Manager Harald Huysman sammen med Dennis Hauger under et pressetreff i Oslo. Snart flytter Hauger til USA for å vinne Indy NXT.

Kan vinne IndyCar-kjøring:

– Det er en bonus

For Dennis Hauger er det kun seier som gjelder i Indy NXT. Det vil i så fall medføre IndyCar-kjøring, men det vil ikke team Hauger fokusere på helt enda. 

Publisert Sist oppdatert

RACING: Om du ikke har fått det med deg: Dennis Hauger skal i 2025 kjøre Indy NXT i USA. 

RACING: Om du ikke har fått det med deg: Dennis Hauger skal i 2025 kjøre Indy NXT i USA. 

Etter flere år i det langt mer profilerte og velkjente mesterskapet Formel 2 var det knyttet spenning til hvordan det ville gå for Team Hauger når de skulle samle sårt trengte sponsorkroner til et nytt eventyr. 

Riktig nok er budsjettet rundt 10 millioner kroner mindre sammenlignet med Formel 2, og ellers har flere lojale sponsorer blitt med videre. 

– Vi har flere av de tidligere sponsorene med videre. Det er veldig hyggelig og det er vi veldig takknemlige for, forteller Haugers manager Harald Huysman.

Det har også kommet til nye sponsorer, men det er ikke til å stikke under en stol at det har vært en krevende jobb. Gode resultater ute på banen kan bli viktig for veien videre både sportslig og økonomisk. 

Harald Huysman tror det norske folk vil sette pris på den amerikanske racingen.

– Men så er det jo ikke til å legge skjul på at markedet er strammere. Det er ikke de samme gode tidene som det har vært. Nå må mange bedrifter kutte kostnader, men vi håper på en god start i St. Petersburg. Det bil bety mye. 

Tror på vekst

Naturlig nok er det så godt som ingen nordmenn som har fulgt Indy NXT tett tidligere, og for mange som følger Formel 1 og 2 er også IndyCar ukjent territorium. 

Huysman, som selv kjørte på nivået under IndyCar i 1993, tror den amerikanske racingen kan bli minst like populært når de norske seerne først får en smakebit. 

– Det er selvfølgelig sånn at folk har vært vant til stigen med Formel 4, 3 og 2 med mye presseomtale, også kommer Indy NXT opp av hatten. IndyCar er heller ikke så kjent for folk flest i Norge, men jeg tror når de oppdager de løpene, for eksempel Indy 500, det er spektakulære løp med mye mer action enn i Formel 1, så tror jeg at det blir minst like populært, slår han fast. 

Det var ikke vanskelig å få et sete i Indy NXT, og det hele ble gjort enklere med hjelp av den andre føreren som har kjørt på samme nivå tidligere, nemlig Anders Krohn. I tillegg er det Huysmans kamerat fra gamle dager, J-F Thormann, som styrer Andrettis rekruttering og utviklingsprogram.

– Det var veldig hyggelig. De så potensialet i talentet hans med den CVen han har. Han har jo en sykt bra CV, sier Huysman. 

Attraktiv premie

Detaljene for årets vinnerpremie i Indy NXT er fortsatt ikke hugget i stein, men det er klart at 850.000 dollar skal brukes til testing og kjøring i IndyCar. 

Om modellen fra de to siste sesongene følges innebærer det oval-testing, å kjøre Indy 500 med tilhørende testing og å kjøre et IndyCar-løp til. 

Dennis Hauger går for gull i USA.

Huysman ønsker ikke å fokusere på den premien.

– Det er en bonus. Det er en superbonus om det fortsatt er det, for det er ikke helt klart enda. Den kommer bare om du vinner mesterskapet, så fullt fokus på sesongstarten i St. Petersburg, sier Huysman.

– Men det kan jo bli viktig om det ikke står et fulltidssete i IndyCar klart til han etter sesongen. Det kan vel bli et utstillingsvindu?

– Visst det blir sånn så ja, men som sagt det er ikke noe vi tenker på eller bruker noe krefter eller kalorier på nå, fortsetter han.

Indy NXT-sesongen ruller i gang den første helgen i mars. 

Powered by Labrador CMS