Topplokket til Dennis Hauger er noe for seg selv. Som oftest helt lukket for omverdenen. Men vi har fått bli med litt mer på innsiden av kraniet enn hva vi ellers har sett i mediene de siste årene.

På innsiden av hodet til Dennis Hauger:

«Jeg vil jo leve av motorsport. Om det er Formel 1 eller ei»

Han har funnet ut at det er mer enn bare Formel 1 som tiltrekker ham i motorsporten. Samtidig leser Dennis Hauger gjerne medieoppslagene som kommer. Bare ikke om seg selv.

Publisert

FORMEL 2: Det var underveis i 24-timersløpet på Le Mans at Dennis Hauger omsider kunne sette seg ned, slappe av og nyte en helt annen form for motorsport enn det han er vant til.

FORMEL 2: Det var underveis i 24-timersløpet på Le Mans at Dennis Hauger omsider kunne sette seg ned, slappe av og nyte en helt annen form for motorsport enn det han er vant til.

– Dennis! Han prater til deg, sier pappa Tom Erik Hauger i retning sønnen sin, som sitter med øynene klistret i telefonen når vi tenkte å innlede samtalen.

Han tok seg også god tid til å snakke med oss, både om opplevelsen av å kjøre supportløpet i Porsche Carrera Cup før selve 24-timeren brakte løs, men også litt om Formel 2-livet generelt er blitt og ikke minst hvordan han selv analyserer sin egen situasjon om dagen før det braker løs med en svært intens juli-måned med fire løpshelger på fem uker.

Jeg har innsett nå at jeg bare må ta løp for løp og få disse poengene så fort som mulig for å ha mulighet.

- Dennis Hauger

Vi tar dere like gjerne med på hele intervjuet fra start til slutt fra vi fikk fanget 20-åringens oppmerksomhet fra hver får barstol ved luksuriøse Porsche Experience Center på Le Mans-banen.

– Hvis du er helt ærlig nå, og jeg tar det ikke personlig - men hvor dritt syns du det egentlig er med alle disse intervjuene og mediehenvendelsene? Du hadde vel klart deg fint uten?

– Hehe. Man hadde jo ikke klart seg uten slik verden er nå. Alt går gjennom sosiale medier og internett og blabla, så... Jeg hadde klart meg fint uten, jeg, men i forhold til image, andre personer, karriere og alt det som skal ut, så er det selvfølgelig et middel som kan hjelpe deg også. Så det er jo begge deler

Kaoset var komplett under Porschefestivalen på Rudskogen i fjor. Da forstod Dennis Hauger alvoret over hvilken oppmerksomhet han har skapt, ikke bare for den ordinære bilsportentusiasten, men blant et helt folk av begge kjønn i alle aldersgrupper.

– Det virker som det er en helt annen verden og et helt annet liv rundt deg nå, spesielt etter Formel 3?

– Fra Formel 3 og oppover så blir det bare større og større. Det blir mer og mer oppmerksomhet oppover stigene, fra mennesker både på og utenfor banen. Men sånn har det alltid det vært, det har gått oppover mer og mer med årene, men alt har ikke kommet på en gang. Så overgangen har gått greit. Men det kan jo bli ekstra tungt når det er tunge tider. Så går det greit når det er gode tider. Så gjelder å håndtere det så godt man kan.

– Om du er i en god eller dårlig periode, er det like slitsomt å håndtere?

– Folk vil jo ha alt. Selv om det går dårlig eller bra, så vil man jo ha informasjon. Og nesten mer når det går dårlig. Men ikke fra de rundt meg, for de støtter jo meg. Men selvfølgelig, all PR er god PR for media, sikkert. Da blir det sikkert litt sånn. Men sånn er det. Det skjønner man jo.

Leser om andre enn seg selv

– Du går ikke inn på Facebook og leser hva som står der?

– Jeg leser egentlig aldri i media om meg selv, i alle fall.

