Dennis Hauger har skiftet retning og satser nå for fullt i USA:

Den store Indy NXT-guiden

Dennis Hauger skal kjøre der, men hva annet er det å legge merke til ved Indy NXT? Her er oversikten over alt du måtte trenge å vite om det amerikanske mesterskapet. 

Publisert

RACING: Dennis Hauger er ferdig i Formel 2 og europeisk formelbil-racing. Nå er det USA og den amerikanske drømmen som gjelder i Indy NXT. 

RACING: Dennis Hauger er ferdig i Formel 2 og europeisk formelbil-racing. Nå er det USA og den amerikanske drømmen som gjelder i Indy NXT. 

Men hvordan fungerer egentlig det amerikanske mesterskapet, utover at det er førstemann til mål? Her er en oversikt over hva du må vite både om mesterskapet, og om sesongen vi har i vente. 

Hva er Indy NXT?

Indy NXT er på mange måter USAs svar på Formel 2. Det kjøres på nivået under IndyCar. Følgelig henger de også på IndyCar-sirkuset og kjører løp på flere av de samme banene. 

Tidligere het mesterskapet Indy Lights, og vinneren stakk av med en million dollar til videre satsing. I 2023 skiftet mesterkskapet navn til Indy NXT, og nå fordeles premien på en måte som skal hjelpe vinneren inn i en IndyCar-tilværelse. 

De nøyaktige detaljene rundt hva vinneren får i 2025 kan endres, men basert på de siste par sesongene vil vinneren få en oval-test, inngang til Indy 500 med tilhørende testing og inngang til et IndyCar-løp til. 

Kalenderen

Som nevnt følger Indy NXT på som en del av IndyCar-sirkuset, og løpene kjøres på flere av de samme banene som support til hovedattraksjonen IndyCar. 

Sesongen starter i St. Petersburg i mars, og det hele avsluttes i Nashville i slutten av august. Totalt skal 14 løp kjøres på 12 baner, og blant de kjente banene Hauger skal innom finner vi blant annet Indianapolis Motor Speedway, Road America og Laguna Seca. 

Hvilken bil kjører de?

Bilen de kjører er naturlig nok en formelbil med visse likheter med Formel 3, Formel 2 og IndyCar. Navnet er Dallara IL-15, og den har blitt brukt i mesterskapet helt siden 2015. 

Motoren er fra Mazda og rommer to liter, bilen veier 635 kilo og motorkraften er på 450 hestekrefter pluss ytterligere 50 i forbindelse med push to pass. Dekkene kommer fra Firestone, slik de også gjør i IndyCar. 

Førerkabalen

Indy NXT 2025

Team Fører
Abel Motorsports 🇳🇿 Callum Hedge
Abel Motorsports 🇺🇸 Jordan Missig
Abel Motorsports TBA
Abel Motorsports 🇺🇸 Myles Rowe
Andretti Global 🇦🇺 Lochie Hughes
Andretti Global 🇲🇽 Salvador de Alba
Andretti Global 🇳🇴 Dennis Hauger
Andretti Global 🇮🇪 James Roe Jr.
Andretti Cape 🇲🇽 Ricardo Escotto
Andretti Cape 🇬🇧 Sebastian Murray
Chip Ganassi 🇮🇪 Jonathan Browne
Chip Ganassi 🇳🇱 Niels Koolen
HMD Motorsports 🇺🇸 Nolan Allaer
HMD Motorsports 🇺🇸 Josh Pierson
HMD Motorsports 🇦🇺 Tommy Smith
HMD Motorsports 🇧🇷 Caio Collet
HMD Motorsports 🇩🇪 Sophia Flörsch
HMD Motorsports 🇺🇸 Hailie Deegan
HMD Motorsports 🇺🇸 Bryce Aron
HMD Motorsports 🇺🇸 Max Taylor
Juncos Hollinger 🇵🇾 Miguel García
Juncos Hollinger TBA
Miller Vinatieri 🇺🇸 Jack Miller

Dennis Hauger skal kjøre for Andrettis team. Der blir han teamkamerat med Lichie Hughes, Salvador de Alba, James Roe Jr. Og Ricardo Escotto. Hughes kommer oppover den amerikanske formelbilstigen, mens de resterende førerne har erfaring fra Indy NXT. 

Hauger er en av seks rookies I mesterskapet: Hauger, Hughes, Smith Flörsch, Deegan og Garcia.

Brasilianske Caio Collet er for flere kjent fra Formel 3, og i fjor kjørte han sin første sesong i . Som tredjemann i mesterskapet er han den best plasserte føreren som fortsatt skal kjøre i 2025. 

En annen kjenning fra Formel 3 er Sophia Flöersch. Tyskeren tar i år steget over til USA. En tredje kjenning fra Europa er Niels Koolen, som i 2024 ble kjent for alt annet enn imponerende racing i sine Formel 2-innhopp. Om han kan finne mer fart i Indy NXT gjenstår å se. 

Utover noen europeiske innslag kommer de fleste førerne klatrende oppover den amerikanske formelbilstigen, men det er også noen som har kommet inn alternative veier. Eksempelvis Hailie Deegan som blant annet har kjørt NASCAR Xfinity og truck series, Off road racing og Imsa Pilot Challenge på veien til Indy NXT. 

