Det ga såpass mersmak å kjøre én NM-runde i fjor, at Andreas Bakkerud nå avslører en gigasatsing av dimensjoner på norsk sokkel for å holde formen vedlike i den bilsportformen han selv foretrekker å konkurrere i.

Vender hjem for nye eventyr – Andreas skal ta NM med storm

Med et helt nybygd fartsvidunder skal Norges største rallycrossprofil sette sitt preg på kanskje den tøffeste bilsportklassen i NM.

Publisert

RALLYCROSS: I år har Supernasjonal klasse 4 blitt anerkjent som en av de tøffeste NM-klassene å konkurrere i, og mye tyder på at det skrus til enda et par knepp for 2025. Flere førere har både offisielt og uoffisielt meldt sin ankomst som enten førstereis eller med nye biler eller motorer.

RALLYCROSS: I år har Supernasjonal klasse 4 blitt anerkjent som en av de tøffeste NM-klassene å konkurrere i, og mye tyder på at det skrus til enda et par knepp for 2025. Flere førere har både offisielt og uoffisielt meldt sin ankomst som enten førstereis eller med nye biler eller motorer.

Nå kan Parc Fermé avsløre at Andreas Bakkerud blir å finne på denne startlista for hele Rallycross-NM 2025. Ryktene har svirret i miljøet i lang tid. Og bergenseren bekrefter planene sine når vi omsider har fått ham i tale om dette.

– Det stemmer. Vi har startet et helt nytt team, kan Andreas Bakkerud avsløre overfor Parc Fermé.

Teamet heter Bergen Motorsport Evolution AS og er et selskap stiftet av investorer og partnere av Andreas Bakkerud. Onkel Tommy Bakkerud, mangeårig deltaker i Rallycross-NM, blir teamsjef, mens Håvard Dalland fra poolen av samarbeidspartnere blir dagligleder. På bilbyggersiden er den profilerte rallycrosskompisen Daniel Holten med og drar i trådene.

Ufrivillige pauser

De siste årene har USA vært prioritet med Nitrocross-sirkuset, før dette mesterskapet brått ble stoppet på ubestemt tid. Bakkerud vet ikke om, eller når han skal vende tilbake hit. Det samme gjelder et annet program han har vært tilknyttet, nemlig den elektriske serien Extreme E. Her skal de konvertere til hydrogenbiler, men Bakkerud vet egentlig ikke hva hans internasjonale framtid bringer med seg det neste året.

– Kalenderen til Nitrocross passer bra med NM, og Extreme E har gått på en pause de og. Men vi vet alle hva pause betyr, sier Bakkerud, og understreker at slike pauser ofte bringer med seg enda mer usikkerhet.

Det gjør imidlertid ingenting. Å satse på NM er noe han har drømt om i mange år. Fra å se NM-runden på Gol i fjor, til å gjøre et megainnhopp i Vikedal i klasse 2, der han gjorde rent bord og vant A-finalen, så tente det ikke bare en liden glød i bergenserne. Men sankthansbålet var et faktum, og Bakkeruds trofaste støttespillere ville være med.

Andreas Bakkerud gjorde et spontancomeback i NM i fjor, i Supernasjonal klasse 2. Det endte med en oppsiktsvekkende A-finale seier i særdeles ufyselige værforhold i Vikedal.

Ny og moderne bil

Det gjør at han stiller opp med atter et hjemmelaget prosjekt i bunn. Og etter det Parc Fermé kjenner til bygges det en splitter ny Ford Puma, men Bakkerud selv ønsker ikke bekrefte eller avkrefte dette. Likevel er det et karosseri vi kjenner godt til i moderne bilsport fra Rally-VM de siste tre sesongene.

Byggeprosjektet vil han lansere på et senere tidspunkt, men han avslører at det vil koste en drøy million å bygge en gjennomarbeidet og strøken klasse 4-bil.

– Da har du alt nytt. Men den blir ikke noe teknisk revolusjonerende. Reglementet er ganske bra, og vi kjører alle med de samme bakakslingene, cirka samme girkasser, mens motorene kan bli litt forskjellig, sier 33-åringen, og bekrefter at han kommer i en turbomotor, angivelig fra samme leverandør som Emil Sivesinds nye turbomotor for 2025 kommer fra.

De gode pengene han har tjent internasjonalt de siste årene står ikke i noe aksjefond eller andre høyrentekontoer. Imidlertid er satsingen i NM en investering for framtiden. Han tror det er mulig å få til et nytt internasjonalt gjennombrudd dersom Rallycross-VM kan overleve til 2027 med et nytt regelverk.

– Per i dag går det ikke an å livnære seg på Rallycross-NM, men det er en satsing for at jeg skal kunne ha en jobb i framtiden. Om lønnen blir oppsparte midler eller om det blir jobber utenom vet jeg ikke enda. Men jeg håper å bygge et team for framtiden, og at det vil blomstre på andre siden.

Hyller NM

Med sin internasjonale status og popularitet i Norge er det liten tvil om at full deltakelse fra Bakkerud vil gi et allerede voksende mesterskap et ytterligere løft. Flere hevder at det kan bli stabilt rundt 30 biler i gjennomsnitt per løp bare i klasse 4. Og mange legger mye penger, prestisje og innsats i å hevde seg i norsk bilsports kanskje tøffeste NM-klasse neste år.

Og dette konkurranselementet trigger Bakkerud virkelig.

– Jeg har snakket med alle som skal kjøre fra meg, og da minner jeg dem om 1.-, 2.- og 3. omgang fra Vikedal... Men siter meg på at det er sagt med et glimt i øye. Jeg orker ikke være for cocky nå. For da blir jeg parkert.

– Det er mange sinnssykt gode førere. Vi snakker nesten som at et NM-gull her er vanskeligere enn å ta sølv i VM. Og moroa som Rallycross-NM har nå er noe jeg har savnet, men det kjente jeg på i Vikedal, slår han fast.

– Men for å teste beskjedenheten din litt; hva tilfører du norsk rallycross nå, tror du?

– Jeg håper jo at det kan bidra til økt publikum, økt konkurranse, og at vi kan skape litt det rallycross også var før. Det var jo nesten en nasjonalidrett i Norge før, med Schanche og Hunsbedt og dem. Jeg har sett mange gamle rallycrossfilmer med dem nå, og det er nok mange år til vi er tilbake der igjen. Men gir vi NM et løft nå, så kanskje vi kan få flere som kommer seg til VM etterhvert og kan gi svenskene mer pryl.

Sikter mot VM i Höljes

Målet er å starte et nytt magadrag mot Rallycross-VM. Gullmedaljen som glapp på poenglikhet i 2019 skal virkelig revansjeres. Og selv om det ikke blir noe VM-program for neste år, så har han et par klare ambisjoner utenfor NM-sirkuset:

– Jeg skal kjøre VM-runden i Höljes. Hvilket opplegg er ikke spikret enda. De fleste team vil helst leie ut bilen for en hel sesong og ikke en one-off. Så det vil ta litt tid. Men det er fortsatt viktig for meg å være i gamet, og det er alltid en risiko for at man ikke lykkes i NM, med en helt nybygd bil som er uprøvd og hele den pakka, slår han fast.

I tillegg legger han mye prestisje i å stille opp i Goldagsløpet, Norges største bilcrossløp, der han vil stille opp i en det han mener skal bli en potent og konkurransedyktig Volkswagen Boble. Samtidig planlegger han et løp i det franske mesterskapet på Loheac, som også er et stort standalone-løp.

Utover dette står hans internasjonale program for 2025 foreløpig på vent...

Powered by Labrador CMS