Alpines nye stjerneskudd trenger ikke læreår
I likhet med Dennis Hauger og Martinius Stenshorne kjemper Paul Aron om å bli sitt lands første Formel 1-fører, men estlenderen har ikke kjent på det samme presset fra hjemlandet.
FORMEL 2: Paul Aron er et navn mange nordmenn har lært seg etter å ha fulgt Dennis Haugers karriere. De to kjørte mot hverandre allerede i Formel 4 i 2019, men først og fremst har Aron bemerket seg i år i det som er hans første Formel 2-sesong.
Før årets siste løpshelg er Aron fortsatt med i gullkampen, selv om seier i mesterskapet riktig nok vil avhenge av at både Gabriel Bortoleto og Isack Hadjar feiler i Abu Dhabi. Før helgen er det 25 og et halvt poeng frem til ledende Bortoleto.
Leverer i første sesong
Uansett har Aron imponert i sitt første år i Formel 2. Det kan også være helt nødvendig, for uten mye penger i ryggen kan hans første Formel 2-sesong også bli hans siste.
Aron var i møte med Parc Fermé underveis i løpshelgen på Spa-Francorchamps i sommer klar på at han satser alt på sitt første år i et mesterskap. Han har med andre ord ikke tro på at et læreår er nødvendig.
– Jeg har aldri tenkt på noe mesterskap som et toårig program og å ha et læreår. I fjor i Formel 3 gjorde jeg det bare i et år som en rookie, og vi gikk fullt ut og endte til slutt på tredjeplass etter å ha vært i tittelkampen frem til siste runde. Det var et solid rookie-år, og det er det samme i år i Formel 2. Jeg har ikke tilnærmet meg denne sesongen som et år for å lære og så prøve å gjøre jobben neste år. Jeg har vist at farten er her det først året, forteller Paul Aron til Parc Fermé.
Beskrivelsen å levere i sitt første år gjelder i aller høyeste grad også for Gabriel Bortoleto som i konkurranse med Aron vant Formel 3 på første forsøk, og som nå kan vinne Formel 2 på første forsøk. Han har blitt belønnet med et Formel 1-sete hos Sauber.
Blir Alpine-reserve
Samtidig vil Aron fullføre langt foran Prema-duoen Oliver Bearman og Andrea Kimi Antonelli. Likevel er han ikke umiddelbart bitter over at de to får sjansen i Formel 1, mens han blir sittende på sidelinjen.
– Om vi tar Bearman som et eksempel hadde han et veldig godt rookie-år i fjor og han har imponert med farten, og når han fikk sjansen til å debutere i Formel 1 gjorde han en veldig god jobb. Det var nok til å få den oppmerksomheten, sier Aron.
Aron er dog ikke ute av leken. I forkant av løpshelgen i Qatar ble det klart at han neste sesong skal være Alpines test- og reservefører.
Det er samme rolle Jack Doohan har hatt i år, som til slutt kulminerte i at han får sin Formel 1-debut for teamet allerede til helgen før han er inne på fulltid i 2025.
Kan bli første estlender
Estlenderen har noen likhetstrekk med våre egne formelhåp Dennis Hauger og Martinius Stenshorne. For i likhet med situasjonen her i Norge har Estland aldri hatt en egen Formel 1-fører.
Likevel er presset og interessen tilsynelatende ikke like stor fra hjemlandet for Aron sammenlignet med hvordan det er for de norske gutta.
– Folk er fortsatt ganske avslappet rundt det. De ville selvfølgelig elsket å se en estlender i Formel 1, og jo bedre jeg har gjort det i år jo mer har jeg vært i overskriftene, men det er vanskelig å bedømme.
– Men du føler ikke på det presset?
– Nei ikke i det hele tatt. Jeg er glad for å være fra Estland og jeg er stolt over å representere landet mitt og jeg ville elsket å gjøre det bra for de. Jeg føler at det er mer motivasjon.
– Når du blir en superstjerne elsker alle deg, men frem til det punktet er det vanskeligere å vinne hjertene til estlendere, avslutter han.