Familien ønsket Maren tilbake bak rattet: – Jeg sier selvfølgelig ikke nei til å kjøre
Hun har båret et høyt respektert etternavn i norsk motorsport, fram til hun totalskrotet i 2005. Men - det var aldri for sent for Maren Engseth å gjøre comeback i rallyløypa.
RALLY: Hun teller ikke med Kongsvinger Rallysprint i fjor når hun ser på sin egen statistikk over fullførte rallyløp. Maren Engseth må derfor 17 år tilbake i tid, ganske nøyaktig, for å finne sist hun fullførte et rallyløp.
Nærmere bestemt Rally Finnskog i 2005. Så skrur vi altså klokka 17 år framover, og der står hun nå fullført igjen, ikke i en Peugeot 206 XS denne gang - men snarere tvert imot i en Ford Fiesta R2.
2022 skal virkelig bli hennes rennessanse i rallysporet. Comeback-forsøket i fjor, i en Volvo 240 i nasjonal klasse, var heller mislykket. Riktig nok med bare én avkjøring, men ellers med tekniske problemer.
– Det at vi fullførte det sprintløpet var egentlig bare så vidt det også, sier Engseth, og ser tilbake på et trøblete comeback-år i 2021 hvor det meste som kunne ryke på bilen til slutt røk.
Stygg krasj på Sørlandet
Jada, du drar selvfølgelig kjensel på etternavnet. Datter av den store bilsportlegenden Per Engseth, født og oppvokst på Elverum i baklomma på sin far hvor hun fulgte hans ferd i rallyløypa på 80- og 90-tallet tett.
Det måtte jo bli bilsportutøver av Maren også, da hun startet beskjedent på bilcrossbanen på Starmoen, før hun fikk kastet seg i en rallybil før hun fylte 20 år. Og da den daværende Peugeot-cupen blomstret for fullt så hang Engseth seg også på der, før det var bråstopp på Rally Sørland i 2005.
En stygg smell og et totalvrak var starten på en lang pause fra rallysporet. Om hun ikke var ferdig for godt til og med.
– Jeg ble demotivert etter det. Jeg hadde ikke bil, og man måtte starte på nytt igjen. Den bilen var bare å kaste, sier Engseth om stjernesmellen i 2005.
Følte seg mer hjemme
Men samboer Emil Håberget ville det annerledes. Etter at de var ute og kikket på Rally Hedmarken i 2019 var de solgt. Det vil si, han var solgt.
Han ville se samboeren sin tilbake bak rattet igjen. Og pappa Per ble ingen mindre pådriver av den grunn.
Men det måtte gå et år med Volvo-fiasko før hun fant en ny glede. Nemlig tilbake til tohjulsdrift, og en Ford Fiesta R2 tidligere eid og kjørt av Trond Lyseng og senest Jo Inge Bakken.
– Det ble bedre dette. Denne var litt lettere å kjøre. Og jeg kjente meg litt igjen fra da jeg kjørte Peugeot, erindrer Engseth etter at hun gjennomførte Rally Finnskog sist helg.
At samboer Håberget har lagt til rette for at hun får kjøre er hun selvfølgelig svært takknemlig over.
– Det er han som har dratt igang dette her. Selv om han ikke vil sitte på selv. Jeg har ikke bedt om noen ting her. Men jeg sier selvfølgelig ikke nei, flirer Engseth, selvfølgelig takknemlig for at hun fortsatt kan kalle seg rallyfører.
Bærer navnet med stolthet
Det vakte god oppmerksomhet på starten av 2000-tallet at det skulle bli rallyfører av henne. Å bære Engseth-navnet videre i norsk rallysport får sin oppmerksomhet, attpåtil når man kommer inn som ung jente i et startfelt hvor det egentlig bare var mannlige førere til start.
Selv har hun ikke følt noe på presset og fokuset rundt hennes etternavn.
– Neinei, det navnet greier jeg aldri å leve opp til uansett, humrer Engseth, vel vitende om at pappa Per var en svært suksessrik rallyfører, med førerferdigheter og ambisjoner hun aldri selv har strukket seg etter.
– Det var jo stas for så vidt, med tanke på at jeg hadde jeg hadde navnet og mange som både sendte meldinger og kom bort om og slike ting. Også var vi ikke så mange jenter. Men jeg ville at bilen vår skulle være en ren jentebil, sier Engseth, og viser til at det er Eivor Marie Holth, Hanne Elisabeth Oksett og søsteren Gina som primært har sittet i høyrestolen hennes.
Samme kartleser som sist
Nå er det Kent Dellerud som sitter på med henne. Det var et naturlig valg på mange måter. Selv om de også har historie sammen i rallybilen.
– Ja, det var Kent som satt på med meg da vi skrota på Sørlandet. Også tør han fortsatt å sitte på med meg, ler hun.
Rallymiljøet er godt på Elverum. Med sin nye R2-bil får hun hjelp av deres lokale stjerne Stig Rune Skjærmoen, som selv har kjørt og leid ut tilsvarende bil i flere år. Og treningsmulighetene er også gode.
Sammen med støtten fra familien ligger alt til rette for at Maren skal få kjøre mye rally framover.
Venter på sommeren
Selv om vintersesongen nå er lagt på is, bokstavelig talt. Planen var egentlig å kjøre Numedalsrally også, men jobbforpliktelsene på Elverum Sykehus står også sterkt.
– Jeg har færre arbeidshelger nå, men det var typisk at den ene av de jeg har kolliderte med Numedalsrally. Så jeg kjører nok ikke noe mer i vinter, men jeg gleder meg til å ta fatt på sommersesongen, sier hun.
Gleden over å kjøre rally igjen kjente hun absolutt ved å få gjennomført Rally Finnskog. Altså 17 år siden forrige gang, i akkurat samme løp.
– Jeg sa til Kent at nå har vi ikke fullført siden 2005. Så det var kanskje på tide. Derfor var det veldig godt å kjøre over mål og levere tidskortet. Det var vi veldig fornøyd med. En seier i seg selv, selv om det kanskje ikke gikk så fort. Jeg mangler fartstrening, kjenner jeg, og blir altfor feig når det begynner å gå fort, konstaterer hun.