Derfor tror han på Hauger-suksess og IndyCar-sete
Anders Krohn har kjørt der selv, vært TV-ekspert og har hjulpet en rekke førere oppover den amerikanske formelbilstigen. Den siste i rekken er Dennis Hauger, og Krohn har stor tro på at det vil bli norsk suksess denne gangen.
RACING: Når Dennis Hauger skulle etablere seg i USA var det Anders Krohn man henvendte seg til.
Det er det en god grunn til, for han har ekspertisen og kontaktene som trengs for å lykkes i amerikansk racing. Sandes-mannen har selv kjørt i mesterskapet som i dag heter Indy NXT, og har siden den gang jobbet med amerikansk racing i en rekke roller.
Amerikansk eventyr
Karrieren startet naturlig nok med gokart i Norge, hvor Krohn blant annet kan skilte med tre NM-gull og et sølv. Veien gikk så til Formel Ford i Nederland og Beglia, før det ringte fra USA.
– I 2008 fikk jeg en mulighet til å komme til Sebring for å teste F2000, som i dag heter USF2000, Det gikk veldig bra og det førte til at jeg gikk kjøre der i 2008. Jeg hadde en veldig bra sesong og vant mesterskapet der, og det ga meg ganske mye moment til å forbli i USA, forteller Anders Krohn til Parc Fermé.
I 2009 gikk Krohn videre til det som i dag heter USF Pro 2000. Året etterpå ble han nummer to i dette mesterskapet, og det medførte at han i 2011 kunne klatre videre oppover stigen og kjøre Indy Lights. Mesterskapet ligger på nivået under IndyCar, og heter nå Indy NXT, og det er altså her Dennis Hauger skal kjøre i 2025.
Krohn håper dog at det går bedre for Hauger enn det gjorde for han selv, for det ble mye stang ut.
– Uheldigvis var ikke resultatene så veldig gode. Det var en del førerfeil, og det var masse mekaniske feil. Det var stang ut når det kunne gå stang ut, forteller Krohn som ble nummer syv sammenlagt.
Karrieren kjennetegnes også av en voldsom krasj på Indianapolis Motor Speedway. Før kjørte man på den svært godt kjente ovalbanen i forbindelse med Indy 500, og dette var naturlig nok et viktig utstillingsvindu for førerne på nivå to.
– Det var uheldigvis den krasjen som gjorde at momentet stoppet litt opp. Det var på en måte gjennombruddsløpet for både meg og teamet der vi ledet store deler av løpet, forteller Krohn som kjempet mot blant annet Josef Newgarden om seieren. Newgarden vant løpet og etter hvert mesterskapet. I ettertid har han vunnet IndyCar to ganger, og han vant i fjor Indy 500 for andre gang.
I dag kjører man ikke lenger på den kjente ovalbanen etter en rekke krasjer. Krohn, som altså selv krasjet der, synes det er synd at det har blitt sånn.
– Det var nok ikke kun den krasjen som gjorde det, men det var den krasjen sammen med nye hendelser de neste årene. Da så nok IndyCar at oi, publisiteten her hvis noen dør to dager før Indy 500 er nok ikke veldig bra." Men jeg synes fortsatt det er veldig synd. Nå er jo sikkerheten mye bedre og sannsynligheten for at noe sånt skal skje er veldig liten.
Hjalp McLaren-stjerne
Etter en krevende sesong ble det for vanskelig å fortsette satsingen på fulltid, men Krohns amerikanske eventyr var på ingen måte over av den grunn.
De 13 årene som fulgte har gått til en rekke ulike prosjekter knyttet til amerikansk racing. 37-åringen har jobbet tett med store navn via sitt eget markedsføringsselskap, og har også vært profilert som reporter og kommentator for NBC der han dekket IndyCar, Indy NXT og rallycross i flere år.
I tillegg har han jobbet som sportssjef og coach for ulike team, og via denne jobben ble han en av de første som spottet Pato O’Wards talent.
