Oslo kommune sier nei til å være vertsby for et norsk Formel E-løp
Norge skal ha vært en potensiell kandidat til stort billøp i Oslo sentrum, men hovedstadskommunen ønsker ikke selv å være med på dette.
Bilorganisasjonen Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) har lenge vært en av pådriverne for å se på mulighetene til å arrangere Formel E i Norge.
Generelt er det manko på internasjonal formelbil-historie på norsk jord, både med mangelen på norske Formel 1-førere og VM-løp i Formel 1, men i flere år har tanken vært luftet om å få Formel E sirkuset til Oslo sentrum, da denne bilsportgrenen mer eller mindre utelukkende arrangeres på gatebaner i urbane strøk.
Nå har i midlertid KNA fått nei fra kanskje en av de viktigste aktørene og samarbeidspartnerne som hadde vært nødvendig for å få et Formel E-løp til Norge, nemlig Oslo kommune.
For dyrt og praktisk krevende
– Det er ikke aktuelt for Oslo kommune å være vertskapsby, heter det i en uttalelse adressert KNA fra byrådsavdelingen for kultur, idrett og frivillighet i Oslo kommune.
LES OGSÅ: Tror Formel E blir eneste levedyktige motorsport i framtiden
De understreker dog at de likte ideen, men at de av økonomiske og praktiske årsaker ikke ønsker å gå videre på et reelt prosjekt om å få Formel E til hovedstaden.
– Oslo kommune er positiv til arrangementer som bidrar til økt byliv og som har fokus på elektriske kjøretøyer som er i tråd med Oslo kommunes klima- og miljøstrategi. Et eventuelt Formel E Championship Race i Oslo vil imidlertid kreve store ressurser både i forhold til opparbeiding og tilrettelegging av infrastruktur, i tillegg til betydelige økonomiske ressurser relatert til vertskapsrollen, heter det videre fra kommunen.
Kostnadene for å arrangere et Formel E-løp i en by varierer fra sted til sted ettersom hvordan både infrastrukturen påvirkes, og hvordan endringer og modifikasjoner på baneområdene tas ut ifra banelayouten.
Som et ferskt og åpent eksempel så kostet det kanadiske Formel E-løpet 24 millioner dollar, ifølge CBC Canada, hvilket tilsvarer mer enn 185 millioner norske kroner.
Forstår kommunen
En av hovedgrunnene for å arbeide med å skaffe Formel E til Norge handler om elbilenes store status i Norge og Oslo sett opp mot større byer og nasjoner. I så måte kune Norge og Oslo vært den optimale representant for å arrangere et fossilfritt billøp i sentrum av det som omtales som elbil-hovedstaden.
LES OGSÅ: Nå er det klart – elbilene blir hovedklassen i VM om to år
KNA synes det er synd at Oslo kommune ikke ønsker å arbeide videre med muligheten om å få et slikt løp til Norge, samtidig som de kjøper kommunens argumentasjon.
– Jeg er ikke kritisk til at de lander på at det er for ressurskrevende å være vertskapsby. Det er forståelig, selv om vi i KNA selvsagt gjerne skulle sett at det kunne blitt arrangert et løp i Formel E i Oslo, sier KNAs generalsekretær Børre Skiaker i en pressemelding.
LES OGSÅ: Timmy (25) ordknapp om fabrikkontrakt med Peugeot i Rallycross-VM
Positivitet i flere år
Selv om elbilene møtes med blandede reaksjoner og følelser i motorsportsfæren, har det lenge vært en positivitet å se på muligheten for å få til et norsk løp. Ikke overraskende var også Norsk elbilforening på banen sammen med KNA allerede for flere år tilbake for å se på mulighetene.
– Et slikt løp vil demonstrere at motorsport ikke lenger må bety store mengder støy og eksos. I et bymiljø er det svært relevant som eksempel for folk som ennå ikke kjenner til elbil, uttalte generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, til elbil.no i 2015.
Formel E-organisasjonen skal ha jobbet med å se mot Skandinavia for å få et løp på disse trakter. Norge skal ha vært svært interessante for Formel E-eierne, og KNAs generalsekretær mener også dette er det beste alternativet dersom valget skulle stått mellom Norge, Sverige og Danmark om hvilket land som blir tildelt et løp.
– Jeg er tvilende til at det er mulig å arrangere et løp i andre byer enn Oslo, i alle fall forsto jeg det slik på Formel E-arrangøren at det var Oslo, København eller Stockholm som var alternativene i Skandinavia, sier Skiaker.