Ofrer alt for å stille opp på hjemmebane: – Jeg følte jeg måtte ta en for laget
Han har vært Elverums største rallyprofil det siste tiåret, og da ville det kanskje vært for dumt om ikke Stig Rune Skjærmoen stilte opp når Rally-NM for en pangstart fra hjembygda.
RALLY: Han er Norges kanskje raskeste kartleser. For Stig Rune Skjærmoen er nettopp ikke bare kartleser. Han har en historikk bak rattet selv det lukter gull av fra slutten av 2000-tallets første tiår, før han gjennom det neste tiåret etablerte seg internasjonalt som kartleseren til Pontus Tidemand, Ole Christian Veiby og Johan Kristoffersson gjennom EVEN Management.
Selv om han fortsatt har kontakt og tilknytning til den norske talentfabrikken, så har Stig Rune Skjærmoen nå trappet ned sin involvering med fokus på egen jobb og familie. Men rallysporten står fortsatt høyt hos 36-åringen, som fra tid til annen også har bevist at førerferdighetene fortsatt henger på greip.
Etterlyser flere Rally4-biler
Nå skal han få sin største utfordring på lenge. Nemlig i NM-premieren på Elverum, hvor Skjærmoen stiller opp i en nyinnkjøpt Ford Fiesta Rally4 fra Ola Jr. Nore.
– Jeg følte jeg tok en for laget, og fikk beholdt bilen her i Norge, ler Skjærmoen, men med en ørliten alvorlig undertone.
– Det hadde vært fælt om den bilen skulle bli solgt ut av Norge. Jeg håper jo at det kommer flere slike biler, legger elverumsingen til.
For tiden kanskje deres største aktive rallyprofil. Historisk sett er det nok liten tvil om at det er Per Engseth som er lokalmiljøets store bilsportsønn, men når får i det minste det lokale publikumet en å heie på i en av de mer spennende klassende.
Ikke komfortabel enda
På startstreken står mange ganger norgesmester Steve Røkland, som utfordres av halvnorske Isak Reiersen, som i Sverige anses som et av de større lovende håpene bak Oliver Solberg, som også er halvt norsk og representerer söta bror.
Reiersen har tidligere matchet Røkland på tempo, men så har også Skjærmoen vist tidligere at han fortsatt er svært habil i klassen for nyere tohjulsdrevne biler.
– Men nå må jeg ha mer feste. Jeg har prøvd bilen én gang og har en liten jobb å gjøre. Bilen går fælt. Det er bra motor i den, men skal jeg klare å kjøre så fort som jeg vil, så har jeg litt testing igjen. Og der er ikke tiden på min side, men jeg håper jeg nærmer meg noe bedre, sier han.
Hyller klassen
Og mens Røkland fortsetter i en Peugeot 208 R2 av noe eldre årgang, dog kanskje den mest optimale bilen innenfor R2-kategorien, så er altså Rally4-klassen den nyere kategorien i denne type klasse. Reiersen stiller forøvrig opp i en Rall4-bil. Det samme gjør Marius Holtet, mens resten kjører R2.
Forskjellen på en R2 og en Rally4 handler primært om motor, hvor de fleste R2-bilene har en sugemotor på 1,6-liters motorvolum, mens moderne Rally4-biler har vesentlig lavere motorvolum, men med pustehjelp fra turbo.
– Jeg syns dette ser bra ut, for dette er en klasse som har hatt relativt lite deltakere de siste årene. Nå har det blitt mange påmeldte. Dette er en fin klasse hvor det er greit å få tak i deler og hvor bilene holder stort sett ganske bra. Det må ikke koste noe vilt ut i helvete, sier Skjærmoen.
Ingen videre NM-planer
Men selv om han har kjøpt inn bilen, så er det kun Rally Elverum foreløpig som står på tapetet. Men skulle et godt resultat skje på hjemmebane, så kan det bli vanskelig å avstå fra videre kjøring.
– Jeg må se an etter Elverum. Per dags dato så er alt jeg har klart å skrape sammen av penger for å kjøre sjøl kun for Elverum. Skal jeg kjøre mer, så må jeg få inn litt mer, i tillegg til at det går bra på Elverum. Det er blitt dyrere å holde på med rally. Alt koster jo mer nå enn før. Dekkprisen spesielt, sier Skjærmoen.
Når han først stiller opp, så er hovedpremisset at bilen regnes som konkurransedyktig. Han har vært i besittelse av eldre biler av typen Fiesta ST og førstegenerasjons Fiesta R2, men de er ikke lenger noen toppbiler å regne i klassen.
Konkurransedyktig bil
Samtidig er han klar på at det skal godt gjøres å kjempe om en seier mot både de to nevnte forhåndsfavorittene, men også blant resten av førerne som etterhvert har bygd opp et jevnt og solid tempo.
– Hvis du har en bil som på papiret gjør det vanskelig å henge, så blir det ikke like gøy. Jeg liker å ha ting som jeg kan fighte med, selv om det ikke blir noen enkel sak å matche disse gutta. De kjører noe jævlig fort, så jeg har en jobb å gjøre. Steve og Isak skal være et knepp eller to over meg, men det aller beste er at nettopp de beste kommer og kjører, sier Skjærmoen.
Som nevnt, så har han trukket seg litt tilbake fra den enorme jobben han har lagt ned hos EVEN Management de siste årene. Men han har fortsatt opprettholdt kontakt.
– Jeg har god kontakt med Roy og gjengen, og sagt at jeg stiller opp hvis det skulle være krise. Men det er vanskelig nå å reise så mye med familien hjemme, så jeg ønsker rett og slett å prioritere mer tid hjemme, slår han fast.