McLaren-føreren, som i dag er en av de største stjernene i IndyCar, og som også har fått en fremskutt reserve-rolle i Formel 1, fikk teste en av bilene som ble brukt i Pro Mazda-mesterskapet (dagens USF2000) ved hjelp av Krohn tilbake i 2014.
– I 2014 tok faren til Pato O’Ward kontakt med meg på Facebook, og spurte meg om det var mulig å få teste en sånn bil, forteller Krohn.
– Jeg fikk organisert testen, og han gjorde det utrolig bra. På det tidspunktet var han vel bare 14 år gammel, fortsetter han.
O’Ward ble en del av Team Pelfrey hvor Krohn var sportssjef. I sitt andre år imponerte han med syv seiere og andreplass totalt. For meksikaneren gikk veien videre oppover stigen, blant annet via seier i Indy NXT, frem til IndyCar hvor han i dag er en av de store profilene,
Fortsatt har Krohn et godt forhold til O’Ward og familien.
– Det er en jeg har et veldig godt forhold til enda, og når jeg er på løp ser jeg både han, faren og familien. Så det er jo kjekt å se sånne som du kan være med å hjelpe på et tidlig stadie, sier Krohn.
Norsk mellommann
Anders har også vært en viktig mellommann og tilrettelegger for flere nordmenn. Den siste i rekken er Dennis Hauger, som i år skal kjøre Indy NXT for Andretti.
– Jeg fikk en telefon fra Harald Huysman som lurte på om jeg kunne åpne litt dører i USA til de forskjellige teamene. Da gjorde jeg selvsagt det, og fikk gleden av å være med Dennis på hans første test på Indianapolis sammen med Harald. Det var morsomt å være med på, forteller han.
Krohn og Huysman, som utgjør de to eneste nordmennene som har kjørt i mesterskapet før Hauger snart skal i aksjon, kunne ha endt med å jobbe sammen tilbake i 2008. Det gjorde det ekstra gøy at de nå samarbeidet så mange år senere med et nytt talent i fokus.
– Vi var i diskusjoner om at han skulle være manageren min helt tilbake i 2008, men vi fikk det ikke helt til å passe. Så det var kult at det ble et «full circle» øyeblikk når vi fikk jobba sammen nå, sier Krohn, som tidligere har hjulpet førere som Ayla Ågren og Henrik Furuseth med å få på plass amerikanske satsinger.
Stor tro på Hauger
37-åringen har stor tro på at det nå vil gå bra for Hauger i USA. Det til tross for at han aldri har kjørt på en ovalbane tidligere.
– Jeg er egentlig ikke bekymra i det hele ratt. Min vurdering er at han er den beste sjåføren i det beste teamet, og jeg tror den kombinasjonen skal være vanskelig å slå. Det eneste er tilvenningen til ovalbaner, men nå er det ikke så mange av de så selv om det skulle ta tid å bli vant til det tror jeg han kan gjøre det godt nok i de andre løpene til at det ikke er noe problem. Men når det er sagt, så tror jeg at han kommer til å venne seg til ovalbanene ganske enkelt.
Krohn tror at Hauger med en god sesong vil ende opp i IndyCar i 2026, også uten et stort antall millioner i sekken slik mange av konkurrentene sier.
– Jeg tror det er ganske store muligheter. Det er jo sånn at hvis du er en ordinær fører så bør du ha med deg mye penger i IndyCar, men nå er IndyCar så utrolig tett og konkurransen er så tøff at hvis et team ser at det er en mulighet til å få en fører som kan utgjøre en forskjell, så vil det være muligheter. Om han er overbevisende i Indy NXT tror jeg han utvilsomt vil få en mulighet i IndyCar neste år, med eller uten penger, slår han fast.
IndyCar og Indy NXT ruller i gang med første løpsjelg i St. Petersburgs gater fra 28. februar til 2. mars. Viaplay har TV-rettighetene i Norge, og Parc Fermé følger som vanlig begivenhetene tett.
PS: Sjekk også ut vårt intervju med Hauger, vårt intervju med Huysman og vår guide til Indy NXT!