Anders avslutter EM-karrieren med å oppfylle en drøm
Siste tur nedover kontinentet for å delta i EM blir spesielt på flere måter for Anders Bjørland Hansen.
RALLYCROSS: Anders Bjørland Hansen entrer denne helgen Belgia og Rallycross-EM. Fredrikstad-mannen som også har NM-gull i gokart og bakkeløp på CV-en har en lang rallycross-karriere bak seg i inn og utland, men alt har en slutt. Helgens løp blir hans siste i EM.
– Nå har jeg kjørt såpass lenge at det blir nok den siste EM-runden jeg får deltatt i. Jeg ser på det som en avslutning, forteller Hansen til Parc Fermé
Planen var egentlig å kjøre Rallycross-NM, men de planene gikk i vasken da det tok for lang tid å få levert motoren. Hjelp fra en svensk sponsor gjorde at han nå heller får muligheten til å runde av den internasjonale karrieren.
– Det er veldig spesielt og det er veldig moro å få det til. Vi er en guttegjeng på tur og jeg har faktisk fått med meg andre førere fra miljøet som er med og skrur, forteller 44-åringen.
Hjemmesnekret bil
Hansen skal kjøre i RX3-klassen hvor Volland-teamet dominerer. Fra utsiden vil bilen se omtrent lik ut som deres Audier ettersom det er samme type chassis og former som man kan finne hos Volland, men ellers er bilen i stor grad hjemmesnekret.
– Den største forskjellen er nok motoren, også har de antagelig dyrere støtdempere enn det vi har, forteller Hansen som likevel håper på å være noen lunde konkurransedyktig.
Han er takknemlig for at han nå har muligheten til å avslutte sin internasjonale karriere på ordentlig vis, men det er samtidig en viss frustrasjon over at det kommer med store kostnader knyttet til ny dekkleverandør i mesterskapet.
– Vi har sett at det er en del ting nå etter at FIA har tatt over som kanskje ikke passer alle like godt. Det vi har slitt med nå og har sett at det blir fryktelig store utgifter på er dekk etter at de bytta til en ny fabrikant der. Det innebærer nye felger og mye bredere dekk.
Alt er i utgangspunktet på stell etter en intensiv innspurt før avreise, men som et lite team er det også en viss nervøsitet for at et eller annet viser seg å ikke stemme i den tekniske kontrollen.
– De skal være strenge på sånt, men som et lite team så er du litt nervøs for at ikke alt er på plass. Det koster masse å melde seg på og å reise, også kan du risikere å komme til teknisk og møte på noe som hindrer deg i å delta. Det er fryktelig mye å sette seg inn i, men det skal nok gå greit.
Oppfyller en drøm
Prosjektet har pågått siden 2020, og utover et løp på Höljes i 2022 med en motor som ikke spilte helt på lag blir dette den første og siste testen for bilen med et noen lunde konkurransedyktig utgangspunkt.
– Da var ikke motoren optimal. Nå har vi fått til motoren og vi har lyst til å prøve å se om vi kan klare å hevde oss med et relativt lavt budsjett, sier Hansen.
At han nå får avsluttet EM-karrieren med denne bilen er en liten drøm som går i oppfyllelse.
– Målet var å bygge en EM-bil som det er mulig å hevde seg med, slår han fast.
– Å kunne delta nå når forhåpentligvis alt er på stell og det forhåpentligvis bare er sjåføren det står på er deilig. Selv om sjåføren har blitt noen år eldre da, humrer 44-åringen.
I privat regi ved siden av jobb og andre aktiviteter kreves det alltid gode hjelpere for å holde liv i en bilsportkarriere. For Anders har faren vært primus motor siden debuten på 90-tallet, og sånn er det også i dag.
– Han har kjørt nedover allerede!
Med pappa nærme pensjonistalder kan det også gå mot slutten av karrieren hjemme i Norge, men målet er å holde på litt lenger.
– Han har vært med i tykt og tynt. Vi har brukt enormt mange kvelder sammen i verkstedet, og når han nå går mot pensjonistalder så spørs det om vi klarer å opprettholde det på sikt. Men målet er å holde på litt til hvertfall, forteller Hansen som vurderer å kjøre NM neste sesong.