Martin Nygård så frem til å ta fatt på rallysesongen 2025 i sitt livs byggeprosjekt av en rallybil. Ventetiden skulle ta mer enn ett år før bilen endelig er stemplet som godkjent fra vegmyndighetene. Rent bilsportteknisk har bilen vært godkjent og kvalifisert til vognlisens fra første stund.

Dette er historien om Martins ett år lange marerittkamp mot systemet

Drømmen om sitt eget bilbygg skulle realiseres før fjorårets sesong. Det har kostet både tid, penger og tålmodighet. Men nå har nasjonalklassen i norsk rally fått et lenge etterlengtet tilskudd.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Egentlig skulle Martin Nygård være med på prege nasjonalklassen for tohjulsdrevne biler i fjor. Slik ble det altså ikke. Avslag på avslag for å få sin helt nybygde, og tvers gjennom strøkne BMW M3 E36 godkjent har satt sine spor.

Her kan du lytte til saken!

RALLY: Egentlig skulle Martin Nygård være med på prege nasjonalklassen for tohjulsdrevne biler i fjor. Slik ble det altså ikke. Avslag på avslag for å få sin helt nybygde, og tvers gjennom strøkne BMW M3 E36 godkjent har satt sine spor.

Men ikke vippet Martin Nygård helt av pinnen.

– Det har vært et lite kapittel, dette. Vi har holdt på  i 13 måneder og 12 dager. I dag fikk vi papirene, sier Martin Nygård til Parc Fermé torsdag kveld.

Historien er lang og omfattende. Vi prøver å ta den i den så korte varianten som mulig.

Dette bildet ble lagt ut i desember 2022, med nysveiset bur fra Joe Harry Linnerud. Lite visste Martin Nygård at dette skulle være starten på et mareritt og en evig lang kamp mot systemet.

1400 timers arbeid

Men i 2023 skulle altså Martin Nygård realisere et mangeårig prosjekt som bilentusiast, rallyfører og således en kompetent bilbygger. Helt fra bunn skulle han sette sammen en potent og særegen BMW M3 av karosseritypen E36, som kan homologeres med en 3,2-liters motor og yte nærmere 350 hestekrefter.

Ikke minst med en karakteristisk lyd.

1400 timers arbeid har gått med, og det er ikke spart på detaljene. En cockpit av moderne R5-standard, med høyst moderne digitale komponenter og et gjennomarbeidet understell - men full godkjenning og aksept var ikke nok.

For de norske vegmyndighetene, ved Statens vegvesen og deres «spesialistgruppe for ombygde, oppbygde og reparerte kjøretøy» (SFOOR), fant djevler i detaljene. Det er disse som godkjenner at biler bygges om fra sin opprinnelige typegodkjenning, hvor reglene er både klokkerklare og ikke minst strenge.

– Vi fikk svaret første gang vi viste den. Da viste det seg at det var en tidligere ombygning på bilen. Og da er utgangspunktet at det ikke er lov å bygge den om igjen. Så bytte av motor, girkasse og bakaksling var ikke lov på en bil det allerede var gjort et karosseribytte på, sier Nygård.

Under panseret lurer det seg en 3,2-liters maskin på nesten 350 hestekrefter. Som en rallycrosslisensiert bil har han heldigvis fått prøvd ut bilen rent teknisk utenfor tradisjonell rallykonkurranse, men nå får Martin Nygård omsider brukt bilen til det den er ment for å være.

Startet nytt byggeprosjekt

SFOOR kan i midlertid utstede en dispensajson på dette. Ventetiden på søknaden skulle være i tre til fire måneder. Rent teknisk hadde de fått tommel opp fra Norges Bilsportforbund med tanke på den sportslige lisensieringen, men vognlisensen fra NBF er ikke verdt mer enn papiret sitt så lenge rallybilen ikke er godkjent som et ordinært kjøretøy for ferdsel på offentlig vei.

– Med den ventetiden som var tenkte vi at vi like gjerne kunne rekke å bygge en ny bil. Så da gjorde vi det, med tanke på å beholdet buret, i stedet for å leite Tyskland rundt etter et nytt karosseri fri for rust. Så da brukte vi gulv, bakpart og tak og gjorde en skjøting slik at vi kunne rekke å få kjørt litt i 2024, forteller Kongsvinger-gutten med to NM-gull i klassen for eldre firehjulsdrevne rallybiler.

