Ola Fløene sikter mot et nytt Dakar Rally, denne gangen sammen med Rui Carneiro.

Ola Fløene sikter høyt i nådeløse Dakar Rally

Ola Fløene stiller på nyåret til start i det som blir hans sjette Dakar Rally. Tiden i forveien har blitt flittig brukt til forberedelser og trening, både på to og fire hjul.

Publisert Sist oppdatert

TERRENGRALLY: Fredag 3. januar går startskuddet for den 47. utgaven av Dakar Rally, og også denne gangen går løpet gjennom store deler av Saudi Arabia. På startlisten finner vi to nordmenn. Den ene er Axel Mustad, som deltar i motorsykkelklassen. Den andre bærer navnet Ola Fløene.

TERRENGRALLY: Fredag 3. januar går startskuddet for den 47. utgaven av Dakar Rally, og også denne gangen går løpet gjennom store deler av Saudi Arabia. På startlisten finner vi to nordmenn. Den ene er Axel Mustad, som deltar i motorsykkelklassen. Den andre bærer navnet Ola Fløene.

Kartleserveteranen fra Brumunddal oser av erfaring fra både nasjonal og internasjonal rally, og han er nok for mange mest kjent for å ha vært kartleser for blant andre Andreas Mikkelsen og Mads Østberg. Selv om Fløene hittil har viet store deler av karrieren til ordinær rally, har 55-åringen samtidig vedlikeholdt sin forkjærlighet til terrengrally.

Fløene står for sjette gang på startlisten til det prestisjefulle og nådeløse Dakar Rally, som strekker seg over distanser på drøyt 8000 kilometer, hvor omtrent 5000 av de er regnet som fartsetapper. Han opptrer denne gang som kartleser for portugisiske Rui Carneiro, og duoen stiller til start i Challenger-klassen for G Rally Team. 

Grundige forberedelser

Grundige forberedelser er unnagjort. Nå venter igjen Dakar Rally for Ola Fløene.

Forberedelsene har allerede pågått i lang tid, og duoen var senest i slutten av forrige uke plassert i Saudi Arabia, til start ved Jeddah Rally.

– En jævla bra forberedelse, uttaler en entusiastisk Ola Fløene til Parc Fermé.

Han forteller at duoen fikk leid kjøretøy som rent teknisk bød på ulike utfordringer, som igjen resulterte i brutt løp. Fløene sitter likevel igjen med en god følelse etter oppholdet i Jeddah, og peker spesielt på at dynamikken mellom fører og kartleser nå er finpusset før Dakar.

Navigering og kjøring etter roadbook, er noe de har trent mye på det siste året. Carneiro og Fløene dro senest denne sensommeren til Marokko, hvor navigeringstrening sto i fokus. Duoen fikk til slutt tilbakelagt drøyt 6000 kilometer fordelt på ni dager. 

Arrangørene har ikke spart på kruttet i den kommende utgave av Dakar Rally. Allerede den andre fartsetappen kan beskrives som en skikkelig styrkeprøve ved en såkalt 48-timers etappe på totalt 965 kilometer. 

– Vi starter ved soloppgang, og når klokken er mellom 16 og 17, så har vi seks ulike stasjoner vi kan stoppe på. Vi stopper på stasjonen nærmest, hvor arrangøren har lagt ut telt og mat, og vi skal sove ved siden av bilen, forteller Fløene.

Deltakerne får dagen etter utdelt ny starttid, og må følgelig fullføre resterende kilometer av fartsetappen. 

Tøffe forhold

To dager senere står deltakerne klare for starten på den fjerde etappen, som går under navnet maratonetappen. Fartsetappen er som etappene i Dakar ellers, men deltakerne får ved målgang ikke ha service eller få utført reparasjoner på kjøretøyet av mekanikerne og ei heller ha kontakt med dem. Deltakerne får dog lov til å utføre reparasjoner på kjøretøyene selv, men er avhengige av at skadene ikke er for omfattende, da dette i så fall vil gå ut over nattesøvnen. Tidlig dagen derpå fortsetter eventyret på etappe fem, med eller uten reparert kjøretøy. 

– Den første uken, den blir utfordrende. Og ikke nok med det, men været er også uforutsigbart. Helt i nord kan det bli ned mot 0 grader, og når du ligger ute i telt så blir det kaldt. Pluss at det regner innimellom, så bekledning og mat er viktig, fortsetter Fløene. 

Etter mye trening og forberedelser i forkant av årets Dakar Rally er målet klart for kartleserveteranen. 

– Blir vi ikke topp fem, blir jeg skuffa.

Stort ansvar 

Ola Fløene er klar for nok et eventyr i Dakar Rally.

En annen kjent Dakar-deltaker er Pål Anders Ullevålseter. Ullevålseter som selv har deltatt i Dakar Rally hele 12 ganger, skryter av Fløene og er klar på at det hviler mye ansvar på kartleserskuldrene i ørkenrallyet. 

– Han vet hva han driver med og har en kjempe erfaring, sier Ullevålseter om kartleserveteranen til Parc Fermé, og fortsetter:

– Ikke bare skal du finne veien for sjåføren ved siden av deg, men bak der står også et helt team som har investert titalls millioner i dette, fortsetter Ullevålseter om kartleserrollen, og legger til at han nok ikke hadde turt å påta seg denne rollen.

Fløene og Ullevålseter snakket for flere år siden også om muligheten for å delta i Dakar Rally sammen, i bilklassen. 

– Ja, vi fleipet litt med den tanken ja, sier Ullevålseter som for tiden forbereder seg til deltakelse i Africa Eco Race. 

Godt treningsverktøy

Andre satsinger ble likevel prioritert og skal vi tro Ola Fløene så blir han å finne i kartleserstolen så lenge helsen holder, selv om også han har lekt med tanken om å delta som sjåfør i motorsykkelklassen. I forkant av 2019-utgaven av Dakar var planen opprinnelig at Fløene skulle delta på motorsykkel, men grunnet kvalifikasjonsvansker kom han dessverre aldri til start. Han har likevel opprettholdt gleden over endurokjøring som blant annet fungerer som treningsverktøy, hovedsakelig for navigering, men også for å holde seg i fysisk form.

– Jeg har alltid likt å tenke muligheter og være kreativ, og derfor har motorsykkel blitt et treningsverktøy, likt som videotrening i ordinær rally. Jeg er også med flere av motorsykkelgutta og teamene deres, og trener navigering med dem. Det er et stort verktøy for meg, forteller Fløene.

Kartleserveteranen har vendt hjem til Brumunddal, etter forberedelsesløpet i Jeddah forrige uke, for litt julefeiring før det bærer nedover til Saudi Arabia igjen. For selv om han trives godt i varmere strøk, er han klar på at julehøytiden best feires i hjemlandet. 

– Julekvelden er spesiell da, men nå i jula var planen å isolere meg helt, for å ikke bli syk før Dakar, avslutter Fløene.

Powered by Labrador CMS