Mikkelsen midt på treet – men imponert over Loeb som snuser på toppen

DEL
Sebastien Loeb. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Nesten 17 år har gått siden noen var eldre enn Sebastien Loeb til å vinne en fartsetappe i WRC.

Den nidoble verdensmesteren i rally fra 2004 til 2012 har ikke kjørt et VM-løp på over tre år, men under Rally Mexico skulle en tro han ikke har drevet med noe annet den siste tiden.

For etter første dag av Rally Mexico så har franskmannen kjørt inn til en ganske så sensasjonell andreplass totalt bak Dani Sordo, og innbakt i dette ligger det også to etappeseire.

Rally Mexico – fredag

1) Dani Sordo Hyundai i20 WRC  1:47:55,4
2) Sebastien Loeb Citroën C3 WRC  +7,2
3) Ott Tänak Toyota Yaris WRC  +11,0
4) Kris Meeke Citroën C3 WRC  +25,0
5) Sebastien Ogier Ford Fiesta WRC  +30,2
6) Andreas Mikkelsen Hyundai i20 WRC  +31,7
7) Thierry Neuville Hyundai i20 WRC  +2:01,9

– Nå har jeg kjørt på hardere dekk, og det er glatt noen steder. Jeg gjorde også noen feil, men til syvende og sist er jo dette ganske bra, sier Sebastien Loeb før han finner ut at han har tatt en etappeseier.

God startposisjon

Kartleser Daniel Elena måtte nemlig dobbeltsjekke tiden fra sin egen stoppeklokke opp mot arrangørens offisielle tidtakning, og det viste seg at dette stemte.

Til franskmannens store overraskelse. For i en alder av 44 år og 12 dager må vi tilbake til 2001 for å finne sist gang en eldre rallyfører vant en VM-etappe. Svenske Kenneth Eriksson vant én fartsprøve i Rally New Zealand i en Hyundai Accent WRC – 45 år, 4 måneder og 8 dager gammel.

- ANNONSE -

– Joda, jeg har kjørt ganske hardt i dag. Det er vanskelig å få til noe mer, sier Loeb når han får spørsmålet om han kan være med å kjempe om seier.

Det er dog viktig å understreke at Loeb har hatt en stor fordel av å starte som bil nummer 11 ut på veien. På et grusløp som i Mexico lager bilene foran bedre og bedre spor som gir bedre veigrep, mens de første bilene veier vekk det mest løse og glatte underlaget.

Det forklarer for eksempel at VM-leder Thierry Neuville ligger helt nede på en syvendeplass totalt, sist av WRC-førerne, samtidig som han har slitt med både motorproblemer og servostyringproblemer. Han er nesten to minutter bak lagkamerat Sordo i tet.

LES OGSÅ: Rallylegenden aner ikke om han holder nivået til de aller beste

Andreas Mikkelsen. (Foto: Hyundai Motorsport)

Mikkelsen sliter med oppsettet

Norges eneste WRC-fører i Mexico, Andreas Mikkelsen, har gjennom fredagen kjørt helt gjennomsnittlig uten verken å ha satt sensasjonelt gode tider eller hengt for langt etter. Hyundai-føreren ligger på en 6. plass etter første dag.

Han gir uttrykk for at han ikke føler seg helt dus med bilen.

– Vi har prøvd å holde oss høyt oppe, men jeg taper alltid litt tid. Jeg må finne ut hvorfor, sier Mikkelsen etter fredagens siste ordinære fartsprøve.

Han klaget litt på både demperne og at bakenden på bilen oppførte seg mer uforutsigbart enn han ønsket.

– Bilen føles glatt bak. Den var over alt, og det er ikke den beste følelsen å ha. Jeg prøvde å kjøre så godt jeg kunne men den følelsen jeg hadde, sa Mikkelsen etter tredje fartsprøve, som i mellomtiden har satt jevne topp fem tider gjennom hele dagen og ligger 31,7 sekunder bak lagkamerat Sordo etter første dag.

LES OGSÅ: Shakedown: Store endringer på oppsettet for Mikkelsen

- ANNONSE -

Enormt mannefall

Nordmannen er samtidig meget imponert over det Sebastien Loeb presterte etter førstedag.

– Imponerende hva Loeb har gjort i dag. Jeg sa før løpet at klarer han å henge på i toppen så blir jeg imponert, og det har han jo til de grader gjort. Han kan absolutt kjøre bil, og det er nok ikke uten grunn han er verdensmester ni ganger, sier Mikkelsen til Parc Fermé.

Det har dog vært en dramatisk første dag av Rally Mexico. 4 av 11 WRC-førere brøt første dagen, og Elfyn Evans er det sluttkjørt for helgen grunnet skadet kartleser etter et voldsomt sprett inne på den fjerde fartsetappen.

I tillegg har finnene Teemu Suninen (Ford) og Esapekka Lappi (Toyota) begge kjørt ut i løpet av dagen. De lå på henholdsvis 11. og 9. plass før de begge kjørte av veien på SS6 og dermed gikk glipp av resten av fredagens etapper.

Mer trøbbel skulle det bli for Toyota da Jari-Matti Latvala etter målgang på SS8 måtte skynde seg raskt videre på grunn av problemer med dynamoen. Men problemene lot seg ikke ordne, slik at finnen også måtte stå over de to spesialetappene natt til lørdag norsk tid, og taper dermed enormt med tid etter tidsstraffer man får ved å måtte bryte en hel dag.