Kvalifisering

Normalt sett er det to treninger på vanlige baner og gatebaner, mens det er en trening på ovalbaner. Deretter begynner tidene å gjelde under kvalifiseringen. 

Fra og med i fjor ble det innført kvalifisering med to grupper, som deles inn basert på tidene satt på trening. Føreren med den raskeste tiden på i siste trening velger gruppe 1 eller 2, og tar da med seg nummer 3, 5, 7 også videre, mens de som endte på et partall havner i den andre gruppen. 

I kvalifiseringen har førerne 12 minutter på å sette en best mulig tid. Unntaket er Road America der de har 15 minutter på seg. Føreren som er raskest i sin gruppe plukket et poeng i mesterskapet. 

Så er det tid for å sette griden i riktig rekkefølge. Slik det eksempelvis gjøres i Formel 2 i Monaco starter førerne i gruppen som hadde den raskeste føreren på den ene siden med startposisjon 1, 3, 5, 7 også videre, mens den andre gruppen stiller seg opp på partall-siden med 2, 4, 6, 8 også videre. I de helgene det kjøres to løp teller de nest raskeste tidene for å sette griden for det andre løpet, og da vil det deles ut et ekstra poeng til de to som starter på første rad i det andre løpet.

Om en fører skulle forårsake et rødt flagg mister vedkommende sine to beste rundetider. Føreren får heller ikke fortsette å kjøre.

Oval

På oval-banene er alt litt annerledes, og her er det mye nytt både for Hauger og mange av de som følger med hjemme i Norge. 

I kvalifiseringen sendes man her ut en og en for å gjøre forsøk på en best mulig tid rundt banen, og man går fra den dårligst plasserte til den best plasserte i mesterskapet. 

Før forsøket får man to oppvarmingsrunder, før det kommer to tidtatte runder. Det er gjennomsnittet av de to rundene som blir gjeldene som kvalifsieringsresultat. 

Løp

I løpene trenger man ikke lenger å være nervøs for å bli stående stille i det starten går. I Indy NXT går nemlig løpene i gang med rullende start. Generelt sett er løpene ofte kaotiske, ikke ulikt IndyCar, så her lønner det seg å starte langt fremme. 

Det finnes kun en type tørrværsdekk i Indy NXT, og de dekkene skal holde hele veien. Det er nemlig ingen planlagte pitstopp, så her må du bare holde ut til målstreken. 

Underveis i løpet trenger man ikke lenger å følge med på om en fører er innenfor DRS-avstand, for DRS er historie for Hauger. Nå er det Push to pass som gjelder. Systemet innebærer at du har en viss mengde ekstra energi å bruke i løpet av et løp, og dette blir naturlig nok et viktig strategisk element. Det kan brukes både til angrep og forsvar i totalt 150 sekunder. 

Poeng

I Indy NXT deles det ut mye poeng. Fullfører du innenfor topp 33 er det poeng å hente, og det er ikke så vanskelig ettersom det kun er 21 førere til start. 

Poengskalaen går som følger for de 21 førerne: 50, 40, 35, 32, 30, 28, 26, 24, 22, 20, 19, 18, 17, 16, 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9.

Pole position: 1 poeng

Lede minst en runde: 1 poeng

Lede flest runder: 2 poeng

Førerne plukker også poeng i teammesterskapet. For de teamene som har mer enn to biler til start er det resultatet for de to beste bilene i teamet som gjelder. 

I teammesterskapet plukker man poeng etter følgende skala for topp 10: 22, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1

Disse har kjørt her før

Løpstider norsk tid

St. Pete: 16:00
Barber: 17:30
Indy 1: 01:00
Indy 2: 19:00
Detroit: 16:30
Illinois: 18:00
Road America: 19:00
Mid-Ohio: 17:30
Iowa: 19:30
Laguna Seca 1: 22:30
Laguna Seca 2: 19:00
Portland: 19:00
Milwaukee: 05:30
Nashville: 17:30

Foreløpige tider - endringer kan skje.

På listen over tidligere vinnere finner vi flere kjente navn: Tony Kanaan, Scott Dixon, Townsend Bell, Josef Newgarden, Pato O’Ward, Kyle Kirkwood, Linus Lundqvist og Christian Rasmussen. 

Førere som Hélio Castroneves, James Hinchcliffe, Colton Herta og Felix Rosenqvist har også vært innom mesterskapet på veien mot toppen. Fjorårsvinner fra Andretti Louis Foster skal denne sesongen kjøre IndyCar for Rahal Letterman Racing.

Ikke minst har det også vært nordmenn innom mesterskapet. Haugers egen manager kjørte der i 1993 og ble nummer åtte totalt med en tredjeplass som beste resultat. Fra 2010 til 2012 kjørte Anders Krohn 17 løp i mesterskapet, og for han er det to femteplasser og en 7. plass totalt fra sin ene fulle sesong i 2011 som står igjen som det beste. 

TV

Alle løpene produseres og dekkes av FOX Sports, som også har rettighetene i IndyCar. I Norge er det Viaplay som har sikret seg rettighetene både for IndyCar og Indy NXT, og løpene skal ha en norsk kommentator. Løpene går som regel søndag ettermiddag eller søndag kveld.

PS: Full oversikt over sendetider får du alltid i Parc Fermés helgeplanlegger, og via denne linken kan du få oversikten med oppdaterte tider og link til TV-sending rett i din egen kalender. 

Powered by Labrador CMS