Olsbergs MSE med VM-comeback - tar Hondaene til Europa

Andreas Eriksson avslører at han vil utforske verdensmesterskapet med vesentlig lavere budsjett enn konkurrentene.

Publisert

I dag startet testingen i franske Loheac og det har ikke tatt lange tiden før det renner inn med bilder og videoer på sosiale medier som igjen vil sette igang nye rykter og spekulasjoner om førere og team.

Andreas Eriksson. (Foto: Simen Næss Hagen)

I dag startet testingen i franske Loheac og det har ikke tatt lange tiden før det renner inn med bilder og videoer på sosiale medier som igjen vil sette igang nye rykter og spekulasjoner om førere og team.

Svenske Olsbergs MSE, som var ett av de største teamene gjennom 2000 og tidlig 2010-tallet i europamesterskapet i rallycross, droppet ut av VM etter 2015 for å satse mer på USA. De tok forøvrig historiens første VM-gull for team i 2014 med Andreas Bakkerud og Reinis Nitiss bak spakene.

LES OGSÅ: Her får du en smakebit på årets Hyundai-team i Rallycross-VM

LES OGSÅ: Renault-bilene teames opp med to førere og full VM-satsing

Nå som USA har mistet det store Supercar-grunnlaget, inkludert Erikssons involvering i serien, kikker svensken nå mot verdensmesterskapet igjen. Men Andreas Eriksson er rimelig klar på en ting.

– Nå vil jeg forsøke å vise at man kan gjøre det billigere, og jeg håper å kunne bevise noe uten at vi trenger fabrikkstøtte. Skal Rallycross-VM fortsette å være like dyrt, så vil startfeltet minske de kommende årene, sier Andreas Eriksson til Parc Fermé.

Klasser Honda inn i FIA

Parc Fermé vet at han vil engasjere Robin Larsson og sønnen Kevin som en duo under testingen i Loheac denne uken, og at disse mest sannsynlig vil utgjøre Olsbergs MSE i Rallycross-VM i år dersom Andreas Eriksson får gjennomført det han ønsker.

Selv er han klar på at han ikke «gjør noen stor greie» ut av hvem som skal kjøre, men henviser oss til testingen som blir gjort denne uken. I tillegg uttaler han at «det vil komme andre positive overraskelser senere», uten at Eriksson vil utdype hva.

Det som gjør VM-comebacket spesielt interessant er at teamet stiller både med Ford Fiesta og Honda Civic, som er utviklet av teamet, til testen i Frankrike. Hondaen har de siste sesongene gått i USA, men nå som Eriksson har trukket seg ut av statene så er det høyaktuelt å innføre denne bilen til VM. Denne har aldri gått i Europa tidligere.

– Jeg holder på nå å klasse den inn i FIA. Om den kommer til VM eller hva det blir, det får vi se. Faktisk så vet jeg ikke enda om vi kjører med Forden eller Hondaen, sier Eriksson.

 

Men han lover én ting:

– Vi skal få se Hondaen i Europa. Det er en «jättebra» bil som har konkurrert mot verdens beste rallycrossbiler. Mange tror det er Polo-en, men i mine øyne er det Beetlen som gikk i USA som er den absolutt beste bilen, mener Eriksson.

Ford til VM - leier ut Honda

Få timer etter at Parc Fermé kunne avsløre at Olsbergs MSE er klare for VM igjen, bekreftet teamet i en pressemelding at det er nettopp Larsson og sønn Eriksson som er klare for teamet - og at begge blir å finne i en Ford denne sesongen.

Samtidig annonserte Andreas Eriksson at teamet vil leie ut Hondaen til både VM-løp, EM-løp og det nordiske mesterskapet.

– Å kunne holde disse bilene gående med førerne våre i disse seriene gjør at vi fremdeles er konkurransedyktige, ikke bare på prestasjon men også på kostnadene, sier Eriksson i pressemelding.

Han er forberedt på risikoen ved satse på et verdensmesterskap uten de samme ressursene som spesielt Volkswagen, Audi og Peugeot har lagt i rallycrossen de siste årene.

– Nå får vi jo se. Jeg vil vise at det er mulig. Men om det ikke går, så OK. Da får de andre leke seg med milliardene sine, så kan jeg gjøre andre ting, bedyrer han overfor Parc Fermé.

Ny aerodynamikk på EKS-bilene

Hva gjelder testingen forøvrig i Loheac så har man nå fått stiftet bekjentskap med EKS sin 2018-modell S1.

Da vi snakket med teamsjef Klas Boman tidligere i vinter så kunne han fortelle at det blir «små forandringer» på bilen, men at noen vil være synlige uten at han ville avsløre hva. Boman sa også på generelt grunnlag at et team trenger nærmere 50 millioner kroner for å kunne hevde seg i VM.

LES OGSÅ: Slik fungerer fabrikkstøtten som EKS-teamet får fra Audi Sport

Angående EKS så har vi nå sett at de har utviklet både kjøling og aerodynamikk videre, og vi har fått sett detaljene som Boman ikke ville avsløre for en drøy måned siden.

Bakvingen er annerledes konstruert, og nytt av året er at bilene blir låst til å homologere kun én bakvinge som kan brukes gjennom hele året - litt på bakgrunn av at EKS i fjor forandret bakvingen etter banekarakterene.

I tillegg har de ny tankegang på luftinntakene til kjølingen, ved å plassere inntakene på bakrutene, samt på taket.

Fra før vet vi at Volkswagen beholdt den ordinære løsningen fra WRC-bilen ved å ha kjølingen foran, og det ser også ut til at Hyundai-teamet til Marcus Grönholm går for det samme utifra pressebildene som ble sluppet tirsdag.

Parc Fermé kommer tilbake med flere oppdateringer og intervjuer fra testingen senere denne uken.

Powered by Labrador CMS