Nå skal det spikres et comeback for Safari Rally på VM-plakaten

Om to år er planen at Afrika er tilbake på VM-plakaten igjen, 18 år siden sist gang.

Publisert

Neste helg er det duket for Safari Rally i Kenya, som er blitt kjørt i det afrikanske mesterskapet siden løpet mistet VM-statusen etter 2002.

Neste helg er det duket for Safari Rally i Kenya, som er blitt kjørt i det afrikanske mesterskapet siden løpet mistet VM-statusen etter 2002.

Men denne gangen er det ramme alvor for arrangøren, som med en statstøtte på over 20 millioner kroner har et VM-comeback i 2020 mer eller mindre i sin hule hånd.

FIA-sjefen meget positiv

FIA er nemlig svært positive til å få Safari Rally tilbake på kalenderen, og Jean Todt og flere FIA-delegater skal reise til Kenya neste helg for å gjøre en siste inspeksjon før hammeren eventuelt bankes i bordet for et Safari Rally-comeback.

Noe av de største endringene som løpet må gjøre siden det sist ble kjørt i VM, er at veiene må lukkes helt. Tidligere ble flere av etappene kjørt på åpne offentlige veier uten spesielt store avsperrede områder.

Det rimer ikke med sikkerhetsstandarden som FIA opererer med i dag.

– Løpet må følge de siste sikkerhetsforskriftene og løpet kan ikke kjøres på veier som ikke er helt avstengte, sier Jean Todt ifølge Rallye-Magazin.

Utover dette er FIA-sjefen meget positiv til hva arrangøren får til med det tradisjonsrike løpet.

– Om alt går som det skal, så ser vi ingen grunn til at Kenya ikke kan bli vertskap for Rally-VM. Enn så lenge er i veldig imponerte da dette er ett av de beste løpene i hele Afrika, har Todt tidigere uttalt.

LES OGSÅ: Polen risikerer å miste VM-runden i rally etter alvorlige sikkerhetsbrister

LES OGSÅ: Vil ikke avsløre hvor mange som egentlig ser Rally-VM på TV

Petters første VM-poeng

Safari Rally var dominert av britiske rallyførere de siste gangene løpet ble arrangert hvor de avdøde rallyprofilene Colin McRae og Richard Burns vant annenhvert år fra 1997 til 2002, med unntak av Tommi Mäkinen som vant 2001.

Løpet huskes også meget godt med norske briller. Det var nemlig her Petter Solberg scoret sine første VM-poeng i karrieren, med femteplassen totalt i 1999. Dette var også Solbergs første løp i fabrikkførerrolle for Ford, da han steppet inn for en skadet Thomas Rådström.

Forøvrig vant også Colin McRae dette året, McRaes aller første seier for Ford og Fords aller første seier med den gang den nye Focus-modellen.

LES OGSÅ: M-Sport utforsker muligheten for å lage elbil av R5-Fiesta

Løpet var kjent for sine enorme distanser, ofte i svært høye hastigheter. For eksempel hadde Richard Burns en snittfart på over 122 kilometer i timen, i over 1000 kilometer med fartsetapper. I tillegg ble det stilt krav til ekstra karosseriforsterkninger på bilene som følge av den høye risikoen for å kjøre på ville dyr i høy fart.

Powered by Labrador CMS