Rally Elverum:
Største deltakelse på syv år – disse må du se opp for i sesongstarten
Ikke siden 2016 har det vært like mange deltakere i internasjonale klasser. Og spesielt én klasse skiller seg markant ut.
RALLY: Rally Elverum sparker igang NM-sesongen i rally med to etapper fredag kveld før det hele fortsetter og avsluttes lørdag. Totalt 76 deltakere står på lista til å sette fart på de 16 milene med fartsetapper i svært optimale vinterforhold i traktene rundt Elverum.
Ettersom dette er en NM-runde så ligger også fokuset og interessen på de fire ulike NM-klassene; nyere biler med firehjulsdrift og tohjulsdrift, samt eldre biler med firehjulsdrift og tohjulsdrift. Eller kort oversatt; internasjonale klasser for R5/Rally2 og R2/Rally4, samt nasjonale klasser med tohjulstrekk (klasse 10 og 11) og nasjonale firehjulsdrevne biler (klasse 13).
26 førere
I norsk rally er det de nasjonale NM-klassene, pluss andre breddeklasser som historisk, debutant og ungdom som stort sett har utgjort bredden, og de siste årene utgjort mer eller mindre tre fjerdeler av startlistene, hvis ikke mer.
På Rally Elverum er det annerledes. Det vil si, breddeklassene utgjør fortsatt godt over halvparten av det startende feltet, men av 76 deltakere er det hele 26 deltakere fordelt på de to NM-klassene med nyere biler, altså i internasjonale klasser. Vi må tilbake til Rally Finnskog i 2016 sist vi hadde flere, hvor internasjonale klasser hadde totalt 30 biler på startstreken.
Årsaken til det store fallet skyldes primært at de gamle Gruppe N-bilene med både to- og firehjulsdrift har endt opp i nasjonale klasser, fortrinnsvis Ford Fiesta ST, Subaru Impreza og Mitsubishi Lancer. Dermed er det de nyere og vesentlig dyrere bilene fra R5/Rally2- og R2/Rally4-klassene som definerer disse klassene i dag, som har gitt et naturlig fall i deltakelse i disse klassene.
Markant økning i 2WD
Men på Elverum lyser det opp av førere med nyere biler. I den øverste klassen med firehjulsdrevne biler er det 12 biler med, som anses som en god - men ikke revolusjonerende stor deltakelse. Det er også disse som vil kjempe om totalseieren, og følgelig også kjempe om det som anses som det gjeveste gullet i norsk rally.
Den store positive overraskelsen, derimot, er klassen for nyere tohjulsdrevne biler. Selv om dette kategoriseres som en klasse med moderne biler, så begynner R2-bilene å bli av eldre årgang og flere nærmer seg nasjonale klasser - samtidig som tilfanget av nye Rally4-biler ikke har eksplodert nevneverdig de siste årene.
Men hele 14 biler står på startstreken i denne klassen, og utgjør en rekorddeltakelse på mange, mange år med disse bilene. Klassen hadde en positiv økning allerede i fjor, etter at den siden slutten av 2010-tallet har slitt med nedgang i biler og deltakere, og noen ganger har NM-rundene bestått helt nede i kun to til fire biler i denne klassen.
Seks potensielle vinnere
Så - hvem skal man se opp for i disse klassene når NM-sesongen starter?
På Elverum kan vi slå fast såpass at vi har hele seks vinnerkandidater med ulik odds på seg, noe som betyr et bikkjeslagsmål uten sidestykke, og kanskje ett av de tetteste kampene mellom flere førere på mange år. Regjerende norgesmester Frank Tore Larsen ventes naturlig nok å være i toppen i sin Volkswagen Polo GTI R5, men naturlig nok vil Ole Christian Veiby tilskrives et favorittstempel for dette løpet, i tilsvarende bil.
En annen som også bør hevde seg er fjorårets NM-utfordrer Eyvind Brynildsen, som var avventende med å fortsette NM-satsingen før han nå stiller opp i en nyfoliert Skoda Fabia R5. Svenske Pontus Tidemand er på plass også, tidligere WRC 2-mester og bøttevis med internasjonal erfaring. Han kommer i en Ford Fiesta Rally2, men skal nok kjempe hardt mot den norske eliten når vi får et hyggelig gjensyn med svensken som har 25 prosent norsk blod i årene.
