Norske rallyprofiler bøyer seg i støvet over Loebs prestasjoner

– Han er kongen! Kong Loeb, sier Mads Østberg etter at Sebastien Loeb noe sensasjonelt leder  midtveis i VM-comebacket i Mexico.

Publisert

Selv med ni VM-titler, 78 enkeltseire og over 900 etappeseire så var det likevel ikke ventet at Sebastien Loeb skulle hevde seg slik han gjør i Rally Mexico, over tre år siden han sist kjørte en VM-runde i rally.

Sebastien Loeb. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Selv med ni VM-titler, 78 enkeltseire og over 900 etappeseire så var det likevel ikke ventet at Sebastien Loeb skulle hevde seg slik han gjør i Rally Mexico, over tre år siden han sist kjørte en VM-runde i rally.

Men franskmannen har utnyttet startposisjonen sin maksimalt og samtidig fått bilen til å fungere optimalt, og med det har Loeb prestert slik han pleide å gjøre på 2000-tallet; å kjøre stabilt og jevnt på et høyt nivå. Og da gjerne ligge helt i tet i samme slengen.

LES OGSÅ: Mikkelsen midt på treet – men imponert over Loeb som snuser på toppen

Enn så lenge, etter 13 fartsprøver, har hele rallyverdenen opplevd et deja vu av dimensjoner. Intet tegn til rattrust hos Loeb.

– Den beste i vår historie

Og all den tid franskmannen var en plageånd for det norske folk, der han spolerte Petter Solbergs sjanser til å ta flere enn ett VM-gull på midten av 2000-tallet, så hylles 44-åringen nå her hjemme i Norge.

– Han er kongen. Kong Loeb. Man kan bare ikke finne andre ord enn det. Han er den beste vi kommer til å se i vår historie, sier Mads Østberg til Parc Fermé, som kjørte Citroën i Rally Sweden og jobber for å få til flere løp i Citroën denne sesongen.

LES OGSÅ: Loeb: – Beklagelig at jeg kjører på bekostning av Breen

Mads Østberg, her fra årets utgave av Rally Finnskog. (Foto: Simen Næss Hagen)

LES OGSÅ: Mads klinte til med andre beste shakedowntid i Sverige

Også Loebs nåværende norske konkurrent, Andreas Mikkelsen, må bøye seg i støvet over det 44-åringen leverer. Selv sliter faktisk nordmannen med å henge på tempoet hans så langt denne helgen etter at 13 av 22 fartsetapper er kjørt.

– Det er imponerende det han har gjort i dag. Jeg sa før løpet at om klarer han å henge på i toppen, så blir jeg imponert. Og det har han jo til de grader gjort. Han kan absolutt kjøre bil, og det er nok ikke uten grunn at han er verdensmester ni ganger, sa Mikkelsen til Parc Fermé etter fredagens kjøring.

Rallyfører og TV 2s ekspertkommentator Anders Grøndal hyller også franskmannen for innsatsen.

– Helt rått, er Grøndals umiddelbare kommentar.

Anders Grøndal. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Nøye gjennomtenkt av Citroën

Samtidig ønsker han å reflektere over taktikken og jobben som er gjort i kulissene før Rally Mexico.

– Han gir uttrykk for at dette bare er for moro og at han bare har hoppet inn i bilen. Men det tror jeg ikke noe på. Dette comebacket er nøye gjennomtenkt, tror Grøndal.

Han peker på at Citroën bevisst valgte ut Rally Mexico av mange årsaker, i tillegg til Rally Korsika og Rally Catalunya. De viste blant annet i fjor at bilen er sterk i dette løpet da Kris Meeke totalvant, selv om de både før og siden har hatt store problemer.

– Men de er flinke til å holde på hestekreftene i høyden. Det er også mye cleaning-effekt her. Loeb visste han ville få en god startposisjon.

– Burde Loeb likevel vurdere å kjøre mer rally med det han viser?

– Svaret på det er om han er motivert nok til å legge ned like mye arbeid i alle løp. Jeg tipper at han også har brukt et stort antall timer på inboard også sammen med Daniel Elena. Og – hadde han ledet VM, ville han vært først på veien. Og da hadde situasjonen vært en helt annen, sier Grøndal.

– Sier det noe om nivået i VM eller sier det noe om ham som sjåfør det han gjør?

– Det han gjør er helt rått! Men det ligger mye arbeid bak. Nivået på de aller beste er det ikke noe å si på. Men det er noen som må grave enda mer, konstaterer rallyføreren og rallyeksperten.

Mads Østberg er også enig i at det først og fremst sier noe om Loebs ferdigheter, samtidig som man ikke skal stikke under en stol at han har hatt marginene og forutsetningene på sin side så langt denne helgen.

– Det sier noe om han. Det er klart at Mexico er unikt, så evnen til å hente motoreffekt i høyden, samt startposisjonen er utrolig viktig. Så han har nok ingen ulemper noe sted. Men han kjører vanvittig bra. Jeg ser på alle etappene live, og han leverer fortsatt Loeb-kjøring på høyeste nivå, sier Østberg.

Powered by Labrador CMS