Vil ikke avsløre hvor mange som egentlig ser Rally-VM på TV


DEL
(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Rettighetshaverne mener at 848 millioner mennesker ser Rally-VM, hvis du legger sammen seerne fra samtlige 13 VM-runder.

Tidligere denne uken kunne rettighetshaverne for Rally-VM, WRC Promotor, presentere tallene for hvor mange som ser VM-løpene på TV verden over.

De kunne melde at TV-titterne er økt med hele 40 prosent siden 2013 og 20 prosent av disse er fra 2016, etter en uavhengig analyse av Nielsen Sports. Det nye tekniske reglementet for WRC-bilene, på rallymunne kalt 2017-bilene, skal være en av årsakene til økt interesse.

WRC Promotor går ut med kumulert tall på 848 millioner TV-seere. Det vil altså si et samlet antall TV-seere fra alle løpene, hvor for eksempel én TV-seer som har sett minst én etappe fra samtlige løp blir telt minst 13 ganger, eller kanskje mer.

– Internt informasjon

Et offisielt gjennomsnitt blir på drøye 65 millioner seere per løp. Men utover dette ønsker ikke WRC Promotor å si hvordan de kalkulerer TV-seere.

– Dette er intern informasjon som vi ikke kan tilgjengeliggjøre. Det eneste jeg kan si er at detaljene er basert på en uavhengig analyse fra Nielsen Sports, sier PR-sjef i WRC, Mark Wilford til Parc Fermé, på spørsmål om vi kan få innsyn i detaljene bak tallene.

- ANNONSE -

LES OGSÅ: Shakedown: Store endringer på oppsettet for Mikkelsen

Dermed vet vi ikke hvor mange av snittet på 65 millioner seere per VM-løp er gjentakende seere eller om dette er unike seere. De vil heller ikke gi innsyn i antall TV-seere fra land til land for å vise til vekst og eventuell tilbakegang, men de kan si såpass at det vokser mest utenfor Europa.

– Vi lager ingen statistikk som er tilgjengelig på land-til-lands-basis, så jeg har ikke mulighet til å gi deg noe mer informasjon enn det vi har, sier Wilford.

Så mange så på TV 2 Sportskanalen

Parc Fermé har et redaksjonelt samarbeid med TV 2, og vi har fått tilgang til antall seere på TV 2 Sportskanalen per løp. Tallene som følger en sum av samtlige live-etapper, pluss oppsummeringssendinger, men repriser er ikke tatt med.

Det skal også nevnes at Rally Monte Carlo og Rally Korsika ikke ble vist på Sportskanalen i fjor.

(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Ikke overraskende er det uansett at Rally Sverige har soleklart flest TV-seere. Totalt 118.000 seere så til sammen alle live-etappene og magasinsendingene på TV 2 Sportskanalen i fjor. Rally Argentina hadde færrest antall seere med 17.000 gjennom helgen.

LES OGSÅ: 10 av 11 toppførere har totalvunnet ett eller flere VM-løp
LES OGSÅ: Mikkelsen: – Jeg må studere mer hva Thierry gjør med bilen

På TV 2 Sportskanalen er gjennomsnittlig antall TV-seere i løpet av én løpshelg cirka 37.800 seere, og kumulert er antall TV-seere årlig 492.500 seere som vi legger sammen samtlige live-etapper pluss oppsummeringssendinger uten repriser.

Skal man sette dette tallet opp mot WRC Promotoren totale antall seere på 848 millioner, så vil det i så fall tilsvare kun 0,05 prosent av de internasjonale seerne av de norske fra TV 2 Sportskanalen, selv om Parc Fermé ikke får innsyn i hvordan promotoren regner ut sine seere.

Under følger listen over totalt antall TV-seere gjennom løpshelgene på TV 2 Sportskanalen i 2017:

- ANNONSE -

Rally Sverige: 118 000
Rally Mexico: 30 000
Rally Argentina: 17 000
Rally Portugal: 41 000
Rally Sardinia: 61 000
Rally Polen: 39 500
Rally Finland: 39 500
Rally Tyskland: 44 000
Rally Spania: 47 500
Rally Wales: 33 000
Rally Australia: 22 000
Totalt: 492 500
Gjennomsnitt: 37 884