Ny rallyglede med en helt ny doning i norsk nasjonalklasse
Toppklassen kostet mer enn det smakte. Men nå føler Lars Martin Stensbøl at han har kommet seg hjem igjen på rett sted.
RALLY: Det var i alle fall baktanken da han i fjor høst reiste til Sverige og hentet seg en høyst potent Toyota Corolla, med framhjulstrekk og en to-liter under panseret. En svært ypperlig kombinasjon for å kjøre fort med tohjulstrekk i nasjonal klasse om du ikke skal ratte en bakhjulstrekker med større motor og bortimot 50 prosent mer effekt.
Men tiden fram mot sesongstart har likevel vært krevende. Bit for bit har røket i takt med test og prøvekjøring, og lenge var Lars Martin Stensbøl lei hele prosjektet han hadde tatt på seg.
– Med alle de timene som jeg har «brosjan» (Mads Ola, journ.anm.) hatt i verkstedet, så var vi dritt lei bilen før vi kom til Sigdal. Bare vi åpnet døra til verkstedet, så var det bare «off, nå må vi skru enda mer». Vi prøvekjørte litt, så røyk det noe igjen, sier Lars Martin Stensbøl til Parc Fermé.
Men det å kjøre rally framkaller en helt egen form for vilje og motivasjon, med en genuin lyst til å komme seg opp på startrampa. Under Sigdalsrally for to uker siden ventet han spent.
– Jeg hadde ikke blitt overrasket om vi hadde brutt med teknisk, sier 27-åringen.
Fasit ble i stedet en høyst hederlig andreplass i klassen for eldre tohjulsdrevne biler, kun slått av ringreven Anders Kjær i samme motorklassen, men fortsatt et godt stykke foran banden med bakhjulsdrevne biler og mer effekt.
– Du kan ikke bare gi deg i verkstedet bare fordi du er litt «kje». Lettere å reise tilbake til verkstedet uka etter Sigdal, da, konstaterer den tidligere norgesmesteren for nyere tohjulsdrevne biler.
Føler seg hjemme igjen
Og med pallplassen på Sigdal kjente Stensbøl endelig mer på hvorfor han har gjort valget med å selge R5-bilen til Marius Bermingrud og heller «gå tilbake» til tohjulstrekk.
– Moroa med å kjøre R5 ble litt borte. Ja, man kan jo ikke sammenlikne seg med Frank Tore og Eyvind og dem, men så kommer du i mål og føler du har tatt i, også blir du likevel slått med 50 sekunder på Smådøla. De kjører så latterlig fort. Det gjør noe med deg over flere år. Selv om vi kanskje ble bedre, så ble de også mye bedre, sier Stensbøl, som etterhvert skjønte at han ikke kunne rettferdiggjøre pengebruken i toppklassen.
For ham er det likevel ingen nedtur å gå over til en annen klasse. For ham er gleden det viktigste med rally, og gleden kommer gjerne sammen med resultatene han vet han kan være i stand til å tape. Å være i toppen i nasjonal, og kjempe om medalje i det som er Norges desidert største klasse målt i antall deltakere, det tenner en helt annen lyst.
– Jeg føler meg mye mer hjemme i en fremhjulstrekk, sier Lars Martin, som altså kjører en Toyota etter svensk oppskrift.
Derfor ble det Toyota
Disse Corolla-modellene er svært populære i Sverige, og er bygd på mer eller mindre samme oppskrift. Og med et mer liberalt regelverk i nasjonale klasser i Norge de siste årene, så er det også blitt lettere å kunne hente en slik bil til Norge.
Bilen til Lars Martin er den første i Norge i sitt slag, og umiddelbart vist seg konkurransedyktig i NM for eldre tohjulsdrevne biler. Denne helgen er det duket for nye forsøk med årets andre NM-runde i rally, som kjøres på Hadeland.
– Jeg spurte en del nasjonalgubber som har kjørt litt nasjonal før, om hvordan er en Golf 3-er, hvordan en Nissan Sunny er og hvordan en en Toyota er. Så lå denne ute da, så vi dro og titta på den. Nå har vi sett på alt og gått over alt vi kun utenom alt man kan se med det blotte øyet. Og bilen er veldig fin å kjøre. Det er sikkert mer å hente i oppsett uansett, men da må jeg nok ha hjelp av Kjær, ja. For er det noe han kan så er det nettopp de tinga der, flirer Stensbøl.