Bilen var allerede på vegvesenets radar, og de ville ha en finger med i spillet til Nygårds forsøk på ombygg. Det innebar nye syv måneders ventetid med ny søknad. Da var responsen at de måtte bevise at skjøtingen var gjort i henhold til godkjente og anerkjente metoder.

All dokumentasjon ble framvist, og de fikk bestilt en ny time.

– Det ble starten på enda et lite eventyr, forteller Nygård, som i mellomtiden har fått prøvd ut bilen teknisk gjennom blant annet rallycrosslisens og kjøring i enkelte løp i utlandet med annen aksept og kriterier enn i Norge.

Verdifull hjelp fra miljøet

Kontrollantene på stasjonen i Jessheim ville ikke ta i denne etterhvert nokså betente saken. Nygård fikk en ny smørbrødliste med ting han måtte gjøre, slik han forklarer det. Han følte seg nok en gang motarbeidet i et prosjekt de som godt etablerte rallyfolk følte de hadde god kontroll på - ikke minst fordi de allerede hadde fått en teknisk tommel opp fra NBF.

Så de var aldri i tvil om bilens tekniske stand.

Men nå over nyåret begynte det å skje ting. Nygård har i mellomtiden kjøpt inn en «reservebil» av samme karosseritype, men med litt mindre hissig innmat. Likevel en BMW som Nygård har fått verdifull kjøretrening med og vist at han også har et konkurransedyktig tempo med et drivverk han er nokså ukjent med.

Planen var derfor å kjøre med denne til helgens løp på hjemmebane, Rally Finnskog. Men så - denne uken begynte det å skje ting i kulissene.

– Vi var i ny dialog med SFOOR, og nå la de seg endelig litt flate. Og takket være Arne Petter Sjåheim, så fikk han tatt tak i saken her og tok et møte i Mysen og informerte dem om saken. Så de gikk med på å ta bilen inn til kontroll, og de fant den heldigvis i orden, sier Martin.

Sjåheim er selv aktiv bilsportutøver og jobber som seniorinspektør i Statens vegvesen i Sarpsborg til daglig. Nygård retter en ekstra stor takk til Sjåheim for at saken fikk akselerasjon.

Etter 13 måneder og 12 dager, 6 trafikkstasjoner og et par hunde mail så ble jammen denne godkjent i dag. Takk til...

Posted by Brødrene Nygård Motorsport on Thursday, January 23, 2025

Stolt og kry

Og nå er han altså klar for å akselerer selv med bilen, og attpåtil på hjemmebane. I skrivende stund med et forbehold om at tegningen av forsikringen registeres i Statens vegvesens systemer - som skal bli håndtert fredag morgen.

Da blir dette et historisk øyeblikk for Nygård, etter over et års ventetid i en tung kamp mot det som oppleves som et tungt system.

– Jeg har ikke skjønt det før i dag hvor deilig det var, og hvilken byrde dette har vært. Det var jammen med ordentlig deilig. Jeg har sittet og sett på så mye rally, og hatt så lyst å kjøre denne. Nå gleder jeg meg til å få vist den fram, sier 29-åringen, tydelig stolt og kry over at bilbyggerdrømmen nå fullbyrdes.

Det er ikke spart på detaljene i Martin Nygårds nybygg, og cockpiten symboliserer hvordan han har bygd en rallybil i millimeterpresisjon.

Ser fram til tøff konkurranse

Dermed får den storstilte og brede nasjonalklassen i Norge atter et nytt tilskudd, av et relativt unikt slag. Selv om E36-karosseriet har kommet mer og mer inn i rallyen det siste året.

For det er av samme grunn som sine sambygdinger i blant annet Steve Røkland og Lars Martin Stensbøl at Nygård har valgt å gå nasjonalveien, om så med bakhjulstrekk i hans tilfelle. Det har skjedd noe ekstraordinært med konkurransenivået som er tiltrekkende.

– Ja, det må man vel påstå, sier Nygård på spørsmål om han nå kjører i den hardeste NM-klassen i rally.

Med drift på bakhjulene får han nå også målt seg mot sin gode kompis Christian Sagli som de siste årene har vist seg å være Norges kanskje aller beste rallyfører med nettopp bakhjulstrekk.

– Det er moro. Det er derfor vi bytta til den klassen. Vi syns det ser litt kult ut å være 30-40 biler til start. Nå på vinteren blir det tøft mot forhjulstrekkerne, men det blir bedre på grus. Og på asfalt må jeg kanskje innrømme at denne bilen nok må tåle å være en favoritt, konstaterer han.

Powered by Labrador CMS