Tung Toyota-støtte når Eyvind kommer inn i splitter ny Rally2-bil
Folk flokket seg til Moss for å se det nye gliset til Eyvind Brynildsen når han tar opp kampen i Rally-NM atter en gang.
RALLY: – Jeg kjører aldri for å bli nummer to, sier Eyvind Brynildsen typisk nok, til Parc Fermé.
Lørdag var det storstilt samling hos Toyota-forhandleren i Moss. Der skulle den formelle avdukingen av høstens dårligst bevarte hemmelighet finne sted. Nemlig at Eyvind Brynildsen og svoger Jørn Listerud i kartleserstolen går for en full NM-sesong i 2025.
I en helt nyimportert Toyota GR Yaris Rally2. Det nyeste tilskuddet av moderne rallybiler til Norge, og noe han selv liker å omtale som «Volkswagen-killeren». Et par hundre mennesker flokket seg rundt bilen, og de aller minste fikk æren av å bære med til å dra duken av den glinsende rallydoningen.
Selv har Eyvinds både motivasjon og tilstedeværelse hatt en uforutsigbarhet i den norske rallyskogen de siste årene. Foruten den beintøffe kampen om NM-gullet i 2022, der han tapte med en avkjøring i den intense finaleduellen i Rally Hedemarken, så har han enten hoppet av eller dukket opp litt nå og da.
«Onkel Skrue»
Slik som i år der han fikk leid seg en Volkswagen Polo GTI R5 og med optimalt startspor gikk hen og vant Numedalsrally.
Nå skal han forsøke seg på en bil som har vist svært gode internasjonale resultater, og som i skrivende stund ligger an til å ta WRC 2-gullet med finske Sami Pajari bak spakene.
– Bilen er bra, tror jeg. Toyota følger bra opp og har lagt mye til rette for at vi skal vinne NM. Det er et stort ønske at bilen skal være god på snø, og de gjør det vi kan for at vi skal prestere bra, sier Brynildsen, stolt ikledd Toyotas motorsportfarger og effekter.
For det er tung støtte fra bilmerkets navn. Men ikke noe fullverdig fabrikkstøtte. Heller ingen ren importørstøtte. Men forhandlerne innunder Bauda-navnet, som har totalt ni Toyota-butikker i Norge, er tungt involvert - og det var også nøkkelen for å få bilen inn i Norge.
På framskjermen står Asfalt Remix AS, firmaet til far Per Erik Brynildsen, og bare «Onkel Skrue». En fasalitator i bakgrunnen som ikke ønsker sin identitet avslørt. Disse står primært for eierskapet av bilen.
– Jeg har hele tiden sagt at jeg ikke har tid, men de har insistert på at dette blir helt perfekt, smiler Eyvind, og utviser naturlig nok stor stolthet ved å få en slik mulighet servert.
– Det er stort å få være landets første til å kjøre en GR Yaris, og stolt over å kunne kjøre Toyota med deres farger, sier han.
Lang Toyota-tradisjon
Markedsdirektør i Bauda, Thomas Evjenn, har selv fulgt bilsporten i en årrekke og har høy perosnlig interesse ved siden av å være en av de som bistår satsingen. Han tok også ordet før bilen ble avduket, og er også selv stolt over at Toyotas merkevare nå blir godt eksponert på nasjonalt nivå igjen.
– Gazoo Racing står jo Toyota veldig nært og er en svært viktig del av den internasjnale satsingen i mange grener. I Norge er motorsport litt mindre, men vi trenger et slikt engasjement for å få en slik bil til Norge. Det er et engasjement vi må støtte, og det er hyggelig å få noen Toyotaer tilbake. Før i tiden krydde det jo av dem, sier Evjenn, og viser blant annet til storhetstiden over godt over 20 år siden med både flerfoldige Corolla WRC-biler i de norske skoger, og ikke minst Petter og Henning Solbergs store Toyota-involvering på slutten av 90-tallet.
Generalsekretær Hallgeir Raknerud kom også med noen velvalgte ord etter å ha fulgt Brynildsen lenge, og viste representasjon på vegne av Norges Bilsportforbund i det han mener er en stor og viktig nyhet for norsk bilsport.
– I 2025 får vi nå Eyvind tilbake, vi har Frank Tore Larsen og Henning Solberg blir jo bare yngre og yngre og bedre og bedre og han sier også at han skal kjøre neste år. Så blir jo dette her veldig spennende. Det er stort for norsk bilsport generelt og rally spesielt at vi får til det her, sier Raknerud.