Her passerer Eyvind Brynildsen på SS14, hans siste etappe før bremseproblemene ankom og etterhvert satte en stopper for resten av løpet.

Eyvind måtte bryte – ble satt i arbeid av TV-produsenten umiddelbart

Å havne i kommentatorboksen under et rallyløp du selv deltar i er sjeldent et godt tegn.

Publisert

RALLY: Og det kan sies å gjelde for Eyvind Brynildsen. Det som først var et ganske så hyggelig gjensyn med europamesterskapet i godt selskap med egne landsmenn og andre rivaler fra den internasjonale rallysporten endte med bruttliste og tekniske problemer for friskusen fra Østfold.

RALLY: Og det kan sies å gjelde for Eyvind Brynildsen. Det som først var et ganske så hyggelig gjensyn med europamesterskapet i godt selskap med egne landsmenn og andre rivaler fra den internasjonale rallysporten endte med bruttliste og tekniske problemer for friskusen fra Østfold.

Brynildsen hadde allerede slitt med demperproblemer, men den sprukket bremseslanget skulle ende løpet hans i de svenske skoger. Fram til da var han delvis på skuddhold i forhold til eksempelvis sine landsmenn i Frank Tore Larsen og Mads Østberg, sistnevnte også som en av hans nærmeste naboer i Sperrebotn, og titt og ofte leverte Brynildsen også tider innenfor de ti beste.

Eyvind Brynildsen fra startseremonien torsdag kveld.

– Kan bli litt jamring

Men da bremsepedalen gikk rett i gulvet var det tilt og game over.

– Jeg skulle ned i tredjegir, og var på ett av få steder man skulle ned i den farta i en oppoverbakke. Da kjenner jeg at jeg drar håndbrekket i baksetet, og flaks var det at det skjedde der. Bremsevæska rant ut, og det er samme væskebeholder til brems og clutch. Så skulle dette blitt ordnet måtte jeg ha blokket slangen, luftet clutch og alt dette - og det er umulig å få gjort ute i felten. Så da gikk det ikke å kjøre to prøver til, forteller Brynildsen til Parc Fermé.

Han er stolt av sin egen innsats, sammen med kartleser og svoger Jørn Listerud, til tross for problemer. Selv om sjansen for et godt resultat forsvant fort, så går han ut av helgen med hevet hode. Til tross for både demperproblemer og etterhvert bremseproblemene på deres innleide Volkswagen Polo GTI R5 fra det svenske GK Door-teamet.

Eyvind Brynildsen i kommentatorboksen sammen med rallysportens mest kjente stemme, i eie av kommentatorlegenden Becs Williams.

– Som jeg har lært av Sebastien Loeb, så må man bare tilpasse seg. Jeg syns jeg også fikk det til. Når ting ikke funker med bil så er det lett at et kan bli litt jamring, i stedet for at man prøver å løse det sjøl. Så jeg syns jeg også fikk det til, forklarer 36-åringen.

Trøstelønn

Symbolsk nok ble det en spesiell avslutning på lørdagen og EM-runden. Brynildsen parkerte bilen og var ferdigkjørt. Og for de som fulgte den offisielle TV-sendingen kunne dra kjensel på nordmannens stemme på Power Stage.

For som en bijobb jobber nemlig Brynildsen som ekspert for TV-produsenten som lager sendingene til både EM og VM. Og plutselig satt han i kommentatorboksen med velkjente Becs Williams.

– Så da fikk man litt honorar på slutten der! Så jeg fikk sendt unna faktura på en halvdags jobbing, ettersom minstesatsen er påbegynt halv dag, flirer østfoldingen.

Powered by Labrador CMS