste om han kommer seg ut og får kjøre fritt.

Ole Christian Veiby har kjørt godt hittil i år og er på sølvplass sammenlagt i VM - men i Ungarn ble han mer en tilskuer over den største dramatikken som skjedde.

Reprimander

Noe som i og for seg ble historien under søndagens finale, men den er mer eller mindre helt glemt med tanke på hva som skjedde på lørdag. For på første rad stod Johan Kristoffersson og Kevin Hansen, og første svingen på Nyirad-banen gir ikke veldig stort spillerom for harde dueller og bredskuldret kjøring.

– En sånn startsving som i Ungarn, det byr jo opp til dans. Det er andre baner hvor du aldri kommer straffer og slik. Her fløy det over hele linja. Alle i VM-klassen var jo minst tre ganger innom dommerrommet, sier Veiby, som slapp unna med én reprimande denne helgen.

Se videoen av hele finalekaoset her!

I lørdagens finale endte det med at Hansen kastet seg på inneren av Kristoffersson. Hansen ble stående, mens Kristoffersson kunne fortsette i noen meter til. Deretter ble det en dominoeffekt ved at Grönholm og den andre Hansen-føreren, Timmy, også havnet i hverandre. Rundt snek også Veiby seg forbi, men hadde da havnet i smellene inn i første sving og fått flere skader på bilen. Kristoffersson ble også blokkert av den andre hendelsen inn i andre sving.

– Bildene taler for seg selv, sa Johan Kristoffersson, etter at Team Hansen la kontant skylden på ham for den beinharde krasjen i starten.

– Jeg er bare skuffet over at noen som hevder å være seksdobbel verdensmester ikke kan kjøre med respekt, sa en forbannet Kevin Hansen om situasjonen.

Teamsjef i KMS, Tommy Kristoffersson, uttalte seg svært kritisk mot dommerne etter lørdagens kaotiske tilstander og stilte spørsmålstegn til kompetansen inne på dommerrommet. Litt senere ønsket han å dementere dette og moderere utspillet sitt.

– Vi må understreke at vi er helt enige i at det ikke er dommerne vi skal legge skylden på. Det vi mente var at nivået på kjøringen på banen var noe vi ikke kan akseptere, korrigerte teamsjefen via en ekstra uttalelse.

Helt problemfri helg ble det ikke for Ole Christian Veiby, som fikk mer enn nok med å håndtere bilen i mål i lørdagens finale - men til tross for at hele frontpartiet mer eller mindre manglet, så fikk han berget bilen i mål.

Gjenstand for diskusjoner

Finalekaoset endte uansett med andreplass til Veiby, noe han gjentok dagen etter under litt mer ordnede former. Og samtidig virker den evigvarene elbil-diskusjonen å være satt helt på mute i kommentarfeltene nå den siste tiden, både fordi VM har åpnet for forbrenningsbiler igjen, men også fordi det brygget opp til atter en Kristoffersson-Hansen-rivalisering etter smellen på lørdag.

Som også medførte at resultatet var ikke endelig før fire timer senere. Kevin Hansen ble diskvalifisert, men også Kristoffersson fikk en reprimande for å være vel så delaktig i situasjonen som oppstod.

– Slike situasjoner som med Kevin der er bare egoistiske. Det er ikke DET vi trenger, sier Veiby, på spørsmål om det må knuffing, rivaliseringer og diskutable situasjoner til for å skape underholdning og litt sårt trengt blest blant fansen.

Ligger på sølvplass

Han vil ikke at mesterskapet skal få mer og mer assosiasjoner med bilcross.

– Vi trenger fightingen på banen, ikke utenfor banen. Vi vil jo ikke ha det sånn at man bare skal snurre hverandre av banen. Vi vil ha ren fighting, sier Veiby, som selv holdt seg unna disputtene i stor grad.

– Ja, jeg har holdt meg unna trøbbel og det har vært veldig stabilt, sier en fornøyd nybakt far, som nå også innehar sølvplassen i VM.

Den trenger han, mener han for han har beregnet at spesielt banen i Portugal kan bli vanskelig for KMS-teamet å score godt med poeng på. Årsaken er at banen ligger høyt over havet og har en veldig lang startstrekke. Det er klar fordel bilene med elmotor, mens deres nye forbrenningsbaserte rallycrossbiler vil være adskillig mer sårbare for den nevnte kombinasjonen av høydemeter og startstrekning.

– Vi må bygge opp en luke til Portugal nå. Der vi taper 50-60 hestekrefter der nede, og kanskje er nede på rundt 490 hestekrefter, så har elbilene fortsatt 680. Men sånt jevner seg ut utover sesongen uansett. Mens det i Mettet i Belgia er mer twisty og ingen samme type ulempe for oss der, sier han. 

Powered by Labrador CMS