Trodde bare felgen var ødelagt – så eksploderte bensintanken
– Bilen var så overtent at vi brukte ikke mange sekundene å prøve å la være å sette fyr på hele Sørlandet.
RALLY: Det sier Morten Karlsen-Haugen til Parc Fermé, som denne helgen opplevde noe av det verste en rallyfører kan oppleve.
Det var under Rally Sørland, denne gang uten NM-status, at det gikk fryktelig galt for Karlsen-Haugen og kartleser Ronald Haug. De var i god flyt på SS2 og kuttet en sving som vanlig, før hjulet ble slått opp i lufta - der de så seilet ut til andre siden av veien og slo i stykker høyresiden bak på deres Subaru Impreza.
I utgangspunktet en relativt udramatisk krasj, slik Morten selv opplevde det, men nok til at han skjønte at løpet var over.
– Da røyk den felgen, sa jeg til kartleseren. Så jeg var i ferd med å løsne beltet for å varsle bilen bak, og i det jeg løsner beltet så ser jeg flammene over skuldrene. Da jeg snur meg ser jeg at hele bakpartiet står i full fyr, sier Morten.
– Hvilke tanker rekker man å gjøre på disse sekundene?
– Det er sikkert litt fra folk til folk, men jeg tror ikke jeg tenkte noe som helst. Jeg bare gjorde. Men jeg rakk ikke mer enn å løsne beltet, også går bensintanken i lufta. Vi var ikke langt unna å kunne bli truffet av et eller annet. Det føltes som en dynamitt gikk av i bagasjerommet, sier 37-åringen.
Skal tilbake igjen
På to minutter var bilen fullstendig overtent. Også gress og kratt rundt avkjøringsstedet begynte å ta fyr. Bilen var det ingenting å gjøre med.
– Bilen var så overtent at vi brukte ikke mange sekundene å prøve å la være å sette fyr på hele Sørlandet. Vi fikk varslet Bakkerud (Andreas, kjent som rallycrossfører, journ.anm.) som var første bil bak oss, så var det ut med alle brannslukkere vi hadde for å få stoppet en eventuell skogbrann. Jeg vet ikke hvor mange brannslukkere som ble brukt, men det var mange helter der den dagen.
Morten framstår klar og fattet og lar ikke hendelsen prege ham nevneverdig. Han har mistet en rallybil til en verdi på over 200.000 kroner, men er fast bestemt på å komme seg tilbake i sporet igjen.
– Man reflekterer jo litt over det, men jeg har såpass stor kjærlighet til rally, at jeg skal tilbake i en rallybil igjen så fort jeg har mulighet, sier Morten, motivert til å returnere bak rattet igjen.
20.000 kroner på Spleis
Og den motivasjonen finnes i miljøet også. Det er ikke uvanlig blitt at kronerullinger blir satt igang når noen opplever å miste en mulig karriere på denne måten. Skotselv-mannen er rørt over den umiddelbare responsen han har fått, der Spleis-siden som er opprettet i skrivende stund har passert 20.000 kroner.
– Ja, det har vært telefoner med tilbud om å låne og leie bil, og det går unna. Folk vil ha oss tilbake. Det er helt overveldende. Jeg er ikke så glad i så mye oppmerksomhet, selv om jeg tenker at jeg sikkert kunne gjort det samme for andre om man kan. Så da er det veldig hyggelig å se at dette går alle veier, sier Morten.
Han kjemper i NM for eldre firehjulsdrevne biler, og har også fartstid med en Volvo i klasse 10, som kjøres i NM for eldre tohjulsdrevne biler. Når han er tilbake, og hva slags bil er ikke sikkert enda, men det er blir enten eller.
– Jeg har en annen bil stående i deler, men jeg rekker ikke få den ferdig helt med engang. Så finnes det en stående i klasse 10 som jeg kan låne. Så det blir en av klassene, sier Karlsen-Haugen.
Rally Sørland ble forøvrig totalvunnet av den norsk-svenske unggutten Isak Reiersen, som slo Frank Tore Larsen med 6,7 sekunder. Anders Grøndal ble nummer tre, drøye halvannet minuttet bak.