Anders Kjær klargjør sin nyinnkjøpte rallybil som han skal fullføre NM-sesongen med.

Nå skal det fyres i norsk rallysports mest intense bikkjeslagsmål

Ingenting er overlatt til tilfeldighetene når en av NM-favorittene kommer med ny doning. Samtidig vil miljøskiftet nå framkalle flere potensielle vinderkandidater.

Publisert

RALLY: Spørsmålet er om det holder etter halvkjørt NM-sesong i rally gjennom vinteren, før norgesmesterskapet nå starter «andre omgang» med sommerløp. Første destinasjon er Bjørkelangen og Aurskog-Høland Rally.

RALLY: Spørsmålet er om det holder etter halvkjørt NM-sesong i rally gjennom vinteren, før norgesmesterskapet nå starter «andre omgang» med sommerløp. Første destinasjon er Bjørkelangen og Aurskog-Høland Rally.

Kjent for å være raskt, med godt feste, og etapper som mange kjenner. Dog har arrangøren dratt opp en litt mer sjeldent konstellasjon av etappeutvalg i år kontra tidligere, så det gjelder ikke bare å kjøre på gammelt minne.

Samtidig driver værgudene og lefler med ideen som uforutsigbare fuktige bidrag fra oven, hvilket gjør forutsetningene for NM-runden litt er uklare.

Men etter vintersesongen er det altså klassen det ble snakket mest om før sesongen som viser seg å være blant de mest åpne. Fjerner vi det dårligste resultatet, ettersom man stryker ett løp i løpet av sesongen, så er det Lars Martin Stensbøl som i teorien leder med 59 poeng, ett poeng foran Heine Rudi mens Anders Kjær er seks poeng bak Rudi igjen.

Så har vi Ib Vegard Andersen på fjerdeplass, men som har 36 poeng når hans svakeste løp fjernes, men han er altså best rangert av klasse 10-bilene, som har større motor men fortrinnsvis kjører med bakhjulsdrift. «Gnagerne» i front har mindre effekt, men er lettere forhjulsdrevne biler, så de har kommet seg unna vinteren med bedre hell.

Hentet svensk Corolla

Men nå er det andre baller, og den største endringen vi vil merke til helgens NM-runde er at ringreven Kjær nå stiller i ny doning. Han viste dog vinnerkaliber og som en klar NM-kandidat i en Ford Escort Maxi KitCar denne vinteren, men nå har Kjær sammen med sponsorene sine skaffet seg til veie en Toyota Corolla fra Sverige.

Med andre ord samme oppskrift som Lars Martin Stensbøl gikk for før sesongstarten.

– Vi var dritheldige som fikk muligheten til å kjøre over hodet i år. Så det var jeg kanonfornøyd med. Men den bilen var også bare på lån, mens vi nå fikk muligheten til å kjøpe inn en egen bil i teamet. Det er en mulighet vi ikke kunne la gå fra oss, sier Kjær til Parc Fermé.

Førsteinntrykket er bra etter at bilen nylig kom til Norge og denne uken fikk svarte skilt fra biltilsynet. Bilen er testet, preparert og foliert og klar for den beintøffe motstanden som venter på Bjørkelangen.

– Å bytte bil midt i sesongen er i seg selv ingen suksessoppskrift i utgangspunktet. Men denne bilen stod klar, og var i orden. og det har alltid vært en bil som jeg har troen på. Og de har vist i Sverige at disse Corollaene fungerer, sier larvikingen.

Dermed stiller han, i alle fall på papiret, med lik doning som en av sine erkerivaler i Stensbøl. I tillegg har Heine Rudi virkelig fått fart både på sin illsinte Peugeot 206, men også tatt enorme steg bak rattet selv som har gjort han til en like klar gullkandidat.

Men hvordan blir motstanden fra bakhjulstrekkerne til helgen? Flere var i Sverige nylig og sjekket nivået under Rally Nyköping. Der var det Christian Sagli som imponerte aller mest, med andreplass blant over 50 biler i klassen, og tidvis i kamp med P-G Andersson som har vært en av Sveriges få fabrikkførere i Rally-VM i moderne tid.

Ib Vegard Andersen og kartleser Kari Anne Ramstad fra sesongåpningen i vinter.

Skryter av gnagertrioen

Men også Ib Vegard Andersen viste etterhvert lovende takter, selv om han kom senere igang med tempoet i Sverige og således aldri utfordret i toppen. Og den tidligere trial-mesteren har etterhvert blitt en å regne med i klassen med større motor og bakhjulstrekk.

Spørsmålet er nå altså om sommerføre vil være til større fordel for dem, slik at det tapte forspranget fra vinteren kan hentes inn.

– Optimismen er høyere nå. Det er den. Men det er også ting jeg ikke får tatt fra disse tre gutta i toppen der. Spesielt med Kjær og Stensbøl, det er erfaringen de har bygd seg opp. Oppå dette har du galskapen til Rudi som jeg har sett blomstre i år. De har noen bra egenskaper, kan du si, som du ikke bare får over natta, sier Ib Vegard til Parc Fermé.

Parallelt med bedre resultater har han også vist en av de mer spektakulære kjørestilene i klassen de få sesongene han har kjørt. Nå er han klar på at han har begynt å roe seg ned for å få ned tidene ytterligere.

– Rally syns jeg er teknisk vanskelig. Jeg har roet ned det siste halvåret nå, og Sørlandet og Hedmarken på grus i fjor er de to løpene jeg har hatt høyest nivå og risikert mest. Så jeg må finne igjen litt av den, men ikke finne igjen for mye av det, sier Andersen.

Ib Vegard Andersen fra en spektakulær scene under Rally Sørland i fjor. Selv hevder han å ha roet ned høyrepedalen og rattutslaget noe mer enn for et år siden.

Tror på medalje

Rent sportslig kommer det inn andre førere som har vel så gode, om ikke bedre sjanser til å hevde seg på Bjørkelangen. Eksempelvis nevnte Sagli, samt regjerende norgesmester Mats Peder Hvambsahl. Fellesnevneren for disse er at de ikke har kjørt full sesong, og per i dag ikke virker å ha noe i mesterskapet totalt å kjempe om.

Selv om de kan stjele poeng fra de andre i klassen og riste litt opp i sammendraget for dem som kjemper om det.

Men nå virker det å være kun Ib Vegard som er den eneste fra klasse 10 som er i posisjon til å sikte seg inn mot en mulig medalje. Men det er altså mot tre gnagere.

– Jeg har en indre liten feeling på at jeg faktisk skal klare å bli en av de tre som får metall. Det har jeg en magefølelse på, og litt trua på. Men det er ikke først og fremt fordi jeg skal kjøre fra dem. Rally er så komplekst og alt kan skje. Også må jeg litt opp fra tempoet mitt i vinter, konstaterer Volvo-føreren.

Nylig kom startlisten ut for Aurskog-Høland Rally. Den finner du her, sammen med all annen informasjon på Sportity-kode «rally24».

Powered by Labrador CMS