Andreas Mikkelsen kjører ikke lenger i toppklassen i Rally-VM.

Til Parc Fermé:

Mikkelsen jobber med WRC 2-program

Andreas Mikkelsen sikter mot en retur til toppklassen i 2027. Hva han skal kjøre i år er fortsatt uvisst, men han jobber med saken. 

Publisert

RALLY: I fjor returnerte Andreas Mikkelsen til toppklassen i det som var et deltidsprogram hos Hyundai. Tross god fart i det ene grusløpet han fikk og ellers progresjon på asfalt endte det med en exit før årets sesong. 

RALLY: I fjor returnerte Andreas Mikkelsen til toppklassen i det som var et deltidsprogram hos Hyundai. Tross god fart i det ene grusløpet han fikk og ellers progresjon på asfalt endte det med en exit før årets sesong. 

Sesongen er nå i gang på flere fronter, men Mikkelsen er foreløpig ikke i gang med et aktivt program. 

Ønsker WRC 2

Per nå jobber Mikkelsen fortsatt med å få på plass et program i Rally2. Om det ender med WRC 2 eller noe annet er fortsatt uvisst. 

– Jeg er usikker på om jeg klarer å få på plass et fullt WRC 2-program. Men det skal kjøres noe i alle fall, forteller Andreas Mikkelsen til Parc Fermé. 

Mikkelsen har et langt og trofast forhold til Skoda, men det er ikke bare å skli inn i et sete der nå som sesongen er i gang for flere av deres førere. 35-åringen er samtidig klar på at han er åpen for å kjøre en annen bil. 

– Det må ikke være en Skoda heller, forteller Mikkelsen. 

Ser fremover

Ved årsskiftet var det aktuelt for Hyundai å stille med en fjerde bil i enkelte løp, og da hadde Mikkelsen igjen vært aktuell på deltid, men selv hadde han begrenset tro på en slik løsning. 

Nå har også Hyundai-sjef Cyril Abiteboul gjort det klart at en slik løsning ikke prioriteres med det første. Teamet ønsker å fokusere på sine tre faste førere Thierry Neuville, Ott Tänak og Adrien Fourmaux. 

– Vi vil se om det er en nødvendighet og mulighet, det kan vøre at det blir en fjerde bil, men akkurat nå vil jeg virkelig fokusere på de tre bilene, sa Abiteboul til Dirtfish. 

Mikkelsen ser nå frem mot 2027. Da kommer det et nytt regelverk som skal ligne mer på Rally2-bilene, og håpet er at det da også er flere fabrikker i sporten. 

– En ting som er viktig er 2027. Forhåpentligvis nye fabrikanter, flere seter tilgjengelig. Akkurat nå er det veldig tøft. Så jeg vil egentlig holde meg aktiv og sikte mot 27, sa Mikkelsen til Dirtfish.

Powered by Labrador CMS