– Men du er født på 2000-tallet, og født inn i internett, telefon og sosiale medier. Ramler det mye inn, selv om du ikke oppsøker det sjøl. Altså, treffer algoritmene innhold om deg sjøl?

– Innimellom er det ting der. Men jeg pleier aldri å gå inn å lese generelt. Jeg skipper det bare, om det er bra eller dårlig, så bryr det meg ikke ekstremt mye.

Akkurat hjemme i Aurskog går det egentlig greit, og rundt der. Det er verre i Oslo, sentralt. Det er alltid deilig å være hjemme, og få disconnecta.

- Dennis Hauger

– Med andre ord, jeg kan nesten skrive hva jeg vil jeg da? Om du ikke leser uansett, hehe...

– På din leser jeg, faktisk. Hehe! Men ikke om meg sjøl da.

– Hva liker du å lese om, i så fall?

– Vet ikke.. Formel 1, da? Nei, jeg syns det er kult å se IndyCar, jeg har sett litt på GT og sånn også. Og Martinius (Stenshorne, journ.anm.).

– Du er vel kompis med Marcus Påverud, også?

– Jojo, jeg følger jo med når han kjører. For eksempel da han var på Brands Hatch og kjørte her.

– Så du sitter og ser på livestream?

– Ja. Innimellom. Når jeg har tid så gjør jeg det. Så følger jeg jo med på andre ting der jeg kan. Jeg finner det interessant. Selv om jeg er i formelbilverden, så vil jeg jo leve av motorsport. Om det er Formel 1 eller ei. Så det er kult å se hvordan de andre norske gjør det oppover stigen i andre type grener.

Foretrekker Aurskog framfor Oslo

– Hva med norsk bilsport? Faren din kommer jo derifra. Typ rally, rallycross, racing. Bredden og grasrota?

– Jeg har jo kjørt gokart i Norge og kjørte jo på Andebu nå, som var tilbake til mine røtter. Men så har jeg kjørt internasjonalt siden jeg var 10-11 år. Så det er det det har gått i. Men sånn med Aurskog-Høland Rally var jeg jo på da jeg var liten, så. Selvfølgelig... Men det er ikke noe jeg drar og ser på så mye nå, eller at jeg følger med så mye på resultatene i norsk motorsport.

– Men rent hypotetisk, du kan få være så beskjeden som du vil; ville du reist på Aurskog-Høland Rally dersom du var hjemme og det passet inn? Eller tror du det er for mange som ville hatt en bit av deg?

– Nei, altså. Akkurat hjemme i Aurskog går det egentlig greit, og rundt der. Det er verre i Oslo, sentralt. Det er alltid deilig å være hjemme, og få disconnecta. Men om noen venner skulle dratt og sett så hadde jeg lett blitt med. Så det er ikke noe stress. Men med fire uker med løpshelger nå, så velger jeg heller å slappe av hjemme og lese om det i så fall.

Premas revansje: – Ikke optimalt for min del

– Mange graver jo litt i den dårlige perioden nå med en litt kjip utvikling. Og det er mye spørsmål nå om «Ja, hva skjer med Hauger nå. Det ser ikke bra ut?». Samtidig viser F2 ofte at det er ujevnt mellom de fleste førere over en sesong. Hva tenker du?

– Det er noen team som har steppa opp litt nå. Blant annet Prema. Og det er jo ikke optimalt for min del. Men de har definitivt funnet noe. Jeg snakket med ingeniørene, de har kommet tilbake i en sweet spot.

Jeg tror det er litt det man må ha; uansett hva man hopper inn i så vil man jo være best.

- Dennis Hauger

– Men hadde du trivdes bedre nå da, tror du?

– Det vet jeg ikke. Men altså - en ting hadde vært om bare jeg gjorde det dårlig der. Men begge vi slet spesifikt på visse områder. Så det er ting de obviously har funnet styrke i, som vi slet med i fjor.

