Dennis Haugers Formel 2-karriere:
En historie om uforløst potensial
Etter tre år, 78 løp og en rekke opp- og nedturer er Dennis Haugers Formel 2-karriere over.
Gir seg i Formel 2
FORMEL 2: For første gang på tre år vil det i det neste Formel 2-løpet ikke være en nordmann til start. Dennis Haugers Formel 2-karriere er over.
På flere vis har det vært et eventyr. Etter Formel 3-seieren i 2021, som passende nok skjedde omtrent samtidig som Netflix-serien Drive to Survive nådde sin topp, eksploderte interessen i Norge. Veldig mange har brydd seg om Hauger både på og av banen.
Men Haugers Formel 2-karriere er også en historie om et uforløst potensial, og en historie om hva som kunne vært. Mens flere av hans konkurrenter tar steget opp til Formel 1 gjør vårt håp seg klar til et amerikansk eventyr i Indy NXT. Hvorfor ble det sånn?
Trå start
Som mange husker startet det hele på kaotisk vis i Bahrain hvor det hele toppet seg med et famøst pitstopp hvor kun tre av fire hjul faktisk satt fast. Utover sesongen fulgte en rekke hendelser hvor Hauger kom dårlig ut.
I Saudi-Arabia kjørte han under en periode bak sikkerhetsbil inn i pit-lane etter beskjed fra teamet, selv om pit-lane var stengt. Det endte med straff. På Imola havnet han i murveggen etter et sammenstøt med Jack Doohan. Barcelona fulgte med 0 poeng i potten, men så kom vendepunktet.
Aldri før hadde Hauger kjørt i Monaco, men i sprintløpet tok han sin første Formel 2-seier. Uken etterpå kom den første seieren i et hovedløp.
I de trange gatene i Baku jaget Hauger ledende Juri Vips, og da estlenderen krasjet i veggen var det avgjort i Haugers favør. Det hverken han eller noen andre visste da, og som det nok ville vært vanskelig å tro på, var at det kom til å stå igjen som hans eneste hovedløpsseier i løpet av tre sesonger i mesterskapet.
Nedtur etter nedtur
Hele veien var kvalifiseringene en stor utfordring, og det fortsatte på Silverstone. Der ble Hauger også presset ut av Roy Nissany, før han endte med å bli kastet opp i luften og på hans bil. Igjen endte en helg med 0 poeng.
Det samme skjedde på Paul Ricard, Hungaroring og Spa. Noen ganger handlet det om uflaks, noen ganger om en dårlig jobb fra teamet og noen ganger om en dårlig jobb fra Hauger selv.
Sesongen ble så avsluttet på en positiv trend med fire fjerdeplasser og en tredjeplass i løpet av de tre siste helgene. Men uavhengig av hva man kunne lese ut av det var tilliten til Prema mildt sagt tynnslitt, og denne høsten ble det klart at unggutten skulle skifte beite. I 2023 ventet MP Motorsport.
Ny mesterbil
I 2022 tok Hauger over Oscar Piastris mesterbil fra året før, og i 2023 gikk Hauger igjen til teamet som hadde vunnet mesterskapet året før. Denne gangen tok han over Felipe Drugovichs bil, men heller ikke i 2023 gikk det veien.
Fortsatt var han støttet av Red Bull, og på papiret var han også Formel 1-reserve. Dog måtte han se på at andre førere på samme nivå fikk Formel 1-tester med sine respektive team, mens han selv aldri fikk den sjansen hos Red Bull.
Sesongen startet med fjerdeplass i kvalifseringen, og andreplass i sprintløpet. Hovedløpet ble spolert av motortrøbbel, men det var likevel optimisme å spore i samarbeid med sitt nye team.
Utover i sesongen svingte resultatene. I Australia vant han sprintløpet, og han var også med i kampen om pallplassene i hovedløpet før en påkjørsel fra Victor Martins spolerte de sjansene. Han måtte vente til sprintløpet i Ungarn før han igjen sto på toppen av seierspallen.
Uken etterpå ble han nummer tre i sprintløpet på Spa. Da visste han allerede at Red Bull-støtten ville ta slutt, og sesongen ebbet ut uten de store resultatene. Igjen satt man igjen med følelsen av at unggutten ikke hadde fått ut det han var god for, og fokuset gikk over til å satse på en tredje Formel 2-sesong,
Uten Red Bull
2024-sesongen startet med det uten Red Bull-støtte. En tredje sesong ble betegnet som hans siste sjanse til å komme inn i Formel 1, og uten støtte fra et Formel 1-team var kun seier godt nok for å holde den drømmen i live.
I Bahrain slet Hauger med tempoet, men i Jeddah slo han først til med seier i sprintløpet før han etter en imponerende forbikjøring helt mot slutten sikret tredjeplass i hovedløpet.
Som i 2023 så det også bra ut i Australia, men igjen gikk det galt. Fra ledelse gikk Hauger inn i pit for å gjøre unna sitt obligatoriske pitstopp. På kalde dekk gikk det så galt for Hauger som krasjet ut av løpet.
I Monaco i mai måned kom den neste pallplassen da han ble nummer tre i sprintløpet, men han måtte vente gjennom sommeren og helt til det var klart for sprintløp på Spa i slutten av juli før han igjen sto på pallen. Det står igjen som hans siste av 13 pallplasser i mesterskapet.
Hvor bra kunne det gått i Formel 2 med litt flere marginer på Haugers side? Hvordan hadde det gått om han fikk sjansen i en Formel 1-bil? Det er noen av spørsmålene som står igjen i det Hauger ruller ut av Formel 2-paddocken, og svaret får vi aldri.
Det vi vet er at Indy NXT og Andretti venter i USA. I 2025 går Hauger igjen for seier.