Fikk nedslående Helmut-beskjed rett før Spa-kvalifiseringen
Allerede før sommerferien visste Dennis Hauger at plassen i Red Bull-stallen ville ryke etter sesongen.
FORMEL 2: Det kommer fram i et intervju som Autosport gjorde med nordmannen i forbindelse med forrige helgs Macau Grand Prix. I det som var et comeback i Formel 3-bilen han vant sammenlagt med i 2021, så viste Hauger et svært imponerende tempo på en bane han hadde minimalt med kjennskap og forberedelser til.
Det endte med en solid andreplass i løpet etter at avslutningen skjedde bak sikkerhetsbil, uten mulighet for å angripe Luke Browning som stakk av med den formelle verdenscuptittelen som Formel 3-løpet i Macau gir.
Bærer ikke nag
Overgangen fra en Formel 3-bil han trivdes i, til en Formel 2-bil han ikke har blitt kamerat med, det har også gjort at Red Bull ikke har fått de resultatene de både krever og forventer fra nordmannen som denne sesongen har vært den lengstsittende Red Bull-junioren.
Til bilsportavisen avslører Hauger nå at han har visst om Red Bull-exiten i flere måneder før det ble kunngjort i slutten av oktober.
– Jeg fikk beskjed om å møte ham (Dr. Helmut Marko, journ.anm.) i Spa rett før kvalifiseringen, og vi snakket sammen i 20 minutter. Det er klart at jeg hadde håpet på mer denne sesongen selv. Vi kunne vært der oppe om ting hadde gått vår vei på enkelte områder, men til syvende og sist må vi bare legge dette bak oss og gjøre det vi kan for neste sesong, for det blir mitt siste år i Formel 2, og et viktig år for å prøve å ta det siste steget, sier Hauger til Autosport.
Han er veldig klar på at han ikke bærer nag til Red Bull, og forstår at sporten kan være hard og brutal når resultatene svart på hvitt ikke står til forventningene. I tillegg har han ikke fra sitt eget ståsted brent noen bro til Red Bull for framtiden, noe vi har sett eksempler på i nyere tid at Red Bull også har hentet tilbake tidligere juniorførere.
Slik var Red Bull-reisen
Etter at han signerte for dem i slutten av 2017 har han hatt to sesonger hver i Formel 4, Formel 3 og Formel 2.
Det ble totalt 22 enkeltseire i Formel 4, fordelt på det britiske mesterskapet i 2018 og det tyske og italienske i 2019. Med fjerdeplass på de britiske øyer i debutåret fulgte han opp med gull og sølv i henholdsvis Italia og Tyskland året etter.
I Formel 3 hadde han en tung debutsesong i 2020 med én pallplass og en poenggivende plassering forøvrig, begge under løpshelgen i Ungarn, før han fulgte opp med den dominerende 2021-sesongen som kulminerte i fire enkeltseire og en solid gullmedalje.
Det er herfra at flyten stagnerte mer i overgangen til Formel 2. Kun fire seire, fordelt på tre sprintseire og én hovedseier de siste to sesongen er fasit før helgens Abu Dhabi Grand Prix.
– Helmut er Helmut. Han kan være brutal. Vi han være enige eller uenige om det, men jeg ønsker å takke dem for årene vi har hatt. Dette kan åpne flere dører neste år hvis jeg gjør det bra. Og kanskje de må hente meg tilbake. Jeg har ingen kontrakt med et F1-team, så jeg er åpen for alle muligheter.