– Du regnet kanskje med at Prema snudde det uansett?

– Joda, jeg skjønte det. De tok tilbake noen ingeniører de hadde. Så jeg skjønte at de ville finne ut av det. Og MP har jo gjort det bra, selv om noen ting ikke har gått helt veien i år. Vi har tapt poeng i feature race i år som er utenfor min kontroll, pluss den feilen i sprintløpet (Baku, journ.anm.), som er ti poeng. Så da har du 30-40 poeng på to andre feature race. Så det er ikke bare det som legges på meg der.

Derfor krasjet han i Baku

– Fram til Baku og Barcelona så har du kanskje hatt mer ren uflaks i år enn i fjor. Mange syns du hadde bare uflaks i alt i fjor, noe jeg riktig nok var litt mer kritisk til...

– ... i år har vi jo fått opp farten, så det har vært mer ting utenfor min kontroll.

– Men jeg har en teori. Den feilen du gjorde i Baku kontra at du bare ikke kjørte så bra i Barcelona. Er det sånn at Helmut (Marko, journ.anm.) blir mer grinete over at du ikke kjører bra enn at du gjør en konkret feil som i Baku. For da prøver du i alle fall? Er han ikke litt sånn, eller hva sier han?

– Nei.. Altså. Det var bare en feil. Vi testet litt i Barcelona-testen for å finne ut av det at vi slet mye med understyring. Det gikk basically ekstremt mye forover med grep foran, og vi så hvordan vi kunne endre det til Baku. For balansen der er er lik som på Monza. Så vi gikk ekstremt mye forover på grep foran. Og vi hadde fortsatt understyring. Så jeg skjønner hvorfor vi slet med temperatur i framdekkene. Som var en av grunnene til at vi ikke klarte å stoppe i sving 1. Så det var en bane vi slet litt på.

– Men Helmut. Er han så humørsyk som vi har inntrykk av?

– Vi har greie samtaler og hadde en prat i Barcelona. Men jeg vet jeg må høyere opp for å ha muligheter til å bli sett der oppe for en test og sånt.

I skrivende stund har han sikret seg én Formel 2-seier for sesongen. Sprintløpet i Melbourne i Australia. Men Dennis Hauger begynner å få dårlig tid med å plukke de store poengsummene hvis 2023 skal huskes som noe positivt.

Blind på egen test

– Barcelona var kanskje den første helgen du egentlig ikke kjørte noe spesielt bra på tempo.

– Kvalifiseringen var egentlig grei. Race pace var ikke der vi pleier å være. Det var litt rart, ettersom vi trodde vi virkelig skulle ha tempo der.

– Merker du etter to runder at det blir et drittløp?

– Ja, vi slet med bakdekkene spesielt, og det gjorde vi egentlig hele løpet på begge dekk compoundsa. Det er egentlig veldig rart; på hard har du egentlig mer understyring enn på soft, og vi hadde overstyring på hard til og med. Så vi slet mye med bakdekkene, spesielt på soft. Vi så litt på testen at det blir samme grep, men så ble det annerledes, som gjorde at vi hadde mer grep foran.

– Så selv om du hadde en god test så hjalp det ikke å kopiere det?

Uansett hva jeg kjører, om det er gokart, Porsche eller Formel 2, så er approachen min lik.

- Dennis Hauger

– Nei.. Banen endrer seg, vet du.

– Det er mye ujevnheter og det går mye opp og ned blant førerne. Tenker du det samme, at det er ingen som kommer til å stikke av?

– Det er liksom de i topp tre nå som har fått en liten luke. Så etter det handler det om å holde jevnheten. De kommer nok ikke til å vinne hvert løp, men de samler sikkert bra med poeng. Så det å samle jevnt med poeng framover nå, det er det som blir viktig for oss å kunne ta igjen litt nå.

– Klarer du fortsatt å være rolig? Eller begynner du å tenke bekymrede tanker?

