Sigdalsrally bød på flotte vinterforhold, og ny diskusjon om sikkerheten i norsk rally.

NBF positiv til testing av «RallySafe» - men legger ansvaret på arrangørene

Etter en krasj under Sigdalsrally har diskusjonen rundt «RallySafe», som skal bidra til varsling om biler som står stille ute på etapper, blusset opp. Norges bilsportforbund er positive, men legger ansvaret på arrangørene. 

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Sikkerheten i bilsport er stadig oppe til diskusjon, og etter en krasj under Sigdalsrally har nye systemer igjen blitt debattert frem og tilbake. 

RALLY: Sikkerheten i bilsport er stadig oppe til diskusjon, og etter en krasj under Sigdalsrally har nye systemer igjen blitt debattert frem og tilbake. 

Hendelsen oppsto på SS1 da Marius Holtet ble stående stille, og Karl Peder Nordstrand måtte kaste bilen ut i brøytekanten for å ikke krasje. Da Mats Peder Hvambsahl, som selv hadde havnet bak de to på veien etter en stopp tidligere på etappen, kom i full fart var det ingen steder å gjøre av seg, og det endte med en smell rett inn i Nordstrands bil. 

I etterkant har flere ytret et ønske om å innføre systemet «RallySafe» i Norge. En av de som har fremmet dette er Hvambsahl selv, som omtalte saken i et nylig intervju med Parc Fermé. 

 – Jeg har snakket med flere, og det har vi snakket om før også, at hadde vi hatt sånn varsling i bilene hadde ikke dette skjedd. Nå har jeg ringt forbundet og snakket med de også, for nå må det skje noe. Nå må vi ta tak i dette her før det skjer en alvorlig ulykke. Det var bare flaks at det ikke skjedde noe med folk nå, og det kan ikke være nødvendig at det må skje en alvorlig ulykke før vi begynner å ta tak i dette, sa Hvambsahl. 

Åpner for testing

RallySafe brukes i en rekke mesterskap verden over, blant annet i Rally-VM. Systemet følger bilene med GPS, og i tillegg til livetiming gjør det at biler kan bli varslet når man nærmer seg en bil som står stille eller kjører sakte. 

Arne-Ingar Stulen, leder for rallyseksjonen i Norges Bilsportforbund.

De som av en eller annen grunn står stille eller kjører sakte har muligheten til å varsle om de står farlig til eller ikke, og om de trenger akutt hjelp. Det påvirker hvilken varsling bilene bak får. Systemet varsler også automatisk avhengig av hvor kraftig ulykken er. 

Men hvor nærme, eller langt unna, er vi å få et slikt system i Norge? Vi spurte leder i Norges Bilsportforbunds rallyseksjon, Arne-Ingar Stulen. 

– I utgangspunktet så har vi snakket om dette i mange år. Utfordringen med disse systemene er at de er mobilbasert, men det er ikke noe problem med å teste dette systemet slik som vi har testet andre systemer, forteller Stulen til Parc Fermé.

– Jeg ser på nett at alle skryter dette systemet opp og ned i mente, og det er klart at der det er dekning er det fantastisk. Der det ikke er dekning er det bare en falsk trygghet, fortsetter Stulen. 

Må fungere 100%

Stulen er klar på at systemet må fungere i enhver del av løypa for at det skal kunne introduseres i norsk rally. 

– Vi har testet 3-4 tracking-systemer som fungerer sånn 80% av tiden. Da blir et sånt system nesten mot sin hensikt når du forventer at det skal virke, også virker det ikke. Det er jo det som kanskje er den store bekymringen her, at vi introduserer et system som virker i 80% av tilfellene og når du virkelig trenger det så virker det ikke. 

Stulen er samtidig klar på at han ikke har detaljkunnskap om RallySafe, og hvordan det fungerer sammenlignet med andre systemer som har blitt testet. 

I følge RallySafes nettsider baseres systemet på tre signaltyper: Interne dirkete radiosignaler mellom biler, ordinært mobilnett som krever lite data, samt høyavansert satellittdata hvor teknologien også benyttes også av blant annet myndigheter, militære enheter, beredskapstjenester, med mer. En permanent antenneenhet koster i underkant av 3000 kroner, men det er uvisst hva den generelle driften av systemet vil koste.

Parc Fermé har vært i kontakt med RallySafe, som ikke vil gi konkrete priseksempler, men uttrykker positivitet til å opprette dialog med NBF.

– Dette må jo bare testes, og se om det fungerer i vår typografi. Om dette er et system som fungerer i våre skoger ser jeg ikke noe grunn til å ikke bruke det, slår Stulen fast. 

Gir ansvaret til arrangørene

Selv om Stulen på vegne av NBF er positiv til å teste ut RallySafe planlegger de ikke selv å begynne utprøving. Om RallySafe skal hentes til Norge avhenger det av at en eller flere arrangører tar initiativ.

– Vi har ikke testet det, så om noen har noen kontakter som gjør at vi får testet dette så er man villig til å gjøre det. 

– Så dere er positive til testing og å vurdere innføring av systemet?

– Dette er opp til arrangøren, det er i og for seg ikke opp til bilsportforbundet. Men vi ønsker jo alle sikkerhetstiltak velkommen. Dette er en utgift som da må dekkes på et eller annet vis om man skal begynne å benytte det, og det lar seg helt sikkert gjøre. Det som er viktig er å finne ut om det fungerer til sin hensikt. 

– Det må være noen som er villig til å få det inn sånn at vi skal teste det. Det er egentlig arrangørene som må ønske å teste det. Vi i bilsportforbundet lager jo ikke noe billøp, fortsetter han. 

Powered by Labrador CMS