Positive tendenser
To utøvere som på papiret er outsidere, men som har vist takter til at de også kan kjempe helt der oppe, det er NM-veteranene Anders Grøndal og Marius Aasen. Sistnevnte har skaffet seg en Polo GTI R5, som blant de fleste anses som den mest optimale bilen i denne klassen, og har også tuktet NM-teten tidligere i en Skoda Fabia Rally2.
Gullgrossisten Grøndal er den mest erfarne av samtlige, og har etter flere år med stagnerende resultater vist en rivende utvikling i de siste løpene med sin Skoda Fabia Rally2, deriblant med overbevisende tempo på Sigdal for én uke siden. Dermed skal heller ikke Grøndal avskrives.
«Best of the rest»
Av de seks øvrige deltakerne så har vi blant annet to estlenderen som antakeligvis skal sjekke formen før Rally Sweden. Georg Linnamäe er en outsider her, og det blir spennende å se om Lars Martin Stensbøl - som en slags «best of the rest» i Norge i denne klassen - klarer å vise positive tendenser opp mot norgeseliten.
Ellers vil det nok være ventet at Roger Rustand, Stian Brøderud og Thomas Kvam også vil kunne kjempe om en innbyrdes sekundstrid. Hvor den estiske unggutten Robert Virves vil plassere seg her er foreløpig ikke helt klart å spå på forhånd.
Sterk trio ventet i tet
Blant de nyere tohjulsdrevne bilene er det ventet en beintøff kamp i teten mellom seks ganger norgesmester Steve Røkland og det norsk-svenske storttalentet Isak Reiersen. Men den lokale helten Stig Rune Skjærmoen skal heller ikke avskrives, om enn med litt større outsider-status enn de to favorittene. Røkland er Norges klart beste, om ikke også en av Europas beste førere med forhjulstrekk, men stiller til gjengjeld i en ni år gammel Peugeot 208 R2. Reiersen og Skjærmoen stiller i hver sin moderne Ford Fiesta Rally4.
Det er ventet at nivåforskjellen også vil være stor i denne klassen da det stiller førere i alle spektere av erfaring og biler. Øverst blant outsiderne må vi vente å finne Morten Storsveen i sin Renault Twingo R2, tidligere norgesmester og den mest erfarne føreren i denne klassen.
Tilbake etter totalvrak
Men det blir spennende å se om eksempelvis Tom Vidar Belgen - fjorårets store overraskelse - får opp farten nå igjen nå som han har fått bygd opp en ny Peugeot 208 R2 etter den brutale krasjen på Rally Sørland i fjor. Også Marius Holtet i en Ford Fiesta Rally4 skal vi ikke avskrive i denne puljen, og Herman Lie-Nielsen har vist positiv utvikling pg .
Et trekløver som også blir spennende å følge med på er de tre tidligere rallycrossførerne som nå har funnet gleden ved rally, nemlig Sindre Backe, Marius Bermingrud og Fredrik Magnussen. Backe med førstegenerasjons Ford Fiesta R2, mens Bermingrud og Magnussen kjører turbovarianten av denne, med litt mindre motorvolum. Backe tok bronse i NM i fjor, men vi skal heller ikke avskrive tempoet til verken Bermingrud eller Magnussen i denne kampen.
Lokalt trekløver
Videre har vi en spennende lokal duo i vente. Ungguttene Daniel Lindfjord og Jens Berger har rykket opp i gradene etter et vellykket program i ungdomsklassen, og Lindfjord har også fått bil på plass igjen etter vrakingen på Rally Hedemarken i fjor.
Bak disse starter også Maren Engseth, også hun lokal. Dermed får vi tre elverumsringer på rad på skogen. Hun er på mange måter Elverums store bilsportprinsesse, all den tid hun er datter av den ubestridte bilsportkongen i byen; nemlig Per Engseth. For med få kvinnelige førere på startstreken, så skal vi heller ikke glemme Kristiane Hvaal Engh som starter bak Engseth igjen. Kanskje vi får en spennende sekundstrid også kvinnene seg i mellom?