Det har blitt mange turer opp på pallen for Ole Christian Veiby denne sesongen.

Ole Christian Veiby frykter elbil-fordel etter god sesongstart

Etter en haug med pallplasser tror Ole Christian Veiby at helgens løp kan bli krevende. 

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Ole Christian Veiby er også i år å se i Rallycross-VM. Sesongen er litt over halvkjørt, og så langt har det blitt mange turer opp på pallen. 

RALLYCROSS: Ole Christian Veiby er også i år å se i Rallycross-VM. Sesongen er litt over halvkjørt, og så langt har det blitt mange turer opp på pallen. 

Faktisk har det blitt fem av seks mulige pallplasser så langt.

– Det har vært veldig bra det! Fem av seks pallplasser så langt er fint. Jeg har vært stabil og plukket poeng. Også er det jo viktig med det nye poengsystemet at man samler poeng i heatene, så det er vel der man har vært litt svakere, forteller Veiby til Parc Fermé.

Tett i toppen

Poengsystemet Veiby refererer til innebærer at en vis andel av poengene deles ut allerede i de innledende heatene. Dermed kan man ha stor suksess i finalene uten at det ser sånn ut i sammendraget. 

Ole Christian Veiby i aksjon.

– Det sier litt om hvor håpløst poengsystemet er at han som ligger som nummer tre har vært på pallen en gang, mens jeg har vært der fem av seks ganger, sier 28-åringen. 

– Men vi får jo ikke gjort noe med det. Vi får heller prøve å gjøre det litt bedre i de innledende heatene, fortsetter Veiby. 

Likevel er Veiby nummer to sammenlagt med fire løp igjen å kjøre. Foran han ligger teamkamerat og mange ganger verdensmester Johan Kristofferson. Bak Kongsvinger-mannen jager konkurrentene tett på. 

Tøff oppgave

Kommende helg er det to VM-løp i Portugal som venter. De løpene kjøres oppe i høyden, og det kan bli et problem for Veiby. 

I VM kjøres det i år både med elbiler og bensinbiler i det som tituleres som «Battle of Technologies». Veiby er en av de som kjører med bensin på tanken, men det forventes at han av den grunn taper opp mot 50 hestekrefter fordi løpene kjøres i høyden. Elbilene har ikke det samme problemet, og de kan dermed ha en fordel her. 

– Det løpet her er nok det som blir vanskeligst for oss, slår han fast. 

Etter noen løp hvor både elbiler og bensinbiler har vært i aksjon mener Veiby at det er relativt jevnt. I noen løp har bensin-bilene hatt en fordel, men som nevnt kan det i stor grad jevnes ut i Portugal. 

– Jeg tenker egentlig at det har vært veldig jevnt. Det er klart man må jo se litt på fjoråret også, og jeg vil jo si at vi var lenger foran de andre i fjor da alle kjørte det samme enn hva vi er i år. Det blir jo litt bane til bane, forteller Veiby. 

Og det nye formatet har foreløpig blitt godt mottatt både av førere og fans. 

– Jeg tror veldig mange liker at det blir en miks. Det blir en ganske kul form for racing, det er jo ikke noe mesterskap i verden hvor det er sånn at man kan kjøre blanda. Også er det selvfølgelig mange som liker at det er litt lyd igjen!

Powered by Labrador CMS