
Under press allerede før sesongstart:
Dette sier Doohan og Tsunoda om egen fremtid
Sesongen har ikke engang startet, men allerede nå går ryktene og spekulasjonene rundt enkelte føreres fremtid.
FORMEL 1: Selv før sesongen har rullet i gang, ja til og med før testingen har startet, har førerkabalen blitt et tema i flere av Formel 1-teamene.
Liam Lawson, George Russell, Andrea Kimi Antonelli, Jack Doohan, Yuki Tsunoda og Isack Hadjar er alle på utgående kontrakter, og de har følgelig presset på seg i ulik grad.
Doohan slår tilbake
Føreren som er under det største presset er Alpines Jack Doohan. Når han ruller i gang på hjemmebane om tre ukers tid er det mange som tror at det blir et av få løp han får før han erstattes.

De ryktene har dratt seg til etter at Alpine hentet Paul Aron og ikke minst Franco Colapinto som reserveførere. Enkelte rapporter har beskrevet en så kort sikkerhet som fem løp før Doohan kan kastes på dør til fordel for argentinske Colapinto.
Colapinto imponerte da han ble kastet inn i Williams i fjor høst, men det som kanskje taler mest i hans favør er sponsormulighetene i Sør-Amerika. Allerede nå har han tatt med seg flere sponsorer, og kjører han på fulltid er det ventet en stor økning slik vi så hos Williams.
Men Doohan ønsker ikke å fokusere på den situasjonen, og føler tilsynelatende ikke på ekstra press grunnet Colapinto.
– Nei, jeg har blitt fortalt at han er en reservefører. Og uansett, di er en av 20 Formel 1-førere i verden. Jeg vet at når jeg kjørte gokart, Formel 3 og Formel 2 ville jeg gjort alt for å børe i Formel 1 og ofre alt. Så om det er noen i teamet eller utenfor teamet, så vil du alltid ha press på skuldrene, sa Doohan i forbindelse med tirsdagens Formel 1-lansering i London.
Tsunoda vil bli
I fjor handlet mye om Red Bulls førerkabal, og med tre førere på utgående kontrakt samt en Verstappen det alltid verserer rykter om virker det som at det blir et sentralt tema i 2025.
Hvordan kabalen skal løses i den ene eller ande rentingen kommer naturlig nok an på hvordan Lawson, Hadja og Tsunoda gjør det, men allerede nå har Tsunoda gjort det klart at han ønsker å bli værende i systemet. Det til tross for at Horner har åpnet for en snarlig exit.

– Du kan ikke ha en fører i supportteamet i fem år, sa Horner til The Race i desember.
Japaneren var skuffet over å ikke få sjansen i Red Bull denne sesongen, og mange har trodd at han vil se andre veier når Honda forlater Red Bull til fordel for Aston Martin i 2026, men ifølge han selv er ikke det planen.
– Selvfølgelig vil jeg gjerne bli i Red Bull-familien. Hvis jeg er i Red Bull, er det utrolig. Hvis ikke, vil jeg fortsatt elske å være en del av dette teamet, sa Tsunoda ifølge Motorsport.com.
– Uansett hva som skjer vil det være interessante alternativer, men mitt hovedmål er åpenbart å være i dette teamet, Red Bull-familien, fortsatte Tsunoda.