Trengte miljøskifte fra «vanlig rally» – nå starter dakardrømmen for Ola

Han er kjent som en rutinert kartleserlegende i «vanlig rally», men i høyrestolen har Ola Fløene fått en ny giv i ørkenrally.

Publisert

Med en fascinert over noe av det mest utmattende som finnes i motorsport, både ved selv å ha kjørt på motorsykkel og nå etablert seg i bil på sin vante høyreside, så skal Ola Fløene fra i dag og de neste to ukene oppfylle en bucketlist for mange bilsportutøvere.

Ola Fløene skal være ledsageren til unge Mitch Guthrie Jr. under Dakar Rally 2020. Her fra åpningsseremonien i Saudi-Arabia. (Foto: Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool)

Med en fascinert over noe av det mest utmattende som finnes i motorsport, både ved selv å ha kjørt på motorsykkel og nå etablert seg i bil på sin vante høyreside, så skal Ola Fløene fra i dag og de neste to ukene oppfylle en bucketlist for mange bilsportutøvere.

Nemlig stille til start i det tradisjonsrike Dakar-rallyet, som i år kjøres i Saudi-Arabia. I Norge er det Pål Anders Ullevålseter som har vært den store profilen, da på to hjul, mens det også er verdt å nevne at Ivar Tollefsen stilte opp i bilklassen i 2009.

Fascinert over ny sport

Men nå er det altså Fløene som representerer det norske flagget i det legendariske, for ikke å si til tider farlige ørkenrallyet.

– Siden Volkswagen-tiden med Andreas (Mikkelsen, journ.anm.), så gikk jeg jeg rundt og ble så jævlig fascinert over utstyret de brukte i Dakar. Så gikk det etterhvert en faen rundt i meg i flere dager, da jeg jo er en type som liker å være på skogen og gå meg litt bort og ikke finne hytta igjen - jeg er jo litt rar sånn - og da bestemte jeg meg for å ta steget inn i ørkenrally, sier Fløene til Parc Fermé.

Det siste året har han investert i over en halv million kroner for etablere seg i ørkenrallymiljøet. Det angrer han ikke på i dag. Nå er han offisielt en del av Red Bull-teamet, som satser på tre unge amerikanere i den nye SSV-klassen, eller «buggyklassen» om du vil.

Red Bull er kjent for å spytte penger inn i risikosport, og har satset tungt på ørkenrally og Dakar-rallyet i mange år. Nå tar de med Ola som en rutinert og sulten kartleser.

– Jeg fikk bare lyst til å gjøre noe annet ut i 2017. Jeg trengte et miljøskifte fra Rally-VM og hadde blitt så fascinert av ørkenrally. Så jeg har har brukt opp alt av overskudd, penger og alt sammen - dratt det ekstremt langt, men tenkt «faen heller». Jeg prøver, jeg er såpass tjukk i huet at jeg ville dette - men verden går fortsatt rundt, sier Fløene.

Red Bull satser ungt og tungt

(Foto: Chris Tedesco/Red Bull Content Pool)

Forskjellen fra notelesing i rally er stor. Her er det ikke snakk om krøn og blinde svinger man må treffe på timingen på, men her leser de roadbok sammen med kompass og skal under én etappe finne fram under distanser som tilsvarer en hel VM-runde i rally.

Fløene gikk etterhvert en runde med seg selv, begynte så smått å gi opp ørkenrallydrømmen han tror kan forlenge hans aktive karriere med minimum ti år. Så dukket gamle kontakter fra Red Bull opp. De ville ha ham med sammen med Mitch Guthrie i deres egenkonstruerte OT3 - 01, utviklet av belgiske Overdrive Racing på oppdrag fra Red Bull.

– Målet deres er etterhvert å vinne denne klassen. Og selv om det er Red Bull i Østerrike som står for dette, så er teamet amerikansk, og jeg fikk sjokk da jeg var i USA og innså hvor populært ørkenrally også er der. Jeg føler også at jeg er litt tilbake til Volkswagen-tiden, men man skal ikke ligge på senga og tro at du får alt. Man skal også levere, sier Fløene.

Tett vennskap med Ullevålseter

Ola Fløene, her fra Rally Sweden i fjor da han leste for Pontus Tidemand. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

I Norge har ikke ørkenrally den samme brede posisjonen som rally forøvrig. Foruten Ullevålseters sterke prestasjoner i enduro-klassen gjennom 2000-tallet, så er det ellers lite interesse og oppmerksomhet innenfor Norges grenser. Noe Fløene har god forståelse for.

– Det er en litt fjern sport for oss. Men det er kult å tenke annerledes og prøve noe nytt. Siden jeg ikke har noen unger og slike familieforpliktelser, så må man tenke «hvorfor ikke prøve», og prøve å oppleve det samme som de som livnærer seg på dette. Nå har jeg også fått muligheten sier han.

– Hva er målet ditt?

– Jeg har ett mål nå, og det er å gjøre sjåføren og teamet happy. Klarer jeg det, så har jeg en hel dør åpen som er større enn før. Man skal finne fram den jævla veien, og det er store utfordringer her nede. Men jeg har stor selvtillit på navigeringa, og det er takket være Pål Anders, «tysker’n» og «spanjolen», sier Fløene om sine nærmeste.

For hjelpen fra Ullevålseter er gull verdt. Vennskapet fra motocrosstiden for over 20 år tilbake har blusset opp igjen, og Fløene har fått sugd til seg alt av erfaringer og tips fra den norske Dakar-legenden.

– Vi har tatt opp igjen kontakten nå, og vi står hverandre veldig nært. Vi er veldig gode kompiser og prater minst like mye tull som seriøs prat, sier han.

Powered by Labrador CMS