Formel 1 kan returnere til afrika og Kyalami, men det er flere prosjekter på gang.

Kampen for et afrikansk Formel 1-løp

Det kjempes hardt for å sikre en Formel 1-retur til Afrika, og det jobbes ikke minst hardt for å bli det landet i Afrika som tar sirkuset imot. 

Publisert

FORMEL 1: Flere legendariske øyeblikk i Formel 1-historien har funnet sted i Afrika, men det er lenge siden sist. Etter at Alain Prost krysset mållinjen som vinneren av Sør-Afrika Grand Prix på Kyalami i 1993 har det vært stille. 

FORMEL 1: Flere legendariske øyeblikk i Formel 1-historien har funnet sted i Afrika, men det er lenge siden sist. Etter at Alain Prost krysset mållinjen som vinneren av Sør-Afrika Grand Prix på Kyalami i 1993 har det vært stille. 

De siste årene har det blitt jobbet i kulissene for å sørge for at Formel 1 igjen skal besøke kontinentet, og dermed kjøre på seks ulike kontinenter. Lewis Hamilton er en av de som har vært en forkjemper for å få dette på plass. 

– Vi kan ikke leffe til løp andre steder og fortsette å ignorere Afrika, som resten av verden bare tar fra, sa Hamilton i august ifølge Motorsport.com

Flere muligheter

Den første, og for mange mest opplagte løsningen, er å dra tilbake til Kyalami-banen utenfor Johannesburg i Sør-Afrika. Per i dag har Kyalami FIA grade 2, som er et nivå under det som kreves for å arrangere Formel 1-løp, men det kreves ikke store oppgraderinger for å heve standaren til grade 1. Arrangøren har gjort det klart at de har klare intensjoner om å returnere til Formel 1 så raskt som mulig. 

Se Verstappen kjøre rundt Kyalami-banen i den virtuelle verden.

Banen ligger på over 1500 meters høyde, og vil følgelig by på de utfordringene det bringer med seg. På dagens kalender er det Mexico med sine 2240 meter over havet som er mest kjent for disse elementene. 

Kyalami var tilsynelatende nære på å sikre en plass på kalenderen allerede i 2024, men økonomien ble til slutt et problem. I tillegg sies det at landets politiske syn, nærmere bestemt støtte til Russland i forbindelse med landets invasjon av Ukraina, spilte en sentral rolle.

Politiske forhold medførte at Formel 1 holdt seg unna også fra 1986 til 1991, da grunnet Apartheid-regimet. Om Formel 1 returnerer til landet også denne gangen gjenstår å se. 

Politisk spill i Rwanda

Politikken er også et sentralt element for et eventuelt løp i Rwanda. Muligheten for et løp i landet har kommet på banen i løpet av det siste året, og dette ønsket er sterkt knyttet til sportsvasking. 

Rwanda bruker enorme summer på sportsprosjekter rundt om i verden, blant annet på å sponse fotballaget Arsenal, og målet er å øke turismen i landet. Samtidig har befolkningen vanskelige kår, og landet er anklaget for en rekke menneskerettsbrudd.

I desember i fjor arrangerte landet den årlige FIA-kongressen, og de lanserte formelt sine planer for et fremtidig Formel 1-løp. 

FIA har formelt sett ingenting å gjøre med hvor Formel 1-løp skal arrangeres. Derimot er det Liberty Media som sitter på de kommersielle rettighetene, men FIA-president Ben Sulayem har likevel uttalt seg om saken. 

– Afrika fortjener et Formel 1-løp og Rwanda er det beste stedet, sa Ben Sulayem til BBC. 

Presidenten bryr seg lite om anklagene knyttet til sportsvasking. 

– Når folk ikke får det de vil ha skylder de alltid på sportsvasking. Jeg bryr meg ærlig talt ikke om hva de sier. Jeg tror at det vi gjør er riktig. Vi har en generalforsamling. De godkjenner alt, sa Sulayem ifølge BBC. 

Rwanda er kjent for sitt kuperte terreng, og dette er noe de ønsker å utnytte. Banen de ønsker å bygge er designet av tidligere Formel 1-fører Alexander Wurz, og skal ligge to mil utenfor hovedstaden Kigali. Det loves en rask bane som skal gå gjennom skogen og rundt en innsjø, og ikke minst store høydeforskjeller. 

Det er anslått at prosjektet vil koste 270 millioner dollar. I tillegg må de betale en årlig arrangøravgift til Liberty Media på mellom 15 og 50 millioner dollar, og vedlikehold av en bane koster som regel minst 15 millioner dollar i året. 

Vurderer ny gatebane

Slik så det ut da Formel E kjørte i Cape Town.

I tillegg vurderes en gatebane i Sør-Afrikas hovedstad Cape Town. Her er det planer om en 5,7 kilometers sløyfe langs vannet og rundt DHL stadion. Denne sløyfen ble benyttet med suksess i Formel E i 2023. 

I tillegg er det aktuelt med en bane laget spesielt for Formel 1 i utkanten av byen, enten som en gatebane eller som en semi-permanent bane. Flere prosjekter kan også komme på banen før Sør Afrika bestemmer seg for hva de ønsker å fremme som landets ønskede Formel 1-arrangør.

Myndighetene hadde opprinnelig satt en frist til 31. januar for å komme med potensielle bud for et Formel 1-prosjekt, men denne fristen er nå utsatt til 18. mars. 

Vil bygge F1s lengste bane

Zanzibars Formel 1-prosjekt, som inkluderer en luksuriøs havn, er foreløpig bare på tegnebrettet.

For et år siden kom det også frem at Zanzibar er interessert i å få et Formel 1-prosjekt opp og stå. Her er det snakk om en 7,6 kilometer lang bane, noe som ville blitt den lengste i Formel 1-historien. 

Det er også planer om å avgrense banen til 5,8 kilometer for andre mesterskap, og det legges opp til en havn for luksuriøse yachter, et stort expo-senter og en hotell med kapasitet på 1500 rom. 

Byggingen skulle starte nå på våren i 2025 med et mål om å bli ferdig i løpet av 2027. Dog er det lite nytt rundt dette prosjektet, og det er en lenger vei frem sammenlignet med de andre prosjektene i Afrika.

Hard kamp om plassene

Det forventes at Mexico får en forlengelse på Formel 1-kalenderen på bekostning av Imola, og dermed vil 2026-kalenderen være full. Følgelig er det 2027 som står som den første muligheten for et afrikansk Formel 1-løp, men det kan også ta lenger tid avheng av hvilket prosjekt som foretrekkes. 

I tillegg til de afrikanske prosjektene jobber Formel 1 for å få et bedre fotfeste i Asia. Thailand og Sør-Korea nevnes her som sterke kandidater til å arrangere løp i fremtiden. Fra før har 

Dette går i stor grad utover de europeiske banene. Nylig ble det klart at nederlandske Zandvoort sier takk for seg etter 2026, og at belgiske Spa-Francorchamps skal inn i en rullering med en annen bane som medfører å kun arrangere løp annethvert år. 

Powered by Labrador CMS