Mads svært optimist når han går på som fabrikkfører igjen
Ble tatt godt imot hos Citroën-teamet igjen, og til Rally Sweden håper Mads Østberg å bli beste fører i rød bil.
To løp i Ford Fiesta WRC er gjennomført. De første NM-rundene har vært svært verdifull kjøretrening for Mads Østberg, som hele tiden har vært klar på at han ønsker seg inn i et fabrikkteam i Rally-VM denne sesongen.
Erfaringene fra å drifte en nymotens WRC-bil var tøffe, og Østberg lærte den harde veien.
LES OGSÅ: Citroën-statistikken som ikke er så «halvgær’n» for Østberg
Nå har han fått innpass hos Citroën, først og fremst for Rally Sweden, selv om han ikke har lagt skjul på at han jobber for å få til flere løp.
I disse dager har Østberg og kartleser Torstein Eriksen vært på besøk i Frankrike. Først og fremst for å akklimatisere seg en ny bil med nye knapper og funksjoner, samt setetilpassing og noen få kilometer i fart.
Positiv innstilling
Like fullt har han hilst på gamle kjente igjen fra tiden han var i teamet i 2014 og 2015.
– Det er lite som er forandret. Jeg har et veldig godt forhold til Citroën, og det merket da jeg var der nå. De er positive, og det lover godt. Og det virker som de tenker lengre enn ett løp, selv om jeg fram til nå har hatt mest fokus på Sverige uten å mase på noe mer, sier Mads Østberg på telefon fra Frankrike.
Planen var å reise hjem tirsdag kveld, men voldsomt snøvær førte til at trafikken stoppet opp og de ikke rakk flyet hjem. Dermed hadde Østberg god tid til å dele noen av tankene han har gjort seg opp de siste dagene.
– Dette virker veldig bra så langt. Jeg har fått et par mil i dag, kjent litt på ting, sladdet litt med bilen og lært meg alt av knapper, diff-programmer, motormapping og slikt. Da sparer man seg for alt det bryet når vi kommer til Sverige, sier 30-åringen.
Forberedt på krevende bil
Citroën hadde et tøft debutår med det nye reglementet i 2017, og i Rally Monte-Carlo i år la ikke førstefører Kris Meeke skjul på at bilen fremdeles hadde utfordringer, spesielt der det var løst underlag.
Østberg legger heller ikke skjul på at han kommer til å få noen nye utfordringer når han skal konkurrere i C3 WRC for første gang.
– Jeg er forberedt på at det blir en vanskelig bil. Men jeg kjenner kompetansenivået til de som jobber der. Med litt ferskt blod og ny motivasjon og ny giv så kan dette bli bra etterhvert.
Samtidig håper han at han kan sette sitt preg på bilen i så stor grad det er mulig. Østberg har en god CV fra Rally Sverige, og derfor er det ikke tilfeldig at Citroën ønsker hans tjenester til dette løpet.
– De virker interesserte i hva jeg har å komme med. De vet jeg har erfaringa fra Fiesta-en, som er utvilsomt en veldig bra bil. Så vi jobber for å kunne utnytte den erfaringa jeg har, sier han.
Til VM-runden i Sverige og Norge understreker han at det er vanskelig å sette seg en konkret målsetning og forventning om hva han kommer til å oppnå. Østberg har flere ganger kjempet helt i toppen i løpet. Samtidig er han åpen om at det kan bli en krevende bil å kjøre akkurat dette løpet.
– For å si det rett ut, så er det ekstremt vanskelig å si noe om hva jeg kan oppnå. Citroën er åpne på at de er usikre på bilen i Sverige, så det er en viktig faktor å ta med. Når jeg får testet bilen så vil jeg få en bedre indikasjon. Det er selvfølgelig viktig at jeg får vist meg fram, men like viktig er det å komme i mål.
– Hvordan står du i forhold til de to andre i teamet, tror du?
– Man må huske på at de har testet masse og kjørt full sesong, begge to. Sammenliknet med dem, kommer jeg fra null. Jeg får kanskje 15 mil med testing, men på en god helg så håper jeg å kunne være beste Citroën, om ikke annet, sier Østberg.
LES OGSÅ: God oppkjøring til Rally Sweden for de norske VM-gutta
LES OGSÅ: Bekrefter Henning bak rattet i Østbergs bil for Rally Sweden
Hyller Hennings mentalitet
I samme løp får han se sin egen Ford, anført av Henning Solberg. Dette med blandede følelser, kall det gjerne en skrekkblandet fryd for Østberg å skue bort på.
– Det er jo galskap, haha, flirer Østberg, om utlånet av bilen sin til Henning.
– Vi får håpe at han kjører bilen som den er og at han ikke finner opp kruttet på nytt. Men Henning er Henning, han har frie tøyler til å drive med det han vil. Jeg har anbefalt han en del ting og lytte til erfaringene jeg har, med både differ og oppsett. Men han har jo sine egne teorier uten å ha kjørt bilen, så, fortsetter Østberg.
Han berømmer innstillingen til Solberg og han er sikker på at både Henning selv og publikum kommer til å storkose seg gjennom hele VM-løpet. Og det er først og fremst mentaliteten til Henning som Mads setter stor pris på.
– Det må være fantastisk å være et menneske som har det så gøy oppi hodet sitt som han har. Henning er ikke 20 år lengre heller, men det er ikke langt unna. Jeg skulle gjerne hatt noe av den mentaliteten til Henning. Da er lite her i verden som er negativt, bedyrer Våler-karen.