– Jeg tenker ikke så mye ekstra på det. Jeg vet vi har en jobb å gjøre. Jeg har innsett nå at jeg bare må ta løp for løp og få disse poengene så fort som mulig for å ha mulighet. Jeg har fortsatt tro på teamet og meg, og jeg føler meg komfortabel med bil og alt og det vi har. Jeg pusher alt jeg kan, og i forhold til Jehan så er jeg ganske overlegen nå. Så jeg mener at jeg gir alt jeg har med det jeg har. Så jeg må bare fortsette å gjøre det, og håpe vi er et steg foran.

– Det er jo snakket litt om at du sliter mer på kvalifiseringen, men det er bare to ganger du har vært utenfor topp 10 i år, så det er vel heller ikke så ille?

– Jeg har aldri vært helt der oppe, men Drugovich ble jo nummer 10 på kvalifisering o fjor der (Barcelona, journ.anm.). Men det er alltid i løp vi har vært best.

Når Dennis Hauger går inn i sitt profesjonelle skall, så er det ingen som får tilgang til hans oppmerksomhet og tanker. Men det er én person han lener seg på i sine mest kritiske tidspunkt under et løp. Pappa Tom Erik.

Idrettshodet - den berømte bobla

– Men idrettshodet ditt. Hvordan fungerer det? Du har samme innstilling her på Le Mans som du gjør i Formel 2? 

– Jeg tror jeg alltid har hatt det. Det er sånn man er for å komme i sin egen boble for å gjøre det bra, syns jeg. Uansett hva jeg kjører, om det er gokart, Porsche eller Formel 2, så er approachen min lik.

– Bare når du varmer opp; er du i en slags transe? Enser du ikke folk rundt deg? Soner du helt ut?

– Jeg setter ikke det minste fokus på det. Jeg er i mine tanker og har ting jeg tenker på, så alt annet blurrer litt ut.

Jeg har aldri hatt det sånn på den måten. Aldri sett på så mye annet enn Formel 1 og den ruta. Det er det eneste jeg har hatt i hodet. Så det er kult å se dette og se litt av en annen verden og side av motorsport.

- Dennis Hauger

– Så for deg - å kjøre dette Porsche-løpet, er det like mye alvor som i Formel 2?

– Ja, jeg vil jo kjøre og gjøre det bra uansett hva det er. Vi viste at vi hadde bra fart også, selv om det er ny bane og ny bil. Jeg tror det er litt det man må ha; uansett hva man hopper inn i så vil man jo være best.

– Folk gratulerte deg etter kvalifiseringen, men du var bare frustrert femteplassen?

– Nei, runden ble strøket. Jeg lå på en femte før jeg var var foran Pereira som var Supercup-vinner i fjor og vant løpet nå. Vi hadde vært litt mer på forfoten, så det var litt irriterende. Men uansett, det gjorde ikke så mye til slutt. Men ja, jeg blir irritert uansett. Jeg er veldig selvdømmende og gjøre det så bra som mulig for meg selv, og da blir jeg ikke noe glad når det ikke blir så bra som det kunne ha vært.

Samme vilje uansett billøp

– Du gjorde en feil her, og du gjorde det i Baku. Føles det like bittert å gjøre samme type tabbe, uansett om det er Porsche eller Formel 2?

– Jeg fikk en liten dytt her, og gikk egentlig rett fram. Så det var ikke helt likt. Men skuffelsen er lik uansett. Om ikke like intens kanskje her, ettersom det ikke er noe som står på spill. Fen følelsen er lik. 

– Gjelder det simracing også?

– Ja... Ja! 

– Har hørt at andre bilsportutøvere blir mer nervøse over å kjøre simløp enn i et ekte løp. Stemmer det?

– Ja, egentlig. For du får ikke brukt adrenalinet. Du sitter så stille og er ikke i fysisk aktivitet, utenom hodet ditt. Så du får ikke utbruddet når du kjører. For der bruker du adrenalinet ditt på noe. Mens i sim så sitter du bare med det i hodet.

