Eyvind Brynildsen og Jørn Listerud var kongen av Finnskogene denne helgen - og stortrivdes godt i krevende forhold.

Alt var krevende og uvant – og da koste Eyvind seg ekstra mye

Eyvind Brynildsen slo til med seier i Rally Finnskog, men han har en uvanlig utfordring med bilen. Kall det gjerne et luksusproblem. 

Publisert

RALLY: Lørdag var det klart for årets andre NM-løp, og følgelig andre runde i den spennende gullkampen. Frank Tore Larsen vant årets første løp på Sigdal like foran Eyvind Brynildsen og Henning Solberg, men han fikk det ikke like enkelt denne gangen. 

RALLY: Lørdag var det klart for årets andre NM-løp, og følgelig andre runde i den spennende gullkampen. Frank Tore Larsen vant årets første løp på Sigdal like foran Eyvind Brynildsen og Henning Solberg, men han fikk det ikke like enkelt denne gangen. 

For på Finnskog var det Brynildsen som tok seieren, og det med relativt god margin. Til slutt hadde han et knapt minutt å gå på ned til Frank Tore Larsen, mens Henning Solberg på sin side måtte ta til takke med femteplass etter trøbbel på siste etappe.

– Vant du på erfaring i dag eller?

– Ja det kan du si, men de begynner å bli erfarne de to andre også da, humrer Eyvind Brynildsen overfor Parc Fermé like etter at seieren var i boks. 

– Erfaring, startposisjon og en bil som fungerer veldig bra, er ordene han bruker for å forklare hvorfor det ble seier i årets andre NM-runde. 

Frank Tore Larsen innrømmer på sin side at han rett og slett ikke var rask nok denne gangen, men poengmessig kommer han godt ut av det med andreplass. I sammendraget er det nå jevnt mellom de to i toppen, mens Henning Solberg har et lite knepp opp.

– Vi skulle gjerne vært med å kjempe om seieren i dag, men i dag var vi ikke raske nok så da må vi ta til takke med de poengene vi får, sa Frank Tore Larsen etter målgang. 

Liker forholdene

Eyvind Brynildsen i aksjon under Rally Finnskog.

Brynildsen hadde sikret seg inn på den tre mil lange etappen som ble kjørt som SS2 og SS5 for å utgjøre den avgjørende forskjellen sammenlignet med konkurrentene, og det fungerte som planlagt.

– Det var en litt dårlig start på SS1 sånn tidsmessig, og da var jeg litt usikker egentlig og hadde en litt dårlig følelse, men så var vi bare enige om at vi klinker til på toern og prøver å sette en god tid. Vi må holde ut, jobbe jobbe jobbe. Når vi da tar 24 sekunder så prøver vi å sikre det litt, forklarer Brynildsen. 

Forholdene var krevende på Finnskog med en blanding av snø, is og grus, og det endte med trøbbel for flere av konkurrentene. Frem til siste etappe var det norsk-svenske Isak Reiersen som ledet løpet, men en snurring der medførte at det var Brynildsen som sto igjen som løpets vinner. 

Eyvind er klar på at han liker å kjøre under såpass krevende forhold. 

– Jeg liker sånne dager som dette. Jo verre det blir jo bedre er det for oss, slår han fast. 

Merkelig lyd

Brynildsen begynner å bli mer og mer komfortabel i bilen han er den første å ratte rundt i på norsk jord. 

– Ja det hjelper nå. Jeg sliter fortsatt litt på de veldig raske etappene og partiene hvor det blir mye fjerde og femte gir, for det er ikke noe fartsfølelse i bilen. Man merker liksom ikke at det går fort, det er helt merkelig. 

Eyvind Brynildsen og kartleser Jørn Listerud har det svært behagelig i bilen. Kanskje ikke like behageliog som i sofakroken, men skal vi tro Brynildsen selv er det ikke langt unna.

En del av utfordringen er lyden som skiller seg fra det Brynildsen, kartleser Listerud og de fleste andre er vant til. 

– Det er det med lyden som er rar syns jeg. Der det går fort så virker det ikke som at det går fort. Det høres ut som at du kjører en turbobil, også mister du turboen, sier Jørn Listerud. 

Eyvind har brukt dagen på å finne den perfekte sammenligningen, slik at alle der hjemme forstår hvordan Toyotaen høres ut. 

– Om du kjører en snøfreser med litt tung snø, sånn er lyden av denne bilen. Det kom jeg på i sted at det er som en snøfreser med tung og bløt snø som du tyner litt hardt, og det er en ekstremt vanskelig lyd å kjøre etter, sier Brynildsen.

Royal Rally uten kjøredress

Uansett er følelsen i bilen veldig god. Tidvis er det så rolig og behagelig i bilen at det minner mer om en søndagstur, tross de høye hastighetene. 

– Det er veldig behagelig da. Det er nesten så jeg kunne hatt med kaffekoppen og kikka på litt skau. Det er helt rolig i bilen, sier Brynildsen.

Dette er ifølge Brynildsen den første bilen han kjører som kan matche Volkswagens velkjente Polo, som Frank Tore Larsen ratter rundt i og som han selv vant fjorårets Numedalsrally med, uten å være helt på grensen. 

– Det er den første bilen jeg har sittet i som klarer å ta poloen enklere enn de andre. Følelsen min med de andre bilene jeg har kjørt er at jeg ikke klarer å ta i mer, mens her er det overskudd. 

I motsetning til konkurrentene skal Brynildsen ut på en hel haug rallyløp i den lange pausen, men det er som ekspert og kommentator for Rally.TV, slik han også har gjort en rekke ganger tidligere.

– Nå tror jeg at jeg skal være på det som er av VM- og EM-løp, utenom kanskje Safari Rally, jeg skal hvertfall være på det meste. 

– Hva med Royal Rally? Blir det med eller uten kjøredress?

– Det blir foreløpig uten, jeg er booket på jobb, avslutter NM-lederen.

Powered by Labrador CMS