Mats Peder Hvambsahl og kartleser Raymond Braaten smilte før start, men Sigdalsrally ble ingen god opplevelse for de to.

Mats Peder Hvambsahl:

Ber om sikkerhetstiltak etter krasjen

Drømmen om R5 endte i et brutalt og svært kostbart mareritt for Mats Peder Hvambsahl. Nå ber han om at det blir tatt grep for at lignende situasjoner ikke skal oppstå igjen. 

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Under helgens sesongåpning i Rally-NM på Sigdal var listen over førere som måtte bryte neste like lang som listen over de som fullførte løpet. Blant de mange nedturene var det ekstra surt for Mats Peder Hvambsahl. 

RALLY: Under helgens sesongåpning i Rally-NM på Sigdal var listen over førere som måtte bryte neste like lang som listen over de som fullførte løpet. Blant de mange nedturene var det ekstra surt for Mats Peder Hvambsahl. 

Etter 27 år i Volvo rullet 51-åringen inn i toppklassen for første gang, i en R5-bil leid av Marius Bermingrud. En drøm gikk endelig i oppfyllelse, men det tok ikke lang tid før det hele minnet mest om et mareritt. 

Allerede på SS1 gikk det nemlig galt. Marius Holtet ble stående stille, og ble tatt igjen av Karl Peder Nordstrand som måtte kaste bilen ut i brøytekanten for å ikke treffe Holtet. Så kom Hvambsahl, som selv hadde havnet bak de to på veien etter en stopp tidligere på etappen. I det Hvambsahl kom i full fart var det ingen steder å gjøre av seg, og det enste med en smell rett inn i Nordstrands bil. 

– Det er jo helt tragisk. Jeg har drømt om dette i mange år, også har vi endelig fått det til og skrapet sammen så jeg har fått leid denne bilen, også skjer dette. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Det er ingen fornuftige ord som klarer å beskrive det. Jeg er ganske knust, forteller Mats Peder Hvambsahl til Parc Fermé. 

Ønsker sikkerhetstiltak

Slik så bilen ut etter krasjen.

Alt gikk bra med alle de involverte, men de materielle skadene ble omfattende. Hendelsen har medført ny diskusjon rundt systemet RallySafe, som skal varsle biler bak om at en bil foran har stanset. 

– Jeg har snakket med flere, og det har vi snakket om før også, at hadde vi hatt sånn varsling i bilene hadde ikke dette skjedd. Nå har jeg ringt forbundet og snakket med de også, for nå må det skje noe. Nå må vi ta tak i dette her før det skjer en alvorlig ulykke. Det var bare flaks at det ikke skjedde noe med folk nå, og det kan ikke være nødvendig at det må skje en alvorlig ulykke før vi begynner å ta tak i dette, sier Hvambsahl. 

Selv om kostnadene er enorme er enorme er Hvambsahl først og fremst opptatt av at det kunne gått langt verre for de involverte. 

– En ting er at dette koster meg noe inni helvette mye penger, det er egentlig bare en bagatell i forhold til hva det kunne vært, fortsetter han. 

Ser etter løsninger

Hvambsahl leier bilen av Marius Bermingrud, som tar en sesong på sidelinjen. Fra første stund var det støtte å få fra eieren av bilen. 

– Han har vært utrolig forståelsesfull hele veien. Det første han sa var at jeg ikke måtte tenke på at han var sur eller sinna på meg, for vi vet hva du driver med og sånne ting kan skje, og da hadde han ikke sett video heller. Da han fikk sett det så skjønte han det jo hvertfall, så det skal han ha. Han er en utrolig fin fyr, sier Hvambsahl. 

Bermingrud selv er klar for å finne gode løsninger for veien videre. 

– Det er en kjip situasjon å havne i, men jeg er veldig glad for at Mats Peder og jeg har pratet mye før vi inngikk avtale om å kjøre, og at vi sammen finner den beste løsningen for å løse dette, forteller Marius Bermingrud til Parc Fermé.

Massiv støtte

Her er Mats Peder Hvambsahl i aksjon under Smådølsprinten, som var hans første testløp i R5-kategorien. Så - i hans første NM-runde bare en uke senere gikk det fryktelig galt.

Hvambsahl sitter uansett igjen med en stor regning for å dekke skadene på bilen. Da hjelper det på at det på et par dager har blitt samlet inn over 70.000 kroner på Spleis for å støtte Hvambsahl. 

– Det er jeg kjempeglad for! Det varmer ordentlig, og det er veldig mange som har sendt meldinger og ringt og syns dette er ille, så de varmer oppi all denne dritten. Jeg sier det til alle at jeg trenger all den hjelpen jeg kan få jeg nå for at jeg skal klare dette.

Han forteller at han fortsatt ikke har oversikt over hvor store kostnadene vil bli. 

– Det er ikke noe tvil om at det kommer til å koste mye penger. Det holder liksom ikke med et par hundre tusen, det blir mye mer enn det. 

Men til tross for at det ser mørkt ut akkurat nå er 51-åringen klar på at han skal tilbake på skogen, og om det er mulig vil han aller helst fullføre R5-drømmen. 

– Jeg har selvfølgelig lyst til å kjøre. Jeg synes det er forjævelig at det her skal være R5-historien min liksom, men førsteprioriteten er å få bilen hans i orden igjen så får vi se om jeg i det hele tatt har en mulighet til å få til noe annet, avslutter Hvambsahl. 

Powered by Labrador CMS