Her får du en smakebit på årets Hyundai-team i Rallycross-VM

Treffer Marcus Grönholm på oppskriften han lot seg inspirere av fra Volkswagen?

Publisert

Like etter at Prodrive og GCK lanserte sitt team med deres nybygde Renault Megane til full VM-serie, kom også GRX-teamets kunngjøring på sosiale medier.

Niclas Grönholm med sin helt nye Hyundai NG i20, basert på WRC-modellen fra Hyundai Motorsport. (Foto: IMG/GRX)

Like etter at Prodrive og GCK lanserte sitt team med deres nybygde Renault Megane til full VM-serie, kom også GRX-teamets kunngjøring på sosiale medier.

Bilen er altså en Hyundai i20 Supercar, kjent som New Generation i20 WRC fra da de gikk i Rally-VM, men denne bilen er nå bygd om og utviklet av GRX i samarbeid med finske Set Promotion.

Godt kjent med bilene

Timur Timerzyanov, Marcus Grönholm og Niclas Grönholm. (Foto: IMG/GRX)

– Vi har valgt å bruke Hyundai på grunn av mine tidligere kontakter med Hyundais WRC-sjef Michel Nandan. Vi har et godt forhold, men dette er en privat satsing som ikke har noen fabrikkstøtte som flere av de andre teamene. Men vi har fått mye informasjon da vi kjøpte bilene fra Hyundai, sier teamsjef Marcus Grönholm.

I tillegg til å stifte et visuelt bekjentskap med bilene som er basert på karosseriene fra Hyundai Motorsports New Generation i20 WRC, presenterte også teamet førerduoen som skal ta opp kampen mot de store i Rallycross-VM denne sesongen.

Timur Timerzyanov er GRX-teamets nyeste tilskudd. (Foto: IMG/GRX)

LES OGSÅ: Grönholm bygger to rallycrossbiler fra Hyundais WRC-samling

LES OGSÅ: Hyundai bekrefter samtaler med Grönholm om Rallycross-VM

Henter russer til teamet

Ikke uventet er Grönholms sønn Niclas en del av førerkabalen. Niclas kjørte også flere av RallyX on Ice-rundene i vinter, og kjørte i fjor enmannsshow hos GRX i en M-Sport-basert Ford Fiesta.

I tospann med Grönholm junior finner vi Timur Timerzyanov, som har kjørt for STARD-teamene de siste sesongene. Russeren er en av feltets mest rutinerte førere, og er én av fem førere som har kjørt samtlige VM-løp siden rallycross fikk VM-status i 2014.

– Dette er en mulighet jeg har ventet på lenge, kanskje siden slutten av 2016, faktisk. Jeg er utrolig spent, dette er et stort skritt for framtiden, både teknisk sett, med bilen og med teamet. Nå kan jeg ikke vente med å starte testingen, sier Timerzyanov engasjert.

Han ble europamester i Divisjon 1A (Nå Super1600 journ.anm) i 2010 og europamester i Supercar i 2012 og 2013, men har slitt med å hevde seg i VM. To tredjeplasser, Canada i 2014 og Barcelona i 2016, er hans beste noteringer i enkeltløp etter 2014.

LES OGSÅ: Hansen-gutta fortsetter – store interne forandringer i teamet

Powered by Labrador CMS