– Men idrettshodet ditt igjen; er det noe du alltid har hatt eller har du trent spesifikt slikt?

– Det er nok bare rutiner og litt sånne småting. Alt handler om den sonen, og når du liksom finner din egen måte å gjøre det på. Det er en sweet spot bare å få deg helt inn i din egen boble, da.

Fikk ikke ro på Le Mans

– Det er jo mye trøkk rundt deg på Formel 2. Virker som du også tiltrekker flest fans spesifikt i Formel 2. Men er du mer anonym her på Le Mans enn på et Formel 2-løp?

– Jeg ble overrasket over at det var såpass mange som ville ha bilder og autograf og sånt. Så det er definitivt folk som følger med her også. Men jeg tenkte før jeg kom at folk ikke kom til å kjenne meg igjen her.

– Du trodde at Le Mans skulle bli en frisone?

– Ja, hehe. Men overraskende nok ble det folk som kjenner deg igjen. Det er kult å se. Men det er også en ny verden for meg å være på langdistanseløp. Det er ikke noe jeg har sett på tidligere.

– Du sa du ikke kunne Le Mans-banen?

Dennis Hauger inn mot de siste sjikanene før start- og målpassering på Le Mans-banen.

– Nei.. 

– Jeg trodde kanskje alle racerførere til en viss grad kunne banen.

– Jeg kunne de to første svingene og det var det. Jeg ante ikke Porsche-svingene, og så videre der. Jeg visste ikke at det var der en gang.

– Ikke kjørt noe på sim en gang?

– Nei, bare en halv dag på simulator før jeg kom hit.

– Men det var ikke iRacing?

– Nei, det var en sånn ordentlig simulator da, men egentlig bare for å kunne lære seg banen. For jeg visste ikke helt hvor banen gikk.

– Fet bane da?

– Ja, veldig kul! Tror det er nærmere en av mine favoritter nå. For den var ganske fet.

– Den overgår også Nordsløyfa? Eller har du ikke kjørt den så mye på simulator heller?

– Jeg kan ikke Nordsløyfen heller. Aldri kjørt den noe særlig. Jeg kan den vel litt, men ikke hele runden. Bare prøvd noen runder på iRacing.

Drømmen om Formel 1. Den eksisterer ikke på Le Mans. Dennis Hauger snakker aldri om plan B. Det vil si, han snakker heller ikke om Formel 1 i juni 2023. Men Le Mans har gitt ham et nytt og bredere syn på den internasjonale eliten av racing.

Fått mer kunnskap om langdistanse

– Så - man snakker ikke så mye om plan B, C og så videre når du er Formel 2-fører. Men kunne du tenkt deg å være på denne arenaen her på sikt?

– Det er definitivt noe man kunne tenkt seg en gang. Det er jo toppen av denne verden, kan du si. Ekstremt kult å se. Og jeg tror det er dritfett løp så. En gang hadde sikkert vært kult.

– Er det den bucketlisten som alle racerførere har? Å kjøre denne 24-timeren?

– Jeg har aldri hatt det sånn på den måten. Aldri sett på så mye annet enn Formel 1 og den ruta. Det er det eneste jeg har hatt i hodet. Så det er kult å se dette og se litt av en annen verden og side av motorsport.

– Som enkeltarrangement er vel dette også større enn et Formel 1-løp kanskje?

– Ja, det er ikke langt unna i hvert fall. Ganske likt. Eller som en enkelt dag, vil jeg si det er en ganske syk atmosfære her. Jeg tror ikke det er sånn i alle langdistanseløp. Men her er det veldig spesielt.

– Men du har et annet syn og fått en annen mersmak?

– I alle fall mer kunnskap. Det var mer eller mindre null før. Så det er kult å se.

Powered by Labrador CMS