Tror Formel E blir eneste levedyktige motorsport i framtiden

Sjefen for den elektriske serien tror ikke mange serier overlever innen 2040.

Publisert

For det er ikke hvilken som helst brannfakkel at Formel E-sjefen Alejandro Agag kaster ut av seg hos ESPN.

(Foto: Jérôme Cambier/Michelin)

For det er ikke hvilken som helst brannfakkel at Formel E-sjefen Alejandro Agag kaster ut av seg hos ESPN.

Spanjolen mener nemlig at all annen motorsport vil dø ut, i hvertfall i stor internasjonal forstand, i 2040 og at Formel E er den eneste rette veien å gå.

LES OGSÅ: Dette kan bli det neste store innenfor internasjonal racing

«The main motorsport»

– Jeg tror Formel E kommer til å bli veldig, veldig stort. Jeg tipper i 20-30-40 år, så vil vi være den eneste motorsporten der ute. Det kan være igjen noen andre, men dette blir «the main motorsport» fordi verden vil bli elektrisk. Hvis verden ikke er elektrisk innen 20 til 30 år, så har vi problemer. Så, når det skulle skje, så blir Formel E mesterskapet for biler, sier Agag til ESPN i forbindelse med et Formel E-event i London.

Tidligere teameier i Formel 1, Sir Richard Branson, sa i forbindelse med lanseringen av Formel E til 2014 og 2015 at denne grenen vil overgå Formel 1 i rundt 2020. Agag ble spurt om han var enig i disse uttalelsene.

– Vi vil aldri sette oss opp mot Formel 1. Vi elsker Formel 1 og syns det er bra. Men jeg er aldri uenig med Richard Branson. Han er en klok man og har stort sett rett i det han sier, sier Agag.

Mercedes-sjefen spent på framtiden

Mercedes’ Formel 1-sjef Toto Wolff tar også «konkurransen» fra Formel E på alvor, og det er ikke uten grunn at Mercedes også prøver seg med elektrisk racing fra og med 2019.

– Jeg vil ikke bli overrasket om Formel E er noe helt annet innen tre-fire-fem år, og at alle vi sitter og prater om Formel E-løpene, sier Wolff til ESPN.

Han bruker Tesla som eksempel på å vise hvor fort utviklingen har gått på elbiler, samtidig som det er vanskelig å forutse framtiden for motorsporten.

– Når du ser hvor raskt verden forandrer seg og hvordan mobiliteten utvikler seg, så er det vanskelig å se hvor seg hvor motorsporten vil havne. For fem år siden var Tesla en Lotus Elise med et stort batteri i bagasjen. I dag spiller de en kjempestor rolle i bilbransjen. For for oss er Formel E en spennende oppstart på noe, sier Wolff.

LES OGSÅ: Slik mener han at Rallycross-VM skal tilpasse seg elbilene

Powered by Labrador CMS