Video: Myrvangs Rally Media / YouTube

Slik klarte Stig Rune å velte seg inn til seier

Når klassen var på sitt tøffeste hittil i år, så viste Stig Rune Skjærmoen at han fortsatt ikke er noen sinke bak rattet. Selv på nokså uortodoks vis.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: – Nei, jeg ble overrasket ja. Jeg trodde jeg bare skulle hekte tak i brøytekanten og snurre, sier Stig Rune Skjærmoen til Parc Fermé.

RALLY: – Nei, jeg ble overrasket ja. Jeg trodde jeg bare skulle hekte tak i brøytekanten og snurre, sier Stig Rune Skjærmoen til Parc Fermé.

Vi snakker om SS4 og siste etappe av sprintrallyet Lygnasprinten på Hadeland sist helg. Der det ellers har vært nokså labert startfelt i Rally4- og R2-klassen, om så et godt konkurransenivå i toppen, så var det 2025-rekord i deltakelse denne helgen.

Og Skjærmoen, som primært er aktiv som kartleser og coach i rallymiljøet, ville atter en gang lufte seg selv og sin gamle kartleser Einar Alexandersen i påvente av å få solgt sin Ford Fiesta Rally4.

Det endte med tre soleklare etappeseire. Og en trekvart rulling etter at han hektet i brøytekanten i overgangen fra en venstre til høyresving.

– Plutselig ropte Einar «kjør da!». Og jeg bare «Hæ? Åja!». Jeg var sikker på jeg hadde rullet ut i skogen, sier Skjærmoen, og anslår at han tapte i overkant av 20 sekunder på «rullinga».

Rally2-tempo i kroppen

Stig Rune Skjærmoen.

Det holdt likevel til klasseseier med 5,8 sekunders margin til sin kamerat og «elev» Sindre Backe. Fortsatt viste Skjærmoen at det bor et topptempo i han, selv om han ikke har hatt noe budsjett eller sterke prioriteringer for å satse i klassen.

Han viste selv at han var som en favoritt å regne, lite kjøretrening til tross. For grunnleggende rallykjøring er litt som å sykle, med noen forbehold.

– Jeg kjørte litt rotete på SS1 og måtte komme inn igjen i det. Og det er lenge siden Einar har sittet på. Så jeg ble litt overrasket over at vi var såpass raske. Ikke veldig, men litt.

– Du har tidligere sagt at du har et tempo i kroppen på grunn av all kartlesingen?

– Absolutt. Du er såpass heldig og få sitte på i biler som går fortere enn du sjøl kjører. Så det gir litt tempo i kroppen. Det er det ingen tvil om. Rally kan være litt som å sykle, du glemmer ikke hvordan du kjører bil med det første. Men skal du pushe grenser, så er det mer ferskvare, slår han fast.

11-årsmarkering

Hva skal man si! Einar Alexandersen og jeg har hatt en interessant dag på Lygnasprinten i dag! Utrolig gøy å se så mye publikum ute i skogen, fine veger og et knall arrangement! Tusen takk til alle som lager løp for oss 😁 Vi vinner di 3 første etappene, og leder med 18,4sek til Sindre og Mads før siste etappen. Vi har god flyt, å kjører maksimum. Ca 1km før mål kommer vi litt fort inn i en venstre sving, bakparten på bilen sklir ut, treffer brøytenkanten og snurrer oss rundt, på tur rundt tar fronten tak i brøyta, og vi ruller lett rundt i vegen. Heldigvis lader vi på hjulene, og kan kjøre videre. Vi taper ikke for mye på dette, å kommer i mål som vinnere, 5,8sek foran Sindre, og 24,9sek til Marius Solberg- Hansen! Godt jobbet til dere også 😁 Vi blir nr 3 totalt! Nå skal bilen få litt pleie, og den er forøvrig til salgs 😁

Posted by Stig Rune Skjærmoen on Saturday, February 8, 2025

Han satser ikke noe NM som fører i år. Så han stilte opp på Lygnasårinten for å ha det moro, ikke minst på dagen 11 år siden han og Einar Alexandersen sist kjørte sammen, nettopp på Hadeland. Alexandersen som forøvrig var Skjærmoens læremester for 17-18 år tilbake.

– Når jeg kjører, så har jeg lyst til å gjøre et godt løp og jeg kjører alltid for å utfordre meg sjøl. Første bud er å ha det gøy, men for at jeg skal ha det gøy så må jeg pushe meg sjøl. Også er det fint å vise at dette fortsatt er en vinnerbil, sier Stig Rune.

Han syns det er synd at den internasjonale rekrutteringsklassen har heller lavt startfelt i Norge. Denne klassen har svingt i mange år og godt fra deltakerantall du kan telle på én hånd, til langt over hva begge hender rekker av fingre.

Håper flere tar fram bilen

Stig Rune Skjærmoen fra Lygnasætersprinten i 2023. Bilen har han tatt fram sporadisk, og er åpen om at den er til salgs. Skadene fra avkjøringen denne helgen var minimale, og kun kosmetiske.

Hittil i år har kun fire førere tatt poeng, riktig nok for det er beinhardt og helt håpent mellom de tre første i klassen.

– Det er en veldig fin klasse, som ikke trenger å koste så sinnssykt mye. Du får mye kjøring på forholdsvis like vilkår. Så det er synd det ikke er flere med akkurat nå. Men, hva skal man si. Ting koster penger om dagen og det blir ikke billigere. Så det påvirker nok litt.

– Men du har en oppfordring til alle de som har en bil i klassen stående?

– Absolutt. Men ikke for det. Altså - jeg oppfordrer folk til å kjøre, men ikke kjør lommeboka av deg. Det er for dumt, slår elverumsingen fast.

Han har bidratt som kartleser og coach for Jens Hvaal denne vintersesongen, men til sommeren blir det mindre rallytid å prioritere. Han har arbeidsskift syv dager av og syv dager på, hvilket gjør at familietiden er mer hellig.

Så han vil ikke spå hvor delaktig han selv blir, selv om det alltid er vanskelig å holde seg helt unna rallyen.

– Hvis ting passer med det jeg har lyst til, så kan jeg ta på meg noe innimellom. Akkurat nå jobber jeg såpass mye som jeg gjør, og er borte en uke av gangen. Men selv om det ikke er lett å koble vekk motorsport, så er det dager jeg ikke behover å tenkte så mye på det, og heller gjøre andre ting. Det er veldig deilig det og, sier 38-åringen.

Powered by Labrador CMS