Hvem får kjøre rookie-treninger i 2025? Dino Beganovic, Pato O'Ward, Martinius Stenshorne og Arvid Lindblad er noen av kandidatene,

Formel 1-rookies får flere sjanser - disse er aktuelle

En rekke rookies skal i aksjon på heltid i Formel 1, men hvem skal kjøre rookie-treninger?

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: De siste sesongene har Formel 1-teamene vært forpliktet til å gi to treninger til rookies, altså førere som har kjørt maksimalt to Formel 1-løp. 

FORMEL 1: De siste sesongene har Formel 1-teamene vært forpliktet til å gi to treninger til rookies, altså førere som har kjørt maksimalt to Formel 1-løp. 

I 2025 økes denne kvoten til fire, der to av de er knyttet til en bil. Det innebærer at eksempelvis Red Bulls Max Verstappen må stå over to treninger, på samme måte som hans teamkamerat Liam Lawson må stå over to treninger. 

Ofte venter teamene til slutten av sesongen med å gjøre unna disse treningene, men nå som kvoten er doblet kan vi se at noen av de unge førerne slippes til tidligere i sesongen. 

For noen team starter jobben allerede i Australia, for siden Andrea Kimi Antonelli, Gabriel Bortoleto, Isack Hadjar og Jack Doohan alle er rookies vil treningene i Australia og Kina være tellende rookie-treninger for den aktuelle bilen. 

Disse førerne er aktuelle for å kjøre for de ulike teamene. 

McLaren

Martinius Stenshorne, her fra Spa-Francorchamps i fjor.

Pato O’Ward - McLarens IndyCar-fører Pato O’Ward har også tette bånd til Formel 1-teamet som test- og reservefører. Det er ventet at han kommer til å kjøre treninger. 

Alex Dunne - Dunne kjørte Formel 3 for første gang i fjor i likhet med Stenshorne uten å imponere stort, men han har likevel fått nye muligheter. I år tar han steget opp til Formel 2, og han har blitt test- og reservefører for McLarens Formel E-team. Kanskje får han også en Formel 1-trening.

Ugo Ugochukwu - Selv om den langreiste unggutten er rookie i Formel 3 kan han få en Formel 1-trening allerede i år. Han omtales som et stort talent, og han har lisensen som kreves. 

Martinius Stenshorne - Vår egen Martinius Stenshorne er en McLaren-junior, men siden han kjører på Formel 3-nivå kan det være for tidlig med tanke på en sjanse i Formel 1-trening. Stenshorne har ikke nok poeng til superlisens, så om han skal kjøre trening må hans først få 300 kilometer i en Formel 1-bil i test for å kvalifisere til treningslisens. 

Dino Beganovic er høyaktuell for å kjøre rookie-treninger.

Ferrari

Dino Beganovic - Svensken som nylig testet Formel 1 for første gang ligger tilsynelatende best an hos Ferrari. Det forventes at Beganovic vil få flere treninger denne sesongen. 

Arthur Leclerc - Siden Oliver Bearman nå kjører for Haas er det ikke mange kandidater som står og venter i Ferraris akademi utover Beganovic, men Arthur Leclerc har beholdt sine bånd til teamet og fikk i fjor kjøre trening med storebror. At det skjer igjen er ikke usannsynlig. 

Red Bull / Racing Bulls

Isack hadjar - Australia, Kina for Racing Bulls

Arvid Lindblad får sannsynligvis kjøre rookie-trening i år.

Arvid Lindblad - Etter all sannsynlighet vil britiske Arvid Lindblad få sjansen til å kjøre rookie-treninger, og hans posisjon i teamet kan medføre at han får alle sammen for Red Bull, og kanskje til og med noen for søsterteamet Racing Bulls. 

Ayumu Iwasa - Iwasa fikk kjøre treninger for Racing Bulls i fjor, og er i år test- og reservefører. Det vil sannsynligvis betale seg med flere treninger i bilen. 

Andre kandidater: Oliver Goethe, Pepe Marti

Mercedes

Andrea Kimi Antonelli - Australia, Kina

Frederik Vesti - Dansken er fortsatt knyttet til teamet som reservefører, og han vil sannsynligvis få alle treningene i Russells bil. Per i dag har ikke Mercedes juniorførere på vei opp som er spesielt nærme Formel 1. 

Aston Martin

Felipe Drugovich - Brasilianeren fortsetter som teamets reservefører, og sannsynligvis fortsetter han å ta seg av rookie-treningene. 

Andre kandidater: Jak Crawford

Alpine

Jack Doohan - Australia, Kina

Paul Aron - Estlenderen kommer inn i teamet som reservefører sammen med blant annet Franco Colapinto, men siden Colapinto allerede har kjørt flere Formel 1-løp er det han som ligger best an til å kjøre trening.

Ryo Hirakawa - Hirakawa, som vanligvis kjører Langdistanse-VM for Toyota, har gått fra å være test- og reservefører for McLaren til å bli det for Alpine. Han kan få treninger, men siden Doohan automatisk gjør unna pliktene er det ikke mange å ta av. 

Williams

Luke Browning - Briten som i år skal kjøre Formel 2 ligger best an til å få treninger, ettersom Franco Colapinto hverken er rookie eller Williams-fører. Williams har per i dag ingen andre som er spesielt aktuelle.

Haas

Ritomo Miyata - Formel 2-føreren er en viktig fører for Toyota, og med det nye Haas-samarbeidet kan det kulminere i å få kjøre Formel 1-trening. 

Ellers er det noe usikkert hvem som kan få sjansen. Dino Beganovic kan være aktuell også her grunnet Ferrari-linken. 

Sauber

Gabriel Bortoleto - Australia, Kina

Ellers er det noe usikkert hvem som kan få sjansen. Dino Beganovic kan være aktuell også her grunnet Ferrari-linken, men den er ikke like sterk lenger ettersom teamet er inne i sitt siste år med Ferrari-motor før de blir til Audi i 2026. 

Powered by Labrador CMS