Norgesmester med tordentale mot sikkerheten i norsk racing
Alf Marius Loe Sandberg var ikke akkurat imponert over sikkerheten på Vålerbanen. Løpslederen tar delvis selvkritikk.
RACING: Søndag ble en jubeldag for Alf Marius Loe Sandberg som tok NM-gull i Seven-klassen. Etter sesongens siste løp var det dog sikkerheten som sto i fokus for Sandberg.
Etter at to konkurrenter kjørte av og ble stående like utenfor banen ble det innført doble gulflagg i den aktuelle sonen. Samtidig begynte berging av den ene bilen med en person i aktivitet relativt nærme banen.
Tar selvkritikk
Sandberg som vant løpet var ikke spesielt fornøyd med hendelsen på Vålerbanen.
– Jeg har lyst til å komme med en liten en opp mot ledelsen i dag. Det som skjer i svingen her det er ikke riktig. Vi skal ikke ha mannskap på banen under et løp. Jeg synes det er feil. Det er så lite som skal til. Selv om det er dobbelt gult så er det så veldig lite som skal til for å få en liten sladd, forteller norgesmesteren i intervjuet på TV-sendingen.
– Vi har sett dette tidligere i andre serier. Nå skal ikke vi sammenligne oss med Formel 1 men det er dumt at ting skal skje. Vær heller på den sikre siden. Vi har sett eksempler på dette tidligere år også, derfor vil jeg si dette nå. Vi har sett eksempler på Sokndal, vi har sett eksempler på Rudskogen, og nå så vi eksempler her i dag, fortsetter Sandberg.
Løpsleder Geir Erik Tyskeberget har ikke noe problem med å ta kritikk for hendelsen. Han innrømmer at bergingen tok for lang tid.
– Det var klomsete løst av oss. Planen var at vi bare skulle flytte den bilen et par meter innover men det viste seg å bli en større operasjon enn vi trodde. Så kritikk til det tar vi glatt, det er ikke noe problem, forteller Tyskeberget til Parc Fermé.
Normal praksis
Løpslederen fremhever videre at det er tidsbruken som var problematisk. I ettertid mener han at de burde benyttet seg av sikkerhetsbil.
– Det var det at det tok så lang tid. Som sagt var planen at vi bare skulle dra den bilen lenger bort fra banen, men så viste det seg å bli en større operasjon enn det vi trodde. Vi burde ha sendt ut en sikkerhetsbil.
At det isolert sett sto personell nærme banen mens løpet pågikk problematiseres derimot ikke.
– Nei altså det gjør vi i enhver finale. Vi berger masse biler under gulflagg så det er ikke noe problem sånn sett. Det var bare at det tok for lang tid å løse den saken i akkurat det tilfellet, sier Tyskeberget.
Parc Fermé spurte juryleder og medlem i seksjonen for bane og sikkerhet i Norges Bilsportforbund, Tom Kaasa, om en kommentar til hendelsen, og om hvor grensen går for å ha folk ved banen mens løpet pågår. Kaasa refererer i en e-post til forbundets regelverk om bruk av gult flagg, og skriver videre:
– Utover dette blir førerne bedt om på være førermøter å redusere hastigheten når gult flagg blir vist.
I NBFs regelverk påpekes det at en fører må redusere farten ved gulflagg og at forbikjøring er forbudt. Føreren skal ha merkbart redusert hastighet i sektoren hvor det er gult flagg. Videre heter det ved 2 gulflagg:
– Som overfor men i tillegg gjelder: Forberedt på å måtte stoppe. Det er en fare for at banen er helt eller delvis blokkert i sporet og/eller funksjonærer arbeider på eller